Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover lenge, men våkner aldri uthvilt.

WaterMarked

Anbefalte innlegg

Har et plagsomt problem, og lurer egentlig på hva som kan være grunnen.

Jeg sover ufattelig lenge, og uansett hvor mye jeg sover så våkner jeg aldri uthvilt.

Jeg kan ikke huske sist gang jeg våknet og kjente at jeg har sovet godt.

Hva kan være grunnen?

Har i dag sovet ca 12 timer, likevel så er jeg trøtt.

Sover jeg mindre er jeg trøtt...

Sover som regel 9-12 timer. Har prøvd å sove mindre, men blir ikke noe bedre.

Selv om jeg spiser greit og trener så hjelper det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle til å si at du sover altfor mye, og er trøtt og sliten av den grunn.... Men du har jo tydeligvis prøvd å sove mindre.

Men kanskje du trenger en overgangsperiode? Gradvis venne deg til å sove mindre. Man blir jo faktisk trøtt hvis man sover for mye også, av en eller annen merkelig grunn. Og 12 timer er jo altfor mye! Hvis ikke det hjelper, så bør du nok oppsøke en lege.

Selv sover jeg maks 6-7 timer i døgnet. Klarer meg fint med 4-5 også.

Endret av KillerK
Lenke til kommentar
Kroppen din trenger lys for å fungere. Å sitte inne og sture hele dagen er ingen god ide.

Skaff deg også en ordentlig døgnrytme, altså ikke følg MongoMans råd.

Tja, jeg jobber ute 8 timer om dagen.. så vet ikke hva lys har å si, men jeg sliter esktremt med å stå opp selv.. Noen ganger er det så tungt at jeg har bankene hodepine nesten hele arbeidsdagen. Spiser sunt og variert, sover mye og lite.. Ingenting hjelper virker det som :p

Lenke til kommentar

Gode søvnvaner er bra.. På gymnaset begynte jeg enten kl 8, 930, 1130 eller 1330 i 3 år, da var jeg som deg. Så var jeg i militæret i 7 mnd, opp kl 6 første 3 og kl 0730 de neste 4. Da sleit jeg ikke, men jeg var jo trøtt om kvelden. Så jobbet jeg i 2 år med start 8 og 12 hhv annenhver dag. Da sleit jeg igjen. Utenom de 2 mnd jobbilen var ødelagt så jeg måtte begynne 8 hver dag, da var jeg i god soveform igjen =)

Så min erfaring er at om du sovner og legger deg til samme tid hver dag, er det bedre. Sammen med trening som du allerede gjør, så du faktisk er trøtt om kvelden. Nå trener jeg ikke, og jeg er ikke trøtt om kvelden så selv om jeg står opp til samme tid hver dag er jeg ofte trøtt om morgenen. I de 2 mnd med jobb kl 8 hver dag som jeg nevnte våknet jeg senest 10 lørdag og søndag også, selv om jeg alltid var full på lørdagene. Det var veldig deilig egentlig, håper å komme inn i en sånn rytme igjen snart.

PS, fins folk som har mangel jern eller vitamin b eller noe (beklager at jeg ikke husker nøyaktig:P), da blir man veldig slapp. Vet at min mor hadde det i fjor..

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så bra å sove like lenge som du gjør. Sover du opptil 12 timer vil du gjerne bli slapp og daff dagen etterpå, selv om du ikke er trøtt/søvning. Hvordan er spisevanene dine før du legger deg, samt resten av dagen ? Driver du på med noen fysiske aktiviteter ?

Lenke til kommentar

Pass på at du har et godt kosthold, får i deg de vitaminene og mineralene du trenger.

Og som andre her sier, det å trene hjelper utrolig på energien!

Dog, hvis dette ikke hjelper, kan muligens en prat med fastlegen din være lurt, få tatt noen blodprøver og undersøkt om alt er som det skal være rent fysisk sett.

Lenke til kommentar

Kosthold å pass på at du faktisk gjør noe da, får jeg ikke gjort noe, å jeg kombinerer det med å sove 1-3 timer for lenge, blir jeg slapp, vondt i hodet og giddaløs og rett og slett deppa..

8 timers søvn, normal døgn rytme, tren og spist riktig.

- legg deg hver dag, i 1 uke, 7-8 timers søvn hver dag, ikke noe mer.

Funker det ikke, gå til legen!

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Kanskje du lider av det samme som meg. "Forsinket søvnfasesyndrom". Bare å søke på dette å se om det kan være det, og hvis det skulle være tilfelle, oppsøker du legen din. Du vil da få ei søvndagbok som du skal fylle ut over så og så lang tid, og kan da få lysbehandling (førstevalg), og eventuelt melatonin tabletter (alternativ behandling).

http://www.nettdoktor.no/helseraad/soevn/a...fasesyndrom.php

Endret av Diskuteeerer
Lenke til kommentar

Har fundert litt på om jeg skal prøve melatonin, har gjort det en stund.

Mye tyder på at søvnproblemet mitt er relatert til det.

Men etter å ha lest litt så virker det som at noen opplever bivirkninger. Uten å gå inn på det her så lurer jeg på en ting.

Dette spørsmålet er vell igrunnen til deg Mithamea, men alle som har innspill oppfordres til å svare. :p

Tar du melatonin?

Har det hjulpet?

Uansett. Tnx for alle forslag og tips. :)

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

HEHE, ja kjenner meg igjen her ja! Anti b-menneske deluxe, men visste ikke at det var en "sykdom" elr hva jeg skal kalle det! da må jeg nok ta en tur til legen å få noen råd da..

klokken er nå 08:03 våknet klokken 17 i går kveld å ikke sovet enda :(

Er utrolig plagsomt, men takk da er det ikke bare meg da! :)

:thumbup:

Lenke til kommentar
HEHE, ja kjenner meg igjen her ja! Anti b-menneske deluxe, men visste ikke at det var en "sykdom" elr hva jeg skal kalle det! da må jeg nok ta en tur til legen å få noen råd da..

klokken er nå 08:03 våknet klokken 17 i går kveld å ikke sovet enda :(

Er utrolig plagsomt, men takk da er det ikke bare meg da! :)

:thumbup:

Haha, sov fra kl.15.00 i går til rundt 22.00-23.00, og har sittet oppe hele natten. Et ekte B-menneske.. ganske dumt da, siden alle vennene mine er A-mennesker. Så det blir med andre ord mye tid alene..

Endret av Diskuteeerer
Lenke til kommentar

Kjenner et par som er like lenge oppe så meg, men liker ikke denne rytmen nå jeg må jobbe, og ikke minst så liker jeg å oppleve dagen. Spesielt om vinteren når dagene er korte, men jeg liker nettene og..:p

Har liksom blitt vandt med det, men det er ikke lett å følge a-menneskes fotspor når eg må på jobb....

Tviler på at det er den mentale helsa mi som har skylden, er ikke deprimert eller nedenfor. osv..

Hadde vært fantastisk viss du kunne skrevet litt i ettertid om lysterapi fungerer, viss du går gjennom den ''behandlingen''.

Kjenner meg mye igjen og ser ikke vekk ifra at jeg har det du linket til.

Men er uansett meget skeptisk om lysterapi vil fungere ''for meg ihvertfall'', men er likevel litt nysgjerrig.

Uansett, tnx for svar.

ps. Godt nytt år. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Hei.

En annen ting du kan invistere i vist du er interessert er ett såkalt Wake Up Light. Dette skal da gradvis heve lys-styrken i rommet ditt på en lampe slik at du skal få en naturlig oppvåkning. (Mennesker våkner naturlig ved sol oppgang).

Her har du en link til Phillips (produsenten) sin side om det.

Her er en link til Komplett, som selger disse lampene.

De koster da en del penger, men det kan kanskje være en verdifull invistering vist du er trøtt/sliten på morgenen. Jeg kan heller ikke si om det funker eller ikke siden jeg ikke har erfaring med det, men det er verdt ett forsøk.

Lys vekker deg naturlig

Fra en halvtime før det angitte tidspunktet for vekking øker lyset gradvis i intensitet til den intensiteten du har

valgt (250 lux anbefales). Lyset blir skarpere med en ideell hastighet og følger en spesiell kurve som det er bevist

at er mest effektiv. Lyset faller på øynene dine og sender en melding til hjernen om å øke produksjonen av

energihormonet kortisol. Dette betyr at på det angitte vekketidspunktet er sove- og energihormonene bedre balansert, og du har mer energi helt fra begynnelsen på dagen.

400 lux lysintensitet

Oppvåkningslyset (HF 3461) gir opptil 400 lux lysintensitet. Det er klinisk bevist at du trenger opptil 250 lux for

å påvirke energihormonene på en slik måte at du våkner full av energi. Du trenger et lysnivå på 300 til 400 lux for

å lese.

Digital FM-radio

Med den innebygde digitale FM-radioen kan du våkne opp til favorittsangene dine eller nyhetene hver dag. Velg din

favorittradiostasjon, og på det tidspunktet du har angitt, begynner den å spille, først stille, og deretter gradvis

høyere i løpet av 90 sekunder til det volumet du har valgt.

Philips - ekspert på lys

Philips er et ledende firma på verdensbasis innenfor fagområdet lysteknologi. Med mer enn 100 års erfaring på dette

området, er Philips en ekspert på lys og virkningene det har på oss mennesker. Wake-up Light kombinerer all denne

erfaringen i et betydningsfullt og teknologisk avansert brukervennlig produkt som vil føre til økt velvære for mange.

Tatt fra produkt informasjon på komplett.no

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...