Gå til innhold

Anbefalinger av luftgiver

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og min onkel har tenkt å skaffe oss luftgiver til skyting på blink med. Men verken jeg eller han har noe erfaring med luftgiver, så hva vil dere anbefale? Er på jakt etter noe som er ganske kraftig, men samtidig ikke koster så veldig mye. Det må også være mulighet til å feste sikte eller være med sikte.

Takk for oppmerksomheten! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Takker for svar!

Har sett litt på dette, er det noe bra?

Har dette selv. Morsomt gevær men er tungt å knekke, kraftig "rekyl" og skal du ha kikkersikte så må du ha et skikkelig robust et for at det ikke skal riste i stykker. Er nok ikke av de mest presise men er billig og veldig kraftig. Jeg skjøt rett gjennom døra på en corolla med det.

Lenke til kommentar
Det du nevner om kikkertsiktet, er det bra nok det som følger med her?

Siktet er sikkert greit, har ikke prøvd det men har hørt andre bruker det. Problemet blir nok garantert festene, Hatsan har en voldsom rekyl og twang som betinger skikkelige fester, ringene som følger med vil neppe holde..

Som sagt, Hatsan har mye rekyl og twang og når en tar i betraktning den dårlige avtrekkeren så er ikke dette en rifle jeg ville anbefalt til noen.

Den dårlige presisjonen skyldes også i stor grad for høy utgangsfart med lette kuler, normalt sett er rundt 280-285ms nok. Mer enn det går ut over presisjonen, overlydsfart med pellets kan få de til å tumle i lufta og sender presisjonen rett i dass

Det er rett og slett bedre alternativer til den prisen, de jeg anbefalte før er kopier av AirArms, Diana og Weihrauch som er meget gode fjær rifler, kina kopiene er også bra og milevis foran Hatsan.

Et annet poeng er at Hatsan og Gamo spesiellt måler hastighet på børsene sine med meget lette pellets, normalt tunge kuler vil ikke ha den farten de oppgir. Kulene som blir målt med (i 4.5mm) er halvparten så tunge som kulene som blir brukt i de kineserene jeg anbefalte(i 5.5mm).

Gamo kuler på 7-8grain er meget ømfintlige for vind, jeg personlig bruker kuler som er fra 16 til vel 30grain i mine 5.5mm rifler med meget bra resultat, 5 skudd serie på 50m kan dekkes av en 50 øring. Dette er riktignok pcp rifle.

En 16grain 5.5mm kule i 240ms gir nok minst like mye kraft som Hatsan 125..

Så hvis du velger Hatsan bør du styre unna billige/lette kuler og se hva Rodan.no har av tunge kuler, H&N og JSB burde gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...