Gå til innhold

Er det virkelig behov for brannmur og anti-virus for alle?

Anbefalte innlegg

Nå er det sikkert mange som kommer til å si at jeg er dum, uerfaren og naiv, men jeg har likevel lyst til å belyse problemstillingen.

Jeg regner meg selv som rimelig erfaren i Windows, og da spesielt i Windows 2000 (men har også meget god kontroll på 95, NT, 98 og XP). Jeg føler at jeg har full kontroll på PC-en og systemet, og kan konfigurere alt til mitt bruk. Jeg vet hva som er lurt å gjøre, og hva som ikke er lurt å gjøre.

I mars kræsjet system-disken min, og jeg måtte bruke en reservedisk (10 GB) som det allerede var Ubuntu på. Jeg gadd ikke å installere Windows på nytt, og begynte heller å bruke Ubuntu på daglig basis. For tre-fire måneder siden fikk jeg ny disk, og installerte både Ubuntu og Windows 2000 på nytt på den (Grub fikser booting). Da fikk jeg det for meg at jeg ville ha en så rask Windows-installasjon som overhodet mulig, og i den sammenhengen tenkte jeg at jeg også skulle droppe både antivirus og brannmur en stund for å se hvordan det gikk. Det har ikke vært et prosjekt for å få Windows så liten som mulig, og jeg har derfor ikke sittet og strippet bit for bit, men jeg har simpelthen bare installert få ekstra programmer. Dette er vel alle: Service Pack 4, nVidia drivere, TerraTec drivere, MSN Messenger 7.0, µTorrent, Winamp, Office 2000, Firefox, Thunderbird, VLC, GIMP, K-Lite Codec Pack, SciTE, Putty, Cygwin, Daemon Tools, WinRAR, Windows Media Player 6.4, MP3Tag, .NET 1.1 og .NET 2.0. Og selfølgelig avinstallert det mest åpenbare som Outlook Express og liknende.

Det kommer stadig sikkerhetsoppdateringer til dette greiene, og det sakker vel maskinen bittelitt for hver gang. Systemet er selvfølgelig mindre responsiv nå etter fire måneder enn den var den første timen (pga. drivere og litt programmer), men den booter faktisk på 45 små sekunder med både MSN og µTorrent. Etter de 45 sekundene er harddisken og prosessoren ferdig å jobbe, og skriverbordet ligger klart til bruk. Etter oppstarten ligger RAM-bruken på ca. 100 MB med både µTorrent og MSN.

Jeg synes at oppstarten er veldig kjapp (maskinvaren tatt i betraktning), og det som jeg tror gjør oppstarten kjapp er i hovedsak mangelen på antivirus og brannmur. Hvor mange har ikke sittet og ventet på at det tunge antivirusprogrammet og brannmuren skal laste ferdig når skrivebordet har dukket opp?

Så trenger egentlig alle mennesker disse antivirusprogrammene? Jeg har som sagt kjørt Windows 2000 uten antivirus eller brannmur i fire måneder nå, og ingenting tyder på verken virus, trojaner, spyware eller liknende. Systemet er dønn stabilt og aldri seig og sur. Jeg vet som sagt hva som er bra og ikke bra for maskinen, og installerer bare programmer som jeg vet hvor kommer fra og som jeg vet hva gjør. Alle spillene jeg har er kjøpt og betalt, og det er alt annet av betalingsprogramvare også (er vel kun Win og Office når jeg tenker meg om). Derfor har jeg ikke lastet ned tvilsomme programmer eller spill fra verken nettsider eller Limewire/Bearshare/Kazaa osv. fordi jeg vet hva som kan skje hvis man er litt uoppmerksom der. Jeg er heller ikke veldig higen på å teste ut masse nye programmer, bare for å teste dem. Og jeg surfer heller ikke på masse tvilsomme internettsider. Hvis jeg ser antydning til tvilsomme sider, så trykker jeg enten 'tilbake' eller 'lukk'. I tillegg fikser Microsoft de fleste sikkerhetshullene i Windows etter hver, så virusene trøkker seg heller ikke inn gjennom åpne hull i Windows.

Brannmur bruker jeg heller ikke. Først og fremst har vi NAT i ruteren som blokker innkommende trafikk som jeg ikke har sluppet gjennom. Og for det andre så installerer jeg kun programmer som jeg kjenner godt. Dermed får jeg ikke tilfeller der jeg installerer programmer/virus som sender masse tulleinformasjon til internett eller liknende.

Dette fraværet av både virus og antivirus tror jeg kommer av at jeg har såpass kontroll på systemet at jeg vet hva som må til for å holde det reint. Ingen andre bruker maskinen min (bortsett fra mamma som sjekker været, og da krever jeg at hun bruker Firefox, helst Ubuntu), og derfor er det heller ingen som kommer og roter til ting. Jeg vet veldig godt at uerfarne brukere trenger både antivirus, brannmur, antispyware og supporttelefon for å ikke kræsje systemet helt, men de som er godt erfarne burde klare å holde seg unna disse nybegynnerfellene.

Så da spør jeg dere andre erfarne brukere om dere også har prøvd å kjøre uten antivirus i en lengre periode. Hvordan gikk/går det?

Dette er ikke noen oppfordring til at uerfarne maskinister skal kjøre uten antivirus og annen beskyttelse, for det trengs for de aller fleste. Jeg er bare ute etter å høre andre erfarne maskinisters erfaringer.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brannmur trenger i alle fall IKKE alle, antivirus er skøy å ha når du trenger det. Stort sett hjemme klarer windows seg uten noe fordi jeg bare spiller, jeg laster ikke ned og surfer ikke innom tvilsomme sider. Er man på LAN-party, må man ha antivirus... Ellers ser jeg ikke behovet.

Du kan forøvrig scanne windowsdisken din for virus fra Ubuntu med gjevne mellomrom! :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at de med kontroll over bruken ikke trenger antivirus-programmer. "Eneste" som kan være farlig for noen er vel hvis en feilaktig åpner en epost med virus. Selv kjører jeg bare windows når jeg trenger å bruke noen av programmene ubuntu ikke kan kjøre, og har ikke virusprogram eller brannmur på (men jeg har en ubuntuserver som sperrer for det meste som jeg ikke bruker, og det blir jo da som en brannmur før de andre pcene kobles inn). Det har for meg fungert uten problem, da firefox/opera fjerner endel av sikkerhetshullene som kan utnyttes i IE.

Lenke til kommentar
"Eneste" som kan være farlig for noen er vel hvis en feilaktig åpner en epost med virus.
Etter det jeg har erfart er det bare vedleggene i epostene som er skumle. For at disse virusene skal fungere så må man åpne dem manuelt. Og en fornuftig person åpner ikke et vedlegg som man ikke forventer å motta, og spesielt ikke fra noen som man ikke kjenner. Thunderbird åpner ikke vedlegg automatisk (viser bildevedlegg i mailen osv.) med mindre det er ufarlige filtyper.
Lenke til kommentar

Ja, det har du helt rett i, og det var en litt dårlig formulert setning. Mente mer i den retningen du sikter til, hvor en faktisk åpner vedlegget uten å vite hva det er. Jeg har fått epost infisert med virus fra venner, dog ikke åpnet de. Og da ungår man jo igjen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...