Rivers Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Har blitt mer intressert i HD-formatet etter å ha sett noen klipp fra gamle filmer og så at det helt klart hadde noe for seg å ha dem i HD (First Blood (1982) og Army of Darkness (1993) ). Det var direkte moro å se film i HD Men det er mye jeg lurer på som er vanskelig å finne ut av: HD-DVD er sålangt sonefri... Men det kommer vel ikke til å fortsette? (Amerikanske og asiatiske plater som kjøpes på HD-DVD nå kommer jeg aldri til å få noen sone-issues med.) Hvordan er det med forskjellige utgaver av filmer fra forskjellige soner. Er det fremdeles en issue som med DVD? Er det noe PAL / NTSC systemer på disse platene eller er HD formatet et nytt tv-system og likt over hele verden? Alle har oppløsningen 1920 x 1080, men er det noe forskjell på "frameraten". Har hørt om 24p og 60i. Hvis jeg skulle gjettet så inneholder platene 24 bps (mot 25 vanligvis her i Europa) og 60i konverteringen (telecine) er det spilleren som står for. Er 24 bps et problem for en CRT-skjerm? Det er også nye lydformater på disse platene som man trenger en ny forsterker for å få dekodet. Jeg har en bra forsterker som jeg ikke vil bytte med det første, men så inneholder platene DVD-standard lydsystemer også. Disse vil vel ikke forsvinne? Har du noen eksempler på fordeler/ulemper mellom HD DVD og Blu-ray. Jeg er ikke ute etter å bestemme meg for om jeg kun skal ha HD eller BD. Blir nok en kombispiller som kan lese begge, men jeg vil gjerne vite litt mer om formatene. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har blitt mer intressert i HD-formatet etter å ha sett noen klipp fra gamle filmer og så at det helt klart hadde noe for seg å ha dem i HD (First Blood (1982) og Army of Darkness (1993) ). Det var direkte moro å se film i HD Men det er mye jeg lurer på som er vanskelig å finne ut av: HD-DVD er sålangt sonefri... Men det kommer vel ikke til å fortsette? (Amerikanske og asiatiske plater som kjøpes på HD-DVD nå kommer jeg aldri til å få noen sone-issues med.) Hvordan er det med forskjellige utgaver av filmer fra forskjellige soner. Er det fremdeles en issue som med DVD? Er det noe PAL / NTSC systemer på disse platene eller er HD formatet et nytt tv-system og likt over hele verden? Alle har oppløsningen 1920 x 1080, men er det noe forskjell på "frameraten". Har hørt om 24p og 60i. Hvis jeg skulle gjettet så inneholder platene 24 bps (mot 25 vanligvis her i Europa) og 60i konverteringen (telecine) er det spilleren som står for. Er 24 bps et problem for en CRT-skjerm? Det er også nye lydformater på disse platene som man trenger en ny forsterker for å få dekodet. Jeg har en bra forsterker som jeg ikke vil bytte med det første, men så inneholder platene DVD-standard lydsystemer også. Disse vil vel ikke forsvinne? Har du noen eksempler på fordeler/ulemper mellom HD DVD og Blu-ray. Jeg er ikke ute etter å bestemme meg for om jeg kun skal ha HD eller BD. Blir nok en kombispiller som kan lese begge, men jeg vil gjerne vite litt mer om formatene. ser en ulempe med hd-dvd nå ihvertfall, ser ut at det forsvinner å må gi tapt for blu-ray http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=509503 Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Vel, hva soner angår tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for HD-DVD. Det ligger ingen sperringer i HD-DVD-spillere som selges per i dag, derfor vil heller ingen fremtidige soneinndelinger kunne brukes på dem. Det er heller ingenting som tyder på at HD-DVD-formatet skal bli sonedelt (Noe slikt ville dessuten gjort alle eksisterende spillere enten sonefrie eller ubrukelige). Blu-Ray har maskinvare som utelukkende skal hindre deg i å kjøre disker fra andre soner, derfor kan du ikke gjøre slike spillere sonefrie slik som du kunne med DVD-spillere. Når det er sagt, ser ting ut til å gå Blu-Rays vei for tiden, så hva man bør velge er vanskelig å si. Selv har jeg ingen av delene, håper virkelig at HD-DVD skal vinne, men kommer eventuelt til å importere en Blu-Ray spiller fra USA. Det er i alle fall ikke noe poeng i å kjøpe en Blu-Ray spiller fra Europa/Afrika-sonen, med mindre du liker å bli behandlet som en annenrangs kunde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå