Gå til innhold

Elkjøp på Vinterbro er en skam

maggern78

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var morsom lesning. Jeg jobber selv i en mobilbutikk (faghandel, ikke elektrokjede), og må si at jeg overhodet ikke har sympati for trådstarter. Det er greit nok at kunden har rett til en mening, men det må være mulig å oppføre seg som folk. Hver gang jeg møter slike kunder gir jeg ikke mer service enn absolutt nødvendig.

Visste ikke at det var så mange på forumet som jobbet på Elkjøp forresten:-P

Æsj, nå ble jeg sur, må slutte å lese i denne delen av forumet rett før jeg skal legge meg.

Lenke til kommentar
Garantiperiode har ingenting med bevisbyrde å gjøre. Bevisbyrden ligger på Elkjøp.

Feil. Etter 6 måneder ligger bevisbyrden hos kunden. Høyesterett fastslo i VHS-dommen at det ikke foreligger noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren. Forbrukerkjøpsloven §18 slår dermed fast at risiko og bevisbyrde er hos deg.

he he ja, det ante meg at noen fra Vinterbro kom til dukke opp på denne diskusjonen etter hvert. :yes:

Det er forresten ikke sikkert at det eventuelle klagebrevet til forbrukertvistutvalget kommer innom dere, ettersom det så vidt jeg skjønner skal sendes direkte til dem, ikke via Elkjøp. Vi får se da, vet du.

Klagen går først til Forbrukerrådet som forsøker å komme til en løsning. Dersom det ikke nytter går saken videre til FTU fra Forbrukerrådet. Forbrukerrådet og FTU henvender seg til den innklagde butikken når de skal ha uttalelser.

For å forklare: Jeg tok nok feil da det var snakk om 5 år for batteri, men utover det har jeg ikke sagt noe galt. Batteriet skal holde mer enn 8 måneder. Det var det kravet de avviste, uansett om jeg hevdet 5 år.

Forutsatt at det er brukt korrekt skal det holde lenger. Dersom du har brukt batteriet feil, er det ikke en mangel og heller ikke noe du har krav på å få dekket.

Lenke til kommentar
For å forklare: Jeg tok nok feil da det var snakk om 5 år for batteri, men utover det har jeg ikke sagt noe galt. Batteriet skal holde mer enn 8 måneder. Det var det kravet de avviste, uansett om jeg hevdet 5 år.

Forutsatt at det er brukt korrekt skal det holde lenger. Dersom du har brukt batteriet feil, er det ikke en mangel og heller ikke noe du har krav på å få dekket.

Helt enig men det blir svært vanskelig, hvis ikke umulig, å bevise at han har brukt batteriet feil. Selv om bevisbyrden ligger på kjøper så har batteriet neppe noen synlige skavanker. Sier kjøper da at han har vært flink til å lade batteriet, så vil det være nok til at han har retten på sin side.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Helt enig men det blir svært vanskelig, hvis ikke umulig, å bevise at han har brukt batteriet feil. Selv om bevisbyrden ligger på kjøper så har batteriet neppe noen synlige skavanker. Sier kjøper da at han har vært flink til å lade batteriet, så vil det være nok til at han har retten på sin side.

Skulle ønske det kom pålitelige metoder for å vise oppladningsmønster på batterier ;)

Lenke til kommentar
Skulle ønske det kom pålitelige metoder for å vise oppladningsmønster på batterier ;)

Da blir heller spørsmålet om kunden ble informert om hvordan han skulle lade batteriet. Ja, det står i manualen.. men da hadde han allerede betalt for varen. Blablabla.. hehe du skjønner sikkert hvor jeg sikter. Noen vil alltid krangle/kverulere. :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...