zZzZz Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Enkelt og greit: Hva er FPU? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Floating Point Unit Den delen av prosessoren som tar seg av "flytpunktsberegninger". Bedre forklart så betyr det regneoperasjoner med gange, dele, rot, triognometriske funksjoner (sinus, cosinus osv). FPU'en er viktig for ytesen bla. ved beregning av geometri, vinkler, A.I. og mange andre ting i bla. spill, cad og vitenskapelige beregninger. FPU finnes også i skjermkortets GPU for å beregne farge på hver pixel ut i fra mange input-data som teksturer og lyssetting. FPU'en i en GPU er kun beregnet på denne oppgaven og derfor mer "strømlinjeformet" for sine oppgaver enn i en CPU. CPU'en kan derimot gjøre et langt bredere spekter av operasjoner. Derfor skryter f.eks Nvidia og ATI av hundre-og-mange GFLOPS, mens en moderne CPU "bare" kan utføre noen få GFLOPS. GFLOPS står forresten for Giga FLoating point Operations Per Second. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 takker, ikke det at jeg brydde meg, men nå lærte jeg jammen noe ufrivillig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå