Smoralek Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Hva går jobben ut på, og hvordan blir jeg det? Noen med erfaring? Takk! Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Har en bror som jobber med dette og noe forenklet så er det hans jobb å sørge for at skipene har oppdrag og at dei er i stand til å utføre oppdraga. Dette innebærer alt fra å forhandle kontrakter for befraktning, til å sørge for at skipet har drifstoff, sertifikater og godkjenninger i orden osv Han tjener relativt ok, men må være tilgjengelig på telefon/mail 24/7. Han begynte som sjømann og gikk over til kontorjobben etter ca 10 år som styrman. Du kan sikkert ta utdannelse innen økonomi og ledelse - men du vil også trenge kunnskap om hva som lastes, hvordan det gjøres, hvor lang tid tar det, hva kan kombineres, hvilke sikkerhetskrav som stilles etc etc etc.. Lenke til kommentar
Smoralek Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Trenger men utdannelse? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Har vist bomma litt her "ship operator" != skipsmegler. Skipsmegleren ble beskrevet som en overbetalt postkasse, men usikker på om det beskriver hva jobben går ut på Lenke til kommentar
hylo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 http://www.shipbroker.no/ Det heter forøvrig shipbroker. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 På engelsk ja, men oversatt til norsk heter det skipsmegler på samme måte som en stock broker på godt norsk er en aksjemegler. En skipsmegler kjøper og selger skip for kunder. Shippingbransjen er en veldig lukket bransje hvor det rekrutteres lite eksternt, men den typiske skipsmegleren har nok femårig økonomiutdannelse og fartstid fra bransjen. Lenke til kommentar
Smoralek Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Med andre: Null sjans uten utdannelse? Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hei, søkte fort opp yrket og fant dette Muligheter: Mulighetene for en lang karriere som skipsmegler er gode, men det er ikke uvanlig at meglere som har vært i bransjen en stund går over til mer administrative oppgaver. En god blanding av yngre og mer erfarne skipsmeglere har ofte vist seg å gi gode resultater for skipsmeglerfirmaene. Utdannelse: Skipsmegler er ingen beskyttet tittel i Norge i dag og det kreves ikke spesiell utdannelse for å bli det, men de fleste unge skipsmeglere har i dag enten en økonomisk, teknisk eller maritim utdannelse. Skipsmeglerfirmaer ansetter trainees/skipsmeglerassistenter som gjennomgår en allsidig opplæring før de blir selvstendige skipsmeglere. Nedenfor er lenker til skoler og institusjoner som tilbyr maritim, teknisk eller økonomisk utdannelse, men mer informasjon finnes også på Norsk Skipsmeglerforbunds hjemmesider. Utenlandsutdannelse: Noen norske utdanningsinstitusjoner har samarbeidsavtaler med utenlandske skoler når det gjelder shippingutdanning. I utlandet tilbys ulik shippingorientert utdanning. informasjonen er hentet fra jobbfeber.no Så med andre ord kreves ikke utdanning. Men er en fordel da og ha bekjente innen dette yrke som kan hjelpe deg og komme inn i jobben. Eller du har erfaring fra tidligere jobb som kan knyttes opp til denne jobben Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 I tillegg må du nok gå kledd i dress. Lenke til kommentar
Smoralek Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Man må kanskje være flink i engelsk også? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er nok en forutsetning for de aller fleste høytbetalende jobber innen finans og shipping. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Beskrivelse: Som skipsmegleren er man en viktig aktør i forhandlinger og avtaleinngåelse av maritime forretninger over hele verden. I denne prosessen e skipsmegleren den som skal inneha spisskompetanse på sitt område. Man er enten ansatt i et skipsmeglerfirma eller selvstendige næringsdrivende. Noen av de viktigst arbeidsområder for en Skipsmeglerens er: - Befraktning (skaffe last for skip og skip for last) - Tidsbefraktning (utleieavtaler for skip) - Kjøp og salg av skip - Kontrahering (nybygging) av skip) - Klarering av skip ved anløp i norske havner - Research og markedsanalyser - Konsulenttjenester - Utvikling av nye skipskonstruksjoner i samarbeide med skipsverft og skipsarkitekter - Joint ventures (samarbeidsavtaler) - Tilretteleggelse av finansielle og juridiske løsninger Personlige forutsetninger: Personlige egenskaper er minst like viktige som en god utdannelse for å bli skipsmegler: - Pågangsmot og evne til å ta initiativ - Skaperevne, fantasi og kombinasjonsevne - Stor arbeidskapasitet og effektivitet - Kontakt- og tillitskapende evner - Konkurranseevne (resultatorientert) - Samarbeidsevne, herunder evne til å lære opp og inspirere nye medarbeidere - Profesjonalitet og lojalitet overfor oppdragsgiver Evne til å handle raskt på grunn av knappe tidsmarginer Inntekt: Det er ikke fastsatt noen minimumslønn eller begynnerlønn for skipsmeglerassistenter og lønnen vil variere fra firma til firma. Til en viss grad vil nok begynnerlønnen avspeile utdanningsnivå, men man må huske på at man begynner i en opplæringsstilling. Gode skipsmeglere vil etter hvert tjene forholdsvis bra. Skipsmeglerfirmaer arbeider hovedsakelig på no cure no pay basis, som innebærer at firmaet ikke får betalt med mindre en avtale blir inngått. Skipsmegleres lønn består som oftest av en grunnlønn og en resultatavhengig del (bonus). Fordelingen mellom grunnlønn og bonus varierer fra firma til firma og avhenger også av om man er eier, deleier eller ansatt i firmaet. Muligheter: Mulighetene for en lang karriere som skipsmegler er gode, men det er ikke uvanlig at meglere som har vært i bransjen en stund går over til mer administrative oppgaver. En god blanding av yngre og mer erfarne skipsmeglere har ofte vist seg å gi gode resultater for skipsmeglerfirmaene. Utdannelse: Skipsmegler er ingen beskyttet tittel i Norge i dag og det kreves ikke spesiell utdannelse for å bli det, men de fleste unge skipsmeglere har i dag enten en økonomisk, teknisk eller maritim utdannelse. Skipsmeglerfirmaer ansetter trainees/skipsmeglerassistenter som gjennomgår en allsidig opplæring før de blir selvstendige skipsmeglere. Nedenfor er lenker til skoler og institusjoner som tilbyr maritim, teknisk eller økonomisk utdannelse, men mer informasjon finnes også på Norsk Skipsmeglerforbunds hjemmesider. Utenlandsutdannelse: Noen norske utdanningsinstitusjoner har samarbeidsavtaler med utenlandske skoler når det gjelder shippingutdanning. I utlandet tilbys ulik shippingorientert utdanning. http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå