Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows rekker ikke komme opp før pc-en restarter

Gjest medlem-131684

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-131684

Hei

Jeg prøvde nylig å se om jeg kunne ordne pcn til broren min, men finner ikke ut hva feilen er.

PC-en hadde plutselig slått seg av en gang, og når man starter den prøver den å loade windows xp, men etter noen sekunder kommer det en blåskjerm som blinker en gang med hvit skrift og slår seg av, klarer ikke lese hva som står.

-Når jeg går inn på BIOS fungerer ikke F10 knappen av en eller annen grunn, når jeg booter med windows cd og skal installere windows på nytt klarer jeg ikke å godta terms fordi jeg ikke klarer å trykke på F8.

-Hvis jeg går inn på reparer windows med CD-en, kommer jeg inn på DOS (eller noe lignende). Taster inn "dir" får jeg beskjed om at den ikke klarer å liste opp mappene i C:

-(F10 knappen funket i DOS en gang etter at jeg prøvde å koble inn tastatur med USB, men ikke F8, har prøvd med flere tastatur så feilen ligger ikke der)

Er det noen som har forslag til hva feilen er? så langt mistenker jeg at harddisken er ødelagt, men det skal jo ikke ha noen effekt på BIOS? Takk på forhånd ;)

edit1: er en forhåndshvis ny pc, om det har noe å si. (1 eller 2 år gammel)

edit2: emnetittel forandret

Endret av medlem-131684
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg prøvde nylig å se om jeg kunne ordne pcn til broren min, men finner ikke ut hva feilen er.

PC-en hadde plutselig slått seg av en gang, og når man starter den prøver den å loade windows xp, men etter noen sekunder kommer det en blåskjerm som blinker en gang med hvit skrift og slår seg av, klarer ikke lese hva som står.

-Når jeg går inn på BIOS fungerer ikke F10 knappen av en eller annen grunn, når jeg booter med windows cd og skal installere windows på nytt klarer jeg ikke å godta terms fordi jeg ikke klarer å trykke på F8.

-Hvis jeg går inn på reparer windows med CD-en, kommer jeg inn på DOS (eller noe lignende). Taster inn "dir" får jeg beskjed om at den ikke klarer å liste opp mappene i C:

-(F10 knappen funket i DOS en gang etter at jeg prøvde å koble inn tastatur med USB, men ikke F8, har prøvd med flere tastatur så feilen ligger ikke der)

Er det noen som har forslag til hva feilen er? så langt mistenker jeg at harddisken er ødelagt, men det skal jo ikke ha noen effekt på BIOS? Takk på forhånd ;)

edit1: er en forhåndshvis ny pc, om det har noe å si. (1 eller 2 år gammel)

Hei

Jeg har nettop opplevd det samme probleme som du har. Jeg prøvde alt men det ennte opp med att jeg måtte formatere patisjon med opprativsystemet. Slett alt og innstalerte windows på nytt. Men du har jo problem med å komme inn, når du starter prøv å holde inne F8 til maskinen begynner å lage klikkelyder????? ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt noe av det samme problemet selv.

Grunnen til at F10 tasten ikke fungerer er kanskje fordi du bruker et USB-tastatur? Prøv med et gammelt tastatur istede!

Du kan jo prøve å resette CMOS.

Det kan være hardisken som har gått. Prøv å laste ned et prgram som du kan boote fra som søker etter feil på hardisken.

Håper du finner ut av det da! God jul!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-131684

Har prøvd både med og uten USB tastatur! men funker ikke likevel. :/

edit: Hvordan resetter jeg CMOS?

Endret av medlem-131684
Lenke til kommentar
Har prøvd både med og uten USB tastatur! men funker ikke likevel. :/

edit: Hvordan resetter jeg CMOS?

det kan du gjøre med å flytte på en pin, men da må du lese i brukermanualen førs for å vite at du tar den rette.

du kan også dra ut det store flate batteriet på hovedkortet og vent 10 sec før du setter det på plass. da skal pcn være av og strøm kabelen koblet fra.

den første metoden er den beste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...