Gå til innhold

hvordan måler de seertall på tv ?

toazty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I 3000 TV-apparater rundt omkring i landet, er det montert en liten sak som sladrer videre hva den enkelte ser på. Disse 3000 TV-apparatene skal representere et utsnitt av den norske befolkningen. Den lille saken finner også ut hvor mange 1000 ser første del av programmet, og hvor mange færre eller flere så siste del av programmet"

Bare noe jeg leste.

Lenke til kommentar
Det burde vel være rimelig enkelt å måle hvor mangen som ser på en tv-kanal? (Vi er jo tross alt i 2007...)
Ikke når det stort sett er énveis-kommunikasjon sånn som UHF og parabol. Da pumper TV-selskapet ut masse stråling fra mastene/satelittene sine, og det er opp til hver enkelt person om den vil ta imot og bruke denne strålingen. TV-selskapet har ikke noen mulighet for å måle hvor mye stråling som blir mottatt og benyttet av forbrukerne.

Kabel er jeg litt usikker på.

Nett-TV kan man lett måle seertall på.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Stemmer at det registreres ved hjelp av en liten boks. Fikk selv tilbud om å få en slik, og til min store forskrekkelse stod det i brevet at man opparbeider seg en form for tellerskritt. Disse kan brukes til å kjøpe diverse produkter, alt fra tannbørste til dvd-spiller. Det virker litt rart at personer med denne boksen mer eller mindre blir belønnet for å se mye TV, noe som igjen kan gi et forskrudd resultat når det kommer til det reelle seertallet.

Takket nei til denne dingsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...