Gå til innhold

Problemer med å få ADSL


Anbefalte innlegg

Vi skal nå flytte innen samme bygning, ca 30 meter og regnet ikke med å få problemer med å flytte/bestille ny ADSL linje. Jeg sender bestilling til Telenor (fordi de har det beste tilbudet nå) og får brev om at de ikke kan levere.

Jeg ringer de og forklarer at jeg har telefon fra Telenor og adsl fra Start (i Telenors nett) og at det er vel bare for de å flytte over det jeg har. Da får jeg til svar at det kanskje ikke er ledige kabler. Da prøver jeg å spørre hvorfor de ikke kan bruke kabelen vi har nå, det er jo tross alt samme bygning. Han jeg snakker med har ikke noe godt svar på det. Spør også om det er kabelen inn til huset eller om det er sentralen som det ikke er kapasitet på, dette vet han ikke.

 

Kapaks sier dette:

Resultat av validering:

(442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ.

Dette sier den når jeg prøver en hvilken som helst adresse som er innenfor sentralen. Vil det si at sentralen er full?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste linja som er "ledig" og kan brukes er allerede opptatt av degselv, og står da som "ikke tilgjengelig". Dette er ikke noe kundeservice kan gjøre, og du får derfor et nei-svar. Hvis du prøver 3-4 måneder senere, får du KANSKJE et ja svar, om ikke han som har flytta inn etter deg har bestilt ADSL.

Endret av godonnet
Lenke til kommentar
Den eneste linja som er "ledig" og kan brukes er allerede opptatt av degselv, og står da som "ikke tilgjengelig". Dette er ikke noe kundeservice kan gjøre, og du får derfor et nei-svar. Hvis du prøver 3-4 måneder senere, får du KANSKJE et ja svar, om ikke han som har flytta inn etter deg har bestilt ADSL.

 

Det du gjør er som følge:

1. Du flytter fast-telefonen din til nye adresse (Ja, det er ny adresse selv om du flytter til nabo-huset)

Du kan ikke få et nei på dette, ettersom det er plikt på å levere fast-telefon til alle i Norges land (så fremt det er ISDN\PSTN)

2. Du flytter ADSL over på delt-aksess (du sier du har vanlig fast-telefon) og slipper da linjeleie på kr 60,- pr mnd.

 

Regner med du har vanlig fast-telefoni, ettersom Telenor ikke leverer IP-telefon til andre en egne ADSL-kunder, så lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det du gjør er som følge:

1. Du flytter fast-telefonen din til nye adresse (Ja, det er ny adresse selv om du flytter til nabo-huset)

Du kan ikke få et nei på dette, ettersom det er plikt på å levere fast-telefon til alle i Norges land (så fremt det er ISDN\PSTN)

2. Du flytter ADSL over på delt-aksess (du sier du har vanlig fast-telefon) og slipper da linjeleie på kr 60,- pr mnd.

Det kan hende at telefonen blir koplet opp på digital 2-kanal, det vil si at to telefoner deler samme linje og da er det ikke mulig for å få ADSL på denne linja.

Lenke til kommentar
Det du gjør er som følge:

1. Du flytter fast-telefonen din til nye adresse (Ja, det er ny adresse selv om du flytter til nabo-huset)

Du kan ikke få et nei på dette, ettersom det er plikt på å levere fast-telefon til alle i Norges land (så fremt det er ISDN\PSTN)

2. Du flytter ADSL over på delt-aksess (du sier du har vanlig fast-telefon) og slipper da linjeleie på kr 60,- pr mnd.

Det kan hende at telefonen blir koplet opp på digital 2-kanal, det vil si at to telefoner deler samme linje og da er det ikke mulig for å få ADSL på denne linja.

 

Joda, om fyren skal ha2 telefoner eller har en leieboer i huset, så er det sjanser

 

Men skal han ha hele huset for seg selv, så skal det ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Joda, om fyren skal ha2 telefoner eller har en leieboer i huset, så er det sjanser

 

Men skal han ha hele huset for seg selv, så skal det ikke være så vanskelig.

Hvis det er fullt i nettet og han har bestilt telefon, får han mest sansynlig koplet linja si sammen med en eksisterende linje. Derfor kan han ikke få ADSL. Men det forutsetter at det er helt fullt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Løsningen ble til slutt å flytte med adsl linjen jeg hadde. Tok 2 måneder å flytte den.

Først sa jeg nemlig opp den gamle linja, men trakk tilbake oppsigelsen og meldte flytting. Start (min ISP) hadde fått med seg dette, men hadde glemt å trekke tilbake oppsigelsen fra bestillingssystemet. Så fikk jeg en installasjonsdato som kom og gikk, andre datoen kom og gikk, dagen etter andre installasjonsdatoen koblet de opp linja men glemte å si ifra til meg om det, var først 3 dager etter når jeg ringte for å høre om de hadde ny dato at de sa at linjen var koblet opp. De påstod de hadde sendt en mail til meg, noe de ikke har gjort og jeg syns uansett det hadde vært veldig dårlig hvis de hadde sendt slik info på mail. Er ikke alle som får sjekket mailen så ofte når man ikke har nett.

 

Har hele tiden vært fornøyd med Start, men nå syns jeg de rotet så mye at jeg vil nok velge en annen leverandør når bindingstiden utløper.

Lenke til kommentar

Det kan hende at telefonen blir koplet opp på digital 2-kanal, det vil si at to telefoner deler samme linje og da er det ikke mulig for å få ADSL på denne linja.

 

 

Løsningen blir da å bestille ISDN, for det blir ikke koblet på 2kanal..

 

Men det ser ut som det løste seg for deg da, og det er bra! :D

Er ikke alltid så enkelt når det er ganske fullt i nettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...