Gå til innhold

Tommer og størrelser i praksis

pong

Anbefalte innlegg

Hallo

Spørsmålet er enkelt: disse størrelsene som blir oppgitt med skjermer, er de riktige nå? Det var sånn at produsentene lekte seg litt med verdiene for en del år tilbake. Er det fortsatt sånn? Hvis jeg kjøper en skjerm på 20 tommer, er den 20 tommer da uansett hvilken produsent jeg velger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo

Spørsmålet er enkelt: disse størrelsene som blir oppgitt med skjermer, er de riktige nå? Det var sånn at produsentene lekte seg litt med verdiene for en del år tilbake. Er det fortsatt sånn? Hvis jeg kjøper en skjerm på 20 tommer, er den 20 tommer da uansett hvilken produsent jeg velger?

Er ærlig talt ikke helt sikker, men jeg syntes å huske når jeg gikk fra 17" CRT til 19" LCD at det var betydelig mye større, pga CRT skjermene var mindre enn de hadde oppgitt.

EDIT: Så for å svare på spørsmålet ditt, så vil jeg si ja. Du får nok den størrelsen du kjøper. :)

Endret av CCola
Lenke til kommentar

Det du snakker om er vel problemet med med CRT skjermer ble antall tommer målt i bilderørets totale diagonal selv om man kun kunne bruke et subset. Det utenfor havnet under platrammen rundt biledområdet.

Med LCD finnes ikke dette problemet/lureriet lengre. Der måles diagonalen på pixelområdet, så det som måles er det du ser.

Lenke til kommentar

Størrelsen på CRT-skjermer oppgis som brutto diagonal på billedrøret - inkludert den skjulte kanten rundt bildeflaten.

LCD-skjermer har ikke noe billedrør og trenger ikke bry seg med historiske mål. Størrelsen på disse oppgis som netto diagonal på bildeflaten (dvs oppgitt og opplevd størrelse er den samme).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...