Gå til innhold

Har fabrev i yrker som normalt ikke krever det, men burde jeg få mye bedre lønn da?


Anbefalte innlegg

Hvis man har fagbrev i yrker som normalt ikke trenger det, og da tenker jeg f.eks på fagbrev som vekter, butikkansatt, resepsjonist, kontorfag osv. Disse jobbene kan man lett få jobb i uten fagbrev, da det i utgangspunktet ikke stilles krav til særlig utdanning. Hvis jeg med fagbrev da søker jobb i et av disse fagene, er det ikke normalt å ligge et hakk over de andre med tanke på lønn? Det er tross alt 4 eller 5 års utdanning for oppnå fagbrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Latterlig... Dette er yrker som er enkle å få jobb i uten utdanning, også skal man belønnes med en ekstra 5 kr timen for 4 eller 5 års utdanning og sterk faglig kompetanse? Det må da være lov å utrykke misnøye?

Klart du kan uttrykke misnøye med det, men, såfremst du er fagorganisert, så er det opp til fagforeningen din å kjøre frem at de som er utdannet skal ha ett høyere tillegg for sin utdannelse. At det er så lite som 5 kroner har mye med lønnsforhandlinger å gjøre og det at det i vekteryrke ikke er så mange "fagutdannede" personer.

Lenke til kommentar
Latterlig... Dette er yrker som er enkle å få jobb i uten utdanning, også skal man belønnes med en ekstra 5 kr timen for 4 eller 5 års utdanning og sterk faglig kompetanse? Det må da være lov å utrykke misnøye?

No er det ingen utdanninger på 4-5år som gir fagbrev, berre yrkesfaglege retninger på 2-3års vidaregåande skulegang.

Så det er nok ingen 5åring utdannelse som gir berre 5 kr i timen ekstra.

Lenke til kommentar
Latterlig... Dette er yrker som er enkle å få jobb i uten utdanning, også skal man belønnes med en ekstra 5 kr timen for 4 eller 5 års utdanning og sterk faglig kompetanse? Det må da være lov å utrykke misnøye?

No er det ingen utdanninger på 4-5år som gir fagbrev, berre yrkesfaglege retninger på 2-3års vidaregåande skulegang.

Så det er nok ingen 5åring utdannelse som gir berre 5 kr i timen ekstra.

 

Mange som har grunnkurs, vk1, vk2, læretid på 2 år=fagbrev. totalt 5 år.

Selv har jeg grunnkurs, vk1, læretid på 2 år=fagbrev. totalt 4 år.

Lenke til kommentar
Latterlig... Dette er yrker som er enkle å få jobb i uten utdanning, også skal man belønnes med en ekstra 5 kr timen for 4 eller 5 års utdanning og sterk faglig kompetanse? Det må da være lov å utrykke misnøye?

No er det ingen utdanninger på 4-5år som gir fagbrev, berre yrkesfaglege retninger på 2-3års vidaregåande skulegang.

Så det er nok ingen 5åring utdannelse som gir berre 5 kr i timen ekstra.

 

Ikke det?

 

Jeg gikk grunnkurs og VK1, og hadde 2 år som lærling etter dette. Dette ble tilsammen 4 år ... Hvorfor skal jeg da bare få 5 kr ekstra timen enn de andre som knapt har gjennomført ungdommskolen?

 

Den andre veien for å oppnå fagbrev er at man kan meldes opp til fagprøve dersom man kan dokumentere 5 års relevant erfaring i yrket. Før du kan meldes opp til fagprøve må du ha bestått tverfaglig eksamen i salg og service. Dvs minst 5 år tilsammen! allikevel bare 5 kr ekstra i timen!

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

Du kaller det utdanning, 5 års arbeiderfaring er arbeiderfaring, ikkje utdanning. Så i realiteten er utdanninga berre på 2 år, og så får ein jobberfaring i tillegg, og ein får betalt for det. Det kan ikkje seiast om studium på høgskulane eller universitetene

Og berre grunna siste refom der realkompetanse blei innført som begrep blei det mulig å ta fagbrev med berre arbeidserfaring.

 

Kvifor det er berre 5 kr ekstra er vel at fagforerningene til næringa som kan forklare ( eller bortforklare).

Men som resten av samfunnet i norge så har så og sei utdanning aldri lønna seg. Berre enkeltyrker i oppgangstider og nokre 5-7åringe profisjoner som alltid har gode tider.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Latterlig... Dette er yrker som er enkle å få jobb i uten utdanning, også skal man belønnes med en ekstra 5 kr timen for 4 eller 5 års utdanning og sterk faglig kompetanse? Det må da være lov å utrykke misnøye?

 

For det første. Det som skiller en som har utdanning i f.eks salg og service mot en ikke er utdannet er 2 år skole, og du får ikke meg til å tro at du får så sinnsykt mer faglig kompetanse på de to årene på salg og service linjen. Når du teller 4-5 år så tar du læretiden med i regnestykke og da jobber du jo i f.eks butikken sammen med dem som er ufaglærte.

Lenke til kommentar
vil det si at siden jeg har 2 år på salg og service at jeg trenger 5 års arbeidserfaring ITILLEGG? eller 5 år tilsammen?

slik petterpann beskriver det så er det 2 år på skulebenken (utdanning) og 2 års læretid, tilsaman 4 år

Den 5åring arbeiderfaring gir muligheiten til å få fagbrev utan å ha dei to åra på skulebenken først, men for at det ikkje skal "lønne seg" å berre hoppe retti jobb og ta fagbrevet likt med dei som tar skulegang har dei nok satt det til 5 år.

Trur også det ligger ei aldersgrense på denne regelen, slik det gjer med realkompetanse som grunnlag for inntak ved høgskuler/universitet

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man få sinnsykt mye mer i lønn bare fordi man har et par år på skole? I så fall må jo den skolegangen være sinnsykt relevant. Mener.. de "ufaglærte" har gjerne 3år allmenn kanskje.. (som da er 1år mer enn de med fagbrev :p) men.. er det "relevant" utdannelse? Mener at det er stor forskjell på å være "ufaglært" kassadame, og f.eks. en ufaglært lærer, eller sykepleier.

Lenke til kommentar

Tenkte da mest på ufaglært innenfor det man underviser i... altså... relevant utdannelse.. Mener.. om du har doktorgrad i fysikk, skal du da forvente 600.000 i året for å sitte i kassa på rema 1000? For.. du har jo gått på universitetet i evigheter... tross alt.. Men godt mulig 18åringen i kassa ved siden av gjør en dobbelt så bra jobb likevel..

 

I en del yrker har ikke utdannelse så utrolig mye å si.. arbeidserfaringen i den akutelle jobben teller mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg velger uansett å kalle det 4 års utdanning. Istedet for å gå 2 år med skole og 2 år som lærling kunne jeg valgt å hoppe rett i en butikk/kontor/vekter/resepsjon jobb uten fagbrev. Eneste forskjellen ville vært at jeg fikk 5 kr mindre, men det spiller uansett ingen rolle fordi man ikke får betalt under skolegang, og som lærling hadde jeg 9000kr brutto i måneden. Kunne tjent inn alle de "femmerne" på å jobbe istedet for å gå skole. I dag angrer jeg, og jeg begriper ikke at folk gidder å bruke 4-5 år av livet sitt på å oppnå en kompetanse som ikke blir lønnet i samfunnet. Tviler på at andre fagbrevyrker (som faktisk KREVER fagbrev) lønnes mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...