Gå til innhold

Noen spørsmål ang Digital-TV og dekoder


Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål som sikkert mange andre også, angående det nye digitale bakkenettet som snart alle må rette seg til.

 

1. Er det mulig å koble videospiller/DVD opptager og TV til dekoderen og f.eks kunne ta opp et program på VHSen/DVD mens man ser på en annen kanal på TVen?

 

2. Må man bruke en fjernkontroll til TVen for å slå den på og så en kontroll til dekoder for å bla gjennom kanaler?

(Dette må isåfall bli litt "slitsomt", at man må ha en hel fjernkontroll bare for å slå av og på TVen. I tillegg veldig teit hvis man ikke kan stille inn kanalene fast på TVen og må bruke fjernkontrollen for dekoderen istedetfor TV-kontrollen bare for å se på TV)

 

3. Går radio gjennom samme boksen eller kobles dette inn i eget uttak i veggen?

 

4. Hvor mye ekstra må man betale i mnd/året for hver TV? F.eks her i huset har vi jo da en TV i stua og et i hvert soverom. Hvor mye må jeg betale i mnd for å få kanaler på rommet mitt eller for å ha denne boksen?

 

5. Om man leier en slik boks som har harddisk og man kan ta opp TV ifra. Går det ann å overføre dette til PC igjen eller brenne det over på noen måte? Hvis man vil ta vare på det..

 

EDIT: Skrivefeil

 

Takker for svar :)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en del spørsmål som sikkert mange andre også, angående det nye digitale bakkenettet som snart alle må rette seg til.

 

1. Er det mulig å koble videospiller/DVD opptager og TV til dekoderen og f.eks kunne ta opp et program på VHSen/DVD mens man ser på en annen kanal på TVen?

 

2. Må man bruke en fjernkontroll til TVen for å slå den på og så en kontroll til dekoder for å bla gjennom kanaler?

(Dette må isåfall bli litt "slitsomt", at man må ha en hel fjernkontroll bare for å slå av og på TVen. I tillegg veldig teit hvis man ikke kan stille inn kanalene fast på TVen og må bruke fjernkontrollen for dekoderen istedetfor TV-kontrollen bare for å se på TV)

 

3. Går radio gjennom samme boksen eller kobles dette inn i eget uttak i veggen?

 

4. Hvor mye ekstra må man betale i mnd/året for hver TV? F.eks her i huset har vi jo da en TV i stua og et i hvert soverom. Hvor mye må jeg betale i mnd for å få kanaler på rommet mitt eller for å ha denne boksen?

 

5. Om man leier en slik boks som har harddisk og man kan ta opp TV ifra. Går det ann å overføre dette til PC igjen eller brenne det over på noen måte? Hvis man vil ta vare på det..

 

EDIT: Skrivefeil

 

Takker for svar :)

 

1. Det er mulig å koble til video/DVD recorder men du kan ikke ta opp en kanal og se på en annen.

 

2. Ja en fjernkontroll for TV'n og en for dekoderen. Du kan muligens benytte en multifjernkontroll.

 

3. Radio går gjennom samme boksen og du velge den aktuelle radiokanalen med fjernkontrollen til dekoderen.

 

4. Det kommer an på. Hvis du f.eks. skal ha TV i 3 rom så kan du motta flere TV kanaler og radiokanaler enn du kan fra det analoge bakkenettet uten noe abbonement eller årlige avgifter. Dekoderene vil koste. ca. 1000 pr. TV. Kanalene som ikke krever abbonement eller årlige avgifter er NRK1,NRK2,NRK3,TV2(fram til 2010?),lokal-tv,åpen kanal .

 

Dersom du vil abbonere på betal kanaler hos RiksTV så får du redusert pris på dekoderene. Rikspakken for 3 TV'er inkl. dekoder koster kr.5885 det første året og kr. 4788 det andre året. Egentlig koster RiksPakken kr. 189 pr. måned mens RiksPakken for ekstra TV'er koster kr. 57pr. måned pr. TV. Dekodere og avgifter kommer i tillegg.

 

Det er mere info på http://www.rikstv.no/Bli-kunde/

 

 

5. Man kan ikke leie en boks med harddisk. En slik boks finnes ikke for digitalt bakkenett enda. Det er kabelnett som tilbyr dette. Dersom du har kabeltv fra GET så kan du IKKE motta det nye digitale bakkenettet via GET's kabel. Du må sette opp egen antenne for å motta det digitale bakkenettet. Grunnen til at det heter bakkenett er at senderene står på bakken i motsetning til f.eks. satellitt sendere.

 

Dersom du har kabeltv så trenger du heller ikke gjøre noe siden du ikke kommer til å miste noen signaler når det analoge bakkenettet stenges.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Foreløpig er det kun Sony som har TV-er som skal funke med norsk bakkenett. Og kun modeller fra 40" og oppover, jeg søkte etter dem på nettet og billigste pris jeg vant var 22kkr. Og CAM-modulen man skal putte i kortet i er ennå ikke kommet i salg.

 

Selv kjøpte jeg en Tatung til 5kkr i november, etter å ha mailet dem og spurt når de ville kunne levere TV med tuner for norsk bakkenett. Ikke før i annet halvår 2008, kanskje ikke før i 2009 var svaret. Det gadd jeg ikke vente på. Og jeg er ikke villig til å kjøpe fire ganger så dyr TV for å slippe boksen.

 

Ellers har jeg forstått det som at boksene har innebygget volumkontroll. Man trenger svært sjelden TV-ens egen fjernkontroll unntatt når man skal skru på eller sette TV i standby eller bytte f.eks. mellom TV og DVD-spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...