Gå til innhold

Digital TV, NRK uten kort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har nå fått en TV i hus mefd DVB-T dekoder og CA port. Burde vi ikke da få inn NRK uten å kjøpe kort? Jeg finner gode signaler fra Akershus og Oslo, men ingen kanaler.

Ikke nødvendig med kort eller CA modul for NRK nei.

Hvis TV'n støtter MPEG4 video og audio så burde det gå bra. Mange TV'er med DVB-T tuner

har kun støtte for MPEG2 og har du en slik TV så vil du ikke få brukt DVB-T tuneren.

Da må du i tilfelle vente til det kommer en modul for å sette i CA porten som kan gjøre

TV'n din kompatibel med MPEG4 og HE-AAC lyd. Har lest i andre forums at Franske Neotion har planer om å lage en slik modul i løpet av neste år.

Lenke til kommentar
Finner ingen info om hva TV'n støtter, men de reklamerer i brosjyren på norsk at man ikke trenger dekoder.

Hvor finner jeg hvilke frekvenser de sender NRK på i oslo? Har prøvd med 722 og 770, da får jeg opp Oslo og Akershus, men ingen kanaler.

NRK sender på 722MHz i Oslo.

Går ut fra at du har egen UHF antenne ( det funker ikke gjennom kabeltv).

Hvilken TV er det du har kjøpt ?

Lenke til kommentar
Finner ingen info om hva TV'n støtter, men de reklamerer i brosjyren på norsk at man ikke trenger dekoder.

Hvor finner jeg hvilke frekvenser de sender NRK på i oslo? Har prøvd med 722 og 770, da får jeg opp Oslo og Akershus, men ingen kanaler.

Har bordantenne, og på 722 får jeg utemerket signal og "Oslo og Akershus" 0 digitale tjenester.

Philips 42pfl7772d/12 finner ikke ut om den støtter Mpeg 4 eller 2. Står ingen steder.

Lenke til kommentar

Har bordantenne, og på 722 får jeg utemerket signal og "Oslo og Akershus" 0 digitale tjenester.

Philips 42pfl7772d/12 finner ikke ut om den støtter Mpeg 4 eller 2. Står ingen steder.

Det er nok et tegn på at TV'n ikke støtter MPEG4.

Grunne til at den ikke finner en eneste kanal skyldes sannsynligvis at den kun søker inn MPEG2 standard definisjons TV kanaler og MPEG1 baserte radiokanaler. Ingen av kanalene i digitalt bakkenett benytter MPEG2 eller MPEG1 lyd.

Det står ingenting om MPEG4 støtte i databladet på Expert.

http://www.expert.no/webarchive/documents/42PFL7772D.pdf

Har også Googlet på den aktuelle TV'n uten å finne noe info ang. MPEG4 støtte.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Ser sånn ut, men de skriver jo dette i sin brosjyre:

"Integrert digital DVB-T-tuner

Den integrerte DVB-T-tuneren lar deg motta digitale TV-signaler du vil se på eller spille inn. Dette betyr at du ikke trenger en ekstra set-top-boks og ekstra kabler."

Om den ikke støtter MPEG4 så er det utsagnet i beste fall villedende. Rart det er så lite info tilgjengelig ang søking av kanaler, frekvenser osv.

Lenke til kommentar

Hei, hifiking!

Linken som ein_2 la ut i innlegget over, gir nok svaret er jeg redd: mpeg2.

Utifra treffene i Google på "Philips 42pfl7772d/12" å dømme er dette en tv beregnet på det russiske markedet, tror jeg.

Kjøpte du tv'n i en av el-kjedenes butikker eller på nett? Dersom den er solgt som en tv som støtter bakkenettet (i Norge) mener jeg det må være grunnlag for å heve kjøpet. :wallbash:

Jeg sitter med en plasma-tv fra LG (42PC55) med digital tuner som ikke støtter mpeg4. Jeg gikk forsåvidt inn i det kjøpet med (halv-)åpne øyne (i halvfylla etter et par Jäger & sånn!) på Netthandelen. Jeg bor nær Sverige og har tilgang til de svenske digitalkanalene, og er likevel fornøyd med tv'n. Har både satelitt og kabel, og har tilgang til det meste. Trenger derfor ikke RiksTV...

Har inntrykk av at elkjeder og nettbutikker sitter inne med flat-tv'er som bare støtter mpeg2 som de gjerne vil bli kvitt. Her er det grunn til å være obs når man får et rasende godt tilbud på en tv som inneholder digital tuner. :thumbdown:

Jeg vet foreløpig om 2 merker som støtter mpeg4: Sony og Löwe. Ingen av dem er godkjent av RiksTV enda. Men det kommer vel over nyttår når den trege godkjenningskverna til RiksTV har fått surra og gått...

Lykke til og god jul! :xmas:

Mvh

Bjørn :cool:

Lenke til kommentar
Det var riktignok ikke jeg som kjøpte den, og fattern visste ikke at det var digitaltuner i den, så vi føler oss ikke lurt.

Men det er sleipt av expert å reklamere som de gjør uansett.

Jeg vil tippe at databladet som ligger på Expert bare er en ren oversettelse fra Engelsk. Det ligger samme datablad med eksakt samme tekst (på Engelsk ) på andre Philips sider. Antar derfor at det ikke er et bevist forsøk på å lure folk til å kjøpe denne TV'n. Siden TV'n har CA port så er det tross alt håp. Det kan muligens dukke opp moduler i løpet av neste år som gjør om MPEG4 til MPEG2.

Lenke til kommentar
Det var riktignok ikke jeg som kjøpte den, og fattern visste ikke at det var digitaltuner i den, så vi føler oss ikke lurt.

Men det er sleipt av expert å reklamere som de gjør uansett.

Jeg vil tippe at databladet som ligger på Expert bare er en ren oversettelse fra Engelsk. Det ligger samme datablad med eksakt samme tekst (på Engelsk ) på andre Philips sider. Antar derfor at det ikke er et bevist forsøk på å lure folk til å kjøpe denne TV'n. Siden TV'n har CA port så er det tross alt håp. Det kan muligens dukke opp moduler i løpet av neste år som gjør om MPEG4 til MPEG2.

Du har nok rett i at de skyldes experts udugelighet og ikke er med vilje, men det er en annen diskusjon. Jeg bor jo ikke hjemme heller, så for meg er det det samme. Men det hade jo vært moro å fått testet digital TV da jeg er hjemme.

Håper de kortene ikke blir for dyre da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...