DuTTZi Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Hei, hadde to stk TwinMOS DDR2 PC5300 1GB installert fra før - ingen problemer. Så kjøpte jeg to identiske brikker til av samme type og satte de inn. Da fikk jeg ikke bootet, ikke noe pip eller noen ting (vifter snurret). Tok ut den ene nye brikka - da funket det. Tok ut den andre nye brikka (1 ny, 2 gamle) - funket. Dvs.: alle brikker fungerer hver for seg (intill tre brikker av gangen) og alle slotter fungerer hver for seg (intill tre slotter av gangen. Det er kun når jeg har fire brikker i samtidig at pcen ikke booter... Har noen noe tips? Hovedkort: Asus P5B Endret 22. desember 2007 av DuTTZi Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg prøvde å fikle litt i BIOS etter å ha lest at folk har hatt gode erfaring med det. Satt DRAM Cas latency til 4, Cas Delay til 4, RAS Precharge til 4 og Ras Activate to Precharge til 12. Også satte jeg DRAM freq til 533 mhz (667 er standard), satte opp memory voltage fra Auto (standard er 1,8 ifølge Twinmos) til 1,9 og NB Vcore til 1,4. Da startet pcen med fire minnebrikker, loadet windows - men plutselig fikk jeg blåskjerm og pcen restarta. Prøvde å sette lavere voltage på memory og NB, da startet ikke maskinen opp. Så satte jeg tilbake instillingene som var da pcen startet opp med fire minnebrikker - og nå vil den ikke starte! Det virker som om det jeg gjorde i bios hjalp litt, pcen startet jo opp, men fikk bluescreen. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve å gjøre? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Dette er et, om ikke vanlig akkurat, problem for mange hovedkort når det brukes fire minnebrikker. Hadde samme problemet med mitt Asus P5N32-E SLi Plus helt til de gav ut en BIOS som fikset det. Mitt problem ble fikset helt når jeg satte dimmspenningen til 2.1 (garanti). Prøv det. Alt under 2.2 er ganske saift vil jeg si. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Minnebrikkene tåler bare 1,8v ifølge specs, prøvde med 1,9v men funket ikke. Tør ikke øke mer, noen andre som har noen tips? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Ok, av en eller annen grunn så funker pcen med fire minnebrikker i samtidig - har ikke fikset noe i BIOS, virket som dette skjedde "av seg selv". Nytt problem: har Memory remapping på i bios, men Windows ser bare 2GB minne. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Sett volten på minnet til 2.1 volt. og sett cas settings til 5-5-5-15. 2.1 volt er ingen fare i det heletatt for ddr2 Når man kommer over 2,4 volt, da begynner varmen å komme God jul Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 La inn Vista x64, så nå funker maskinen perfekt - 4GB minne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå