Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Holde pusten (Fra de udødelige på discovery-channel)

Flimzes

Anbefalte innlegg

På discovery-channel går det et program som heter "De Udødelige" (elns). Og der var det en som skulle holde pusten, og så gikk de til en profesjonell fridykker, og så gikk han ned og holdt pusten i 50s, og med litt teknikkøvelser og sånn så klarte han 1:55s. Hun fridykkerdama var imponert over hans 50s, og overrasket over 1:55. Og jeg sier bare WTF!!! Skal det forestille lenge? Jeg vedder på at han ikke hadde klart å svømme lengden på et 25 basseng en gang. Jeg og faren min kanskje har litt store lunger, men vi prøver å se hvor lenge vi kan holde pusten, og da går en ned i vannet, og den andre står på toppen, og så teller begge tiden, sammen med en på bassengkanten med klokke. Og da kommer vi ofte til 2:30m osv. Jeg kan også svømme et 25m basseng frem, og så tilbake igjen. For de av dere som har vært på tøyenbadet, så kan jeg lett gå ned på ene hjørnet av det dype, hente noen ringer som er spredd der nede og komme opp i andre hjørnet av den dype delen.

Discovery channel kunne ivrig fortelle etter 1:10s at for hvert sekund som gikk ble dette mer farlig, og kroppen kunne gå tom for luft osv. Og han som var der presset seg selv til det ikke gikk lenger, jeg presser meg til jeg ikke "tør" lenger.

Jeg ble bare irritert over at de sa at 50s var så lenge, og 1:30s var dødsfarlig o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer egentlig bare an på hvor godt trent du er til å holde pusten, men 50s er ikke stort å være imponert over, alle kan klare det.

Ja det var det som plaget meg også, å sitte på at en fyr er under vann i 50s samtidig som en fridykker som klarer 4:30m står å skryter av det, er virkelig dårlig tv, eller er det bare jeg som synes det?

Lenke til kommentar

Ett minutt og tredve sekunder er ikke noe å skryte av på tv nei. Særlig ikke når rekordholdende Tom Sietas greier å holde pusten i over et kvarter (!)

Gjorde et lite forsøk selv: klarte litt over ett minutt, men kunne sikkert greid litt mer. Skal nevnes at jeg ikke var under vann, og at jeg røyker.. :p

Lenke til kommentar
Ett minutt og tredve sekunder er ikke noe å skryte av på tv nei. Særlig ikke når rekordholdende Tom Sietas greier å holde pusten i over et kvarter (!)

Gjorde et lite forsøk selv: klarte litt over ett minutt, men kunne sikkert greid litt mer. Skal nevnes at jeg ikke var under vann, og at jeg røyker.. :p

Hehe, jeg klarer mer over vann faktisk, men det er antakeligvis pga bevegelse for å komm eunder vann o.l. sammenlignt med sofaen ;)

Lenke til kommentar

Discovery Channel har alltid hatt det sånn i dokumentarene sine. Se for eksempel på disse "Kjempekonstruksjoner"-seriene sine.

"Hvis det begynner å blåse så mye som 1 knop, er det fare for at hele skyskraperen faller ned".

"Hvis ikke de får løftet på plass bjelken i dag, sprenges budsjettet totalt."

Lenke til kommentar
Discovery Channel har alltid hatt det sånn i dokumentarene sine. Se for eksempel på disse "Kjempekonstruksjoner"-seriene sine.

"Hvis det begynner å blåse så mye som 1 knop, er det fare for at hele skyskraperen faller ned".

Je jeg vet, bare ble litt irritert for det traff meg nesten personlig, det var bare FOR dumt. Men det kanskje bare var FOR dumt av meg å reagere på den ene tingen også :blush:

Lenke til kommentar

Je jeg vet, bare ble litt irritert for det traff meg nesten personlig, det var bare FOR dumt. Men det kanskje bare var FOR dumt av meg å reagere på den ene tingen også :blush:

Hehe. :) Har reagert på det mange ganger selv, men ikke så mye å gjøre noe med. ;)

Lenke til kommentar
1,55min er ingenting... Jeg har sett dykker som holdt pusten i 10min.

Som sagt er det jeg mener.

JEG er dog litt stolt over å klare over 2:30m uten noen prof teknikker eller noe :D (Men jeg puster ut og inn dypt noen ganger for å skifte ut alt oksygen i blodet først da)

Lenke til kommentar

Trodde poenget var at han som utrent klarte 50 sek, og etter noen timer med trening for å roe ned pulsen og oksygenforbruket klarte han over dobbelt så lenge. Dvs, at poenget var teknikkene? Men så hadde jeg bare et øye på TVen da, det må vel nevnes..

Flimzes: Om du fikk med deg de teknikkene kan du i teorien nå 5 min :p (doble det du klarer nå)

Lenke til kommentar
Trodde poenget var at han som utrent klarte 50 sek, og etter noen timer med trening for å roe ned pulsen og oksygenforbruket klarte han over dobbelt så lenge. Dvs, at poenget var teknikkene? Men så hadde jeg bare et øye på TVen da, det må vel nevnes..

Flimzes: Om du fikk med deg de teknikkene kan du i teorien nå 5 min :p (doble det du klarer nå)

Ooh, det hadde vært noe å bli imponert over :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...