AlltidRett Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Skjønner ikke hvordan folk kan synes det er verdt å ofre livet sitt for ukjente babyer. Forstår ikke helthvorfor det er babyene som er ze big deal. Hva med en ung kar som har en jente som er håpløst forelska i seg, venner, familie, er glad i livet osv osv. Jeg vil heller ta livet fra en som knapt vet hva det er å leve, enn fra en som nyter det i fulle drag og har mange flere personer som har sterke bånd til ham. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Om du og hunden min hadde stått foran en trailer, hadde jeg helt klart heller redda hunden min. Jeg hadde vel - for å tenke realistisk - prøvd å redde begge, men jeg hadde vært MYE mer bekymret for hunden min enn deg. Tror du må være hundeeier, og glad i hunden din, for å forstå dette. Jeg har vært både hundeier og katteier. Men det er tross alt forskjell på la ett dyr dø enn å la ett menneske dø. Hvis en person hadde redda hunden sin istedet for ett menneske så tror jeg ikke man hadde hatt det godt med seg selv i etterkant.. Jeg hadde vurdert utrolig kjapt om jeg liker tenåringen eller ikke. Hvis han hadde sett ut som en skikkelig person hadde jeg redda han, hadde han sett ut som en "taper" hadde jeg redda ungen. Hadde tenåringen hatt palestinaskjerf, sigaretter i kjeften, blåveiser i ansiktet, stygge og skitne klær eller noe slikt hadde han altså dødd. Så mye kan førstinntrykket gjøre for deg her i verden! Utseende avgjør om du hadde redda personen? Tror ikke du tenker så mye på det i øyblikkets hete, og det burdte du heller ikke.. Er det vanskelig?! Jeg er da såpass glad i familien min (og hunden min, den er som babyen min.. tror du må være hundeeier for å forstå dette ) at jeg hadde redda dem fremfor 1000 tilfeldige barn jeg ikke har tilknytning til. Jeg også er jo glad i familien min, men valget mellom babyen og en i familien min hadde nok vært vanskelig ja.. Man skulle jo liksom klare og leve med seg selv i ettterkant.. Men kjenner jeg faren og mora mi rett så hadde de bedt meg velge en av dem istedet for babyen.. De har jo levd livet, det har ikke den lille babyjenta eller babygutten. Lenke til kommentar
Thorvis Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hadde jeg vært eldre (70-80) så hadde jeg nok gjort det. Kommer veldig ann på situasjonen og det er veldig vanskelig å forutsi hva jeg ville gjort, men jeg tror ikke jeg hadde ofret meg for et annet menneske. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Spørs hvem, men jeg hadde aldri hatt latt meg se noen bli drept. Lenke til kommentar
Reached Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 jeg er 16 så ville nok ikke gjort det, har mye igjen å oppleve før jeg dør Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Vet ikke, spørsmålet blir for åpent. Situasjonen og personen hadde hatt mye å si. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Enig med deg. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hadde du ofret livet ditt for en fremmed? Lett, NEI... Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Vanskelig å svare på, men trur ikke jeg hadde gjort det for et voksent menneske, kanskje for noen yngre Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Haha, for en fremmed? Aldri i verden. Såpass ærlig skal jeg være. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Haha, for en fremmed? Aldri i verden. Såpass ærlig skal jeg være. bra noen er ærlig i hvertfall... EDIT: til dere andre som faktisk skriver ja, tja o.l... det er ikke inn å være politisk korrekt... Endret 23. desember 2007 av CustomTP Lenke til kommentar
Thorvis Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 til dere andre som faktisk skriver ja, tja o.l...det er ikke inn å være politisk korrekt... Har du tenkt på at de faktisk hadde ofret livet sitt for en annen? Ikke alle tenker likt. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ikke faen. Mitt liv fremfor en fremmed. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Det finnes faktisk gjennomført godhjerta mennesker der ute som ofrer livet sitt for andre. Feks. på flyet som ble kapret og var på vei mot pentagon 11 september, de personene gjorde alt de kunne for å overmanne kaprerne og skifte retning av flyet, det var de som reddet de menneskene som befant seg inne i bygningen. De kunne blitt skutt men de gjorde det for å redde andre fremmede. Så selvom mange av oss mener det er utenkelig å gi livet sitt for en annen, så finnes det faktisk folk som gjør det! Endret 23. desember 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Har du tenkt på at de faktisk hadde ofret livet sitt for en annen? Ikke alle tenker likt. Vel, de som sier det aner tydeligvis ikke hvor sterkt overlevelsesinstiktet er. Det finnes faktisk gjennomført godhjerta mennesker der ute som ofrer livet sitt for andre. Feks. på flyet som ble kapret og var på vei mot pentagon 11 september, de personene gjorde alt de kunne for å overmanne kaprerne og skifte retning av flyet, det var de som reddet de menneskene som befant seg inne i bygningen. De kunne blitt skutt men de gjorde det for å redde andre fremmede. Så selvom mange av oss mener det er utenkelig å gi livet sitt for en annen, så finnes det faktisk folk som gjør det! Det eksempelet bommer jo totalt på temaet; de ville jo dødd uansett. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Det finnes faktisk gjennomført godhjerta mennesker der ute som ofrer livet sitt for andre. Feks. på flyet som ble kapret og var på vei mot pentagon 11 september, de personene gjorde alt de kunne for å overmanne kaprerne og skifte retning av flyet, det var de som reddet de menneskene som befant seg inne i bygningen. De kunne blitt skutt men de gjorde det for å redde andre fremmede. Så selvom mange av oss mener det er utenkelig å gi livet sitt for en annen, så finnes det faktisk folk som gjør det! Det er jo en god forskjell mellom å redde 200 (?) enn å ofre seg selv for å redde en person. Og bann på at det var for egen vinning, eller et håp om å overleve kapringa. De gjorde det ikke for å redde de andre passasjerene, men seg selv vil jeg tro. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jepp. De hadde jo alt å tjene på å det selv. Å redde et hundretals/tusentals folk blir vel også en litt annderledes situasjon, når du i tillegg er i overhengende livsfare selv. I en slik situasjon, så hadde jeg nok gjort et forsøk. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 De som satt i flyene var vel uansett ganske sikre på at de var så gpdt som døde uansett. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å redde andre om jeg uansett hadde dødd. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Det eksempelet bommer jo totalt på temaet; de ville jo dødd uansett. De prøvde jo og lande flyet.. De satte seg jo ikke bare ned etter å ha lykkes å snu retning på flyet og vente på å dø. De gjorde det de kunne for å prøve å lande flyet, men det klarte de jo ikke. Men de tok en risk ved å snu retning på flyet, det var for å redde andre som befant seg der flyet skulle.. Men ja, som jeg har sagt tidligere, så gjør vi alle alt for egen vinning. Man får ALLTID noe ut av hver eneste handling man gjør, noe som gagner en selv. Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hadde du ofret livet ditt for en fremmed? I utgangspunktet nei, men hadde en 5åring stått midt i veien i Oslo, hadde jeg selvfølgelig risikert livet mitt for å få ungen ut av veien. Hadde nok ofret meg for barn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå