Gå til innhold

Hjemmestudio til meg

Halib

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt lyst til å lage en hjemmestudio på PC. Lurer på om hvordan jeg skal komme billigst ut. Hva trenger jeg? Har ingen band eller venner som vil joine meg, for de har ikke tro på at det blir noe av det. Jeg vil vise dem at dette er mulig og en kan skape bra musikk av hardt arbeid og lite utstyr. Jeg vil synge og mikse sangene selv, og trenger deres råd. Jeg har ikke så god råd og vil gjerne ha tips fra dere eksperter.

På forhånd takk folkens :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, lydkort, mik og et program er vel minstekravet? Får helt greie lydkort til en tusenlapp eller to, jeg har M-Audio Mobile Pre, som ligger rundt 1500. Mikker får man i alle prisklasser, hvis du titter litt på musicstore.de eller ebay, kan du få en ganske ok stormembranmik til ikke alt for mye. Det finnes en del gratis musikkprogrammer, eller så får du cubase 4 studio med studentrabatt til 1900. Det er et kjempebra program.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg har laget ett album, som er tilsalgs på platekompaniet nå.

brukte følgene utstyr:

Mackie Onyx 1620. 8 990kr

Dynaudio Acoustics BM 6A Aktiv Studiomonitor. 7 871kr

Shure PG DMK4 tromme mikker. 2 790kr

Røde NT5 Overhead 3 032kr

Shure SM57 998kr

Røde NT 1000 2020kr

TOTAL ca 25.000kr

dette er det "dårligste" og billigste utstyre jeg har brukt.

men gir et bra resultat, noe særlig billigere kan gå kraftig utover kvalitet.

men det kommer også på hva du skal med opptaket,

bruke hjemme selv eller gi det ut på skive..

du kan komme mye billigere unda, f.eks hvis du ikke skal taopp trommer.

hvis du kjøper brukt sparer du mange kroner.

i tillegg må du ha lokaer som einer seg til opptak, og kunnskap om mixing og en program

f.eks Pro Tools eller Cubase

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Takk for råd. Nidr har du forslag til enda billigere løsning? Jeg så mic av Shure for 300 kr. Jeg har null peil på programvare og utstyr som du har nevnt i din liste. Vil gjerne ha mer informasjon og forklaring på hva som trengs. Til å begynne med vil jeg lage musikk for meg selv og venner, etterhvert kanskje gi ut.

Trenger gode råd :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

okay, hvordan skal du gjøre det?

trommer?

gitar?

bass?

vokal?

hvis du skal ha med trommer må du ha minst 8 pre-amper det kan bli dyrt

hvis du dråpper trommer kan du komme langt ned i pris, da du trenger bare 1 pre-amp

med eksternt lydkort og mikk kan du komme ned i ca 5000kr

forklar litt mer hva slags musikk du skal spille inn og hvilke instrumenter

og hvilken kvalitet du ønsker.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

jeg skal synge sånn indisk musikk og der er det blanding av alt mulig. Jeg vet ikke om du har hørt noe på indisk musikk men jeg vet ikke hva som trengs egentlig. Fra profilbildet ditt ser det ut som om du er fra Sri Lanka, kanskje du skjønner hva jeg er på jakt etter.

okay, hvordan skal du gjøre det?

trommer?

gitar?

bass?

vokal?

hvis du skal ha med trommer må du ha minst 8 pre-amper det kan bli dyrt

hvis du dråpper trommer kan du komme langt ned i pris, da du trenger bare 1 pre-amp

med eksternt lydkort og mikk kan du komme ned i ca 5000kr

forklar litt mer hva slags musikk du skal spille inn og hvilke instrumenter

og hvilken kvalitet du ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Hvis du kunn skal synge så holder det med 1stk kondensator mikk.

f.eks Røde NT 1000 til ca 2000kr

og et eksternt lydkort, echo, m-audio edirol osv.

haha det er ikke meg på bildet. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Jeg skal synge og legge inn ordentlig instrument. Kan man legge inn all slags instrument, f.eks sitar og tabla? Fiolin, piano og trommer?

ser frem til gode råd.

ja det går fint, men kan fort bli veldig dyrt og kanskje en smule vansklig for en som ikke kan så mye om dette enda.

Lenke til kommentar
Jeg skal synge og legge inn ordentlig instrument. Kan man legge inn all slags instrument, f.eks sitar og tabla? Fiolin, piano og trommer?

ser frem til gode råd.

hmm vel altså du kan ta en titt på dette lydkortet

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23022

se videoen nede på den siden så ser du sånn ca åssen det funker.

når det gjelder mikk til tabla og slikt så vet jeg ikke. men en fin vokal mikk kan jeg anbefale.

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23039

har denne selv og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å slippe unna med mye rimeligere deler enn de prisene NiRD opererer med.

Utstyret han anbefaler, er av meget god kvalitet, ingen tvil om det, men da må man også ha høy kunnskap studioarbeid, og bruk av utstyret. Dyrt utstyr er ikke noen garanti for godt opptak.

Siden det virker som om du er nybegynner når det gjelder opptak, tror jeg du vil få et resultat du blir meget godt fornøyd med hvis du kjøper mikrofoner fra for eksempel Behringer. Det samme gjelder mikseren.

Da slipper du unna med en brøkdel av hva NiRD opererer med av budsjett.

Du vil faktisk få helt grei lydkvalitet med følgende utstyr fra Behringer- 8075502, 8074730, 8074599. sliper du unna med under to tusen kroner.

Jeg har selv benyttet lignende utstyr til produksjoner der det har blitt fakturert en tusenlapp per time for sluttresultatet. Har ikke fått en eneste klage så langt fordi det ikke står "Røde" på mikken.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hei,

takk for tipsene. Castrofiber, jeg finner ikke de produktene du har nummerert fra Behinger. Kan du linke til dem. Problemet mitt er at jeg kan bare synge og har verken instrumenter eller kan spille dem. Tenkte at jeg skulle bare synge inn i pc-en og bruke sånn avansert program som kunne mikse mine sanger. Jeg kjenner ingen som kan spille inn instrumenter for meg. Dillyman den videon var veldig bra :yes:

Det er fullt mulig å slippe unna med mye rimeligere deler enn de prisene NiRD opererer med.

Utstyret han anbefaler, er av meget god kvalitet, ingen tvil om det, men da må man også ha høy kunnskap studioarbeid, og bruk av utstyret. Dyrt utstyr er ikke noen garanti for godt opptak.

Siden det virker som om du er nybegynner når det gjelder opptak, tror jeg du vil få et resultat du blir meget godt fornøyd med hvis du kjøper mikrofoner fra for eksempel Behringer. Det samme gjelder mikseren.

Da slipper du unna med en brøkdel av hva NiRD opererer med av budsjett.

Du vil faktisk få helt grei lydkvalitet med følgende utstyr fra Behringer- 8075502, 8074730, 8074599. sliper du unna med under to tusen kroner.

Jeg har selv benyttet lignende utstyr til produksjoner der det har blitt fakturert en tusenlapp per time for sluttresultatet. Har ikke fått en eneste klage så langt fordi det ikke står "Røde" på mikken.

Lenke til kommentar

du finner nok ingen prg som mikser en låt for deg eller noe liknende. det du kan gjøre er å få noen til å lage en låt for deg som du kan synge på. sende en pers lydfilene og få en til å mikse for deg hvis du har noen som kan gjøre det for deg. jeg trodde jeg kunne en del etter å ha drevet med musikk i 6 mnd. men etter to år nå med masse produksjoner merker jeg at jeg har forbedret meg noe sinnsykt og at det er mye som ligger i det å få en fin mix. er helt klart ikke bare bare :)

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

Kjenner ingen som kan mikse musikk for meg. Må nok ordne det selv, eller skape et nettverk. Ellers så syns jeg at til å begynne med bør jeg skaffe meg lydinnspillingsutstyr som det er mulig å koble til tabla, trommer, fiolin og sitar.

ser frem til gode råd.

Lenke til kommentar
Kjenner ingen som kan mikse musikk for meg. Må nok ordne det selv, eller skape et nettverk. Ellers så syns jeg at til å begynne med bør jeg skaffe meg lydinnspillingsutstyr som det er mulig å koble til tabla, trommer, fiolin og sitar.

ser frem til gode råd.

da er det lydkortet jeg anbefalte i en av postene et lydkort du burde vurdere å kjøpe :)

mikken jeg anbefalte er kjempe bra til vokaler. når det gjelder sitar, tabla og det der så har jeg ikke peiling på mikk til dem. men hvis du får tak i bra mikk til de instrumentene kan de bare kobles til lydkortet.

du har ihvertfall nok innganger på det presonus firewire kortet.

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Takk for råd Dilly Man, men hva er forskjell på Røde NT-1A og NT-1000 ?

Hvordan skal jeg finne ut at hvilken mic passer for tabla og sitar?

ser frem til gode råd. :yes:

begge de mikkene kan du bruke til vokal, tabla eller sitar.

du burde kanskje ta NT-1a siden den er billigere, så kan du heller kjøpe bedre senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...