Gå til innhold

Jobb som skipsmegler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en bror som jobber med dette og noe forenklet så er det hans jobb å sørge for at skipene har oppdrag og at dei er i stand til å utføre oppdraga. Dette innebærer alt fra å forhandle kontrakter for befraktning, til å sørge for at skipet har drifstoff, sertifikater og godkjenninger i orden osv

 

Han tjener relativt ok, men må være tilgjengelig på telefon/mail 24/7. Han begynte som sjømann og gikk over til kontorjobben etter ca 10 år som styrman. Du kan sikkert ta utdannelse innen økonomi og ledelse - men du vil også trenge kunnskap om hva som lastes, hvordan det gjøres, hvor lang tid tar det, hva kan kombineres, hvilke sikkerhetskrav som stilles etc etc etc..

Lenke til kommentar

På engelsk ja, men oversatt til norsk heter det skipsmegler på samme måte som en stock broker på godt norsk er en aksjemegler.

 

En skipsmegler kjøper og selger skip for kunder. Shippingbransjen er en veldig lukket bransje hvor det rekrutteres lite eksternt, men den typiske skipsmegleren har nok femårig økonomiutdannelse og fartstid fra bransjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, søkte fort opp yrket og fant dette

 

Muligheter:

 

Mulighetene for en lang karriere som skipsmegler er gode, men det er ikke uvanlig at meglere som har vært i bransjen en stund går over til mer administrative oppgaver. En god blanding av yngre og mer erfarne skipsmeglere har ofte vist seg å gi gode resultater for skipsmeglerfirmaene.

Utdannelse:

 

Skipsmegler er ingen beskyttet tittel i Norge i dag og det kreves ikke spesiell utdannelse for å bli det, men de fleste unge skipsmeglere har i dag enten en økonomisk, teknisk eller maritim utdannelse.

 

Skipsmeglerfirmaer ansetter trainees/skipsmeglerassistenter som gjennomgår en allsidig opplæring før de blir selvstendige skipsmeglere.

 

Nedenfor er lenker til skoler og institusjoner som tilbyr maritim, teknisk eller økonomisk utdannelse, men mer informasjon finnes også på Norsk Skipsmeglerforbunds hjemmesider.

Utenlandsutdannelse:

 

Noen norske utdanningsinstitusjoner har samarbeidsavtaler med utenlandske skoler når det gjelder shippingutdanning.

 

I utlandet tilbys ulik shippingorientert utdanning.

 

informasjonen er hentet fra jobbfeber.no

 

Så med andre ord kreves ikke utdanning.

Men er en fordel da og ha bekjente innen dette yrke som kan hjelpe deg og komme inn i jobben.

Eller du har erfaring fra tidligere jobb som kan knyttes opp til denne jobben

Lenke til kommentar
Beskrivelse:

 

Som skipsmegleren er man en viktig aktør i forhandlinger og avtaleinngåelse av maritime forretninger over hele verden. I denne prosessen e skipsmegleren den som skal inneha spisskompetanse på sitt område. Man er enten ansatt i et skipsmeglerfirma eller selvstendige næringsdrivende.

 

Noen av de viktigst arbeidsområder for en Skipsmeglerens er:

 

- Befraktning (skaffe last for skip og skip for last)

- Tidsbefraktning (utleieavtaler for skip)

- Kjøp og salg av skip

- Kontrahering (nybygging) av skip)

- Klarering av skip ved anløp i norske havner

- Research og markedsanalyser

- Konsulenttjenester

- Utvikling av nye skipskonstruksjoner i samarbeide med skipsverft og skipsarkitekter

- Joint ventures (samarbeidsavtaler)

- Tilretteleggelse av finansielle og juridiske løsninger

 

Personlige forutsetninger:

 

Personlige egenskaper er minst like viktige som en god utdannelse for å bli skipsmegler:

 

- Pågangsmot og evne til å ta initiativ

- Skaperevne, fantasi og kombinasjonsevne

- Stor arbeidskapasitet og effektivitet

- Kontakt- og tillitskapende evner

- Konkurranseevne (resultatorientert)

- Samarbeidsevne, herunder evne til å lære opp og inspirere nye medarbeidere

- Profesjonalitet og lojalitet overfor oppdragsgiver

 

Evne til å handle raskt på grunn av knappe tidsmarginer

 

Inntekt:

 

Det er ikke fastsatt noen minimumslønn eller begynnerlønn for skipsmeglerassistenter og lønnen vil variere fra firma til firma. Til en viss grad vil nok begynnerlønnen avspeile utdanningsnivå, men man må huske på at man begynner i en opplæringsstilling. Gode skipsmeglere vil etter hvert tjene forholdsvis bra.

 

Skipsmeglerfirmaer arbeider hovedsakelig på no cure no pay basis, som innebærer at firmaet ikke får betalt med mindre en avtale blir inngått. Skipsmegleres lønn består som oftest av en grunnlønn og en resultatavhengig del (bonus). Fordelingen mellom grunnlønn og bonus varierer fra firma til firma og avhenger også av om man er eier, deleier eller ansatt i firmaet.

 

Muligheter:

 

Mulighetene for en lang karriere som skipsmegler er gode, men det er ikke uvanlig at meglere som har vært i bransjen en stund går over til mer administrative oppgaver. En god blanding av yngre og mer erfarne skipsmeglere har ofte vist seg å gi gode resultater for skipsmeglerfirmaene.

Utdannelse:

 

Skipsmegler er ingen beskyttet tittel i Norge i dag og det kreves ikke spesiell utdannelse for å bli det, men de fleste unge skipsmeglere har i dag enten en økonomisk, teknisk eller maritim utdannelse.

 

Skipsmeglerfirmaer ansetter trainees/skipsmeglerassistenter som gjennomgår en allsidig opplæring før de blir selvstendige skipsmeglere.

 

Nedenfor er lenker til skoler og institusjoner som tilbyr maritim, teknisk eller økonomisk utdannelse, men mer informasjon finnes også på Norsk Skipsmeglerforbunds hjemmesider.

Utenlandsutdannelse:

 

Noen norske utdanningsinstitusjoner har samarbeidsavtaler med utenlandske skoler når det gjelder shippingutdanning.

 

I utlandet tilbys ulik shippingorientert utdanning.

 

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...