Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS feil på Golf 4

RastaXP

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Golf TDI 4Motion 2000 model med et ganske plagsomt problem. Av og til får jeg ABS feil. Lampa lyser, og ABS'en er tilsynelatende død. Dette skjer av og til, og ofte på litt lengre turer. Har sjekka ledningene og følerne. De er OK. Har hatt den på verksted å sett etter feil, men har ikke funnet noe der heller.

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvordan følerne er sjekket. På min Xantia med Bosch ABS kan jeg måle motstanden i de enkelte følerne med et multimeter i de aktuelle pinnene i multikontakta oppe ved ABS-hjernen.

Selv om det ikke logges noen feilkoder kan det jo hende at en av følerne har målbart lavere motstand enn de andre.

Lenke til kommentar

Jeg har samme feil som du men min bil er da en Honda crv-98. Feilene kommer gjerne etter væromslag(fra kaldt vær til plussgrader) . Men feilen forsvinner igjen etter litt kjøring. Jeg regner med dette er at det er for mye avvik i motstand ute på følerene. Noen som vet hvordan disse følerne fungerer??

Lenke til kommentar

Hvis lampa lyser skal det ligge en feilkode der. Kan hende feilen ligger i vent. Er ikke alle testere som har mulighet til og få opp de feilene.

Jeg ville fått ut ALLE feilkodene og bytta den delen som det ligger feil på. Antaglivis en hjulføler foran. Sjekk abs kransen samtidig.

ABS sensoren er en iduktiv giver. Når noe av metall passerer den vil det bli indusert en liten spenning. ABS hjernen sitter og teller alle disse signalene og sammenligner farta på hjulene.

Du kan ohme følerene. Tja hva skal jeg si. alt fra 700-1500ohm er normalt. Du kan også måle spenningen. Du må du ha hjulet i været og snurre på det. Mål vekselspenning ut ifra ledningene. Når du snurrer hjulet rundt 1 runde i sekundet skal det ligge rundt 0,2 volt vekselspenning. Også kan du måle overslag til gods. min. 20 mohm eller hva det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...