Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeep Cherokee 2,5L TurboD, 97 mod. Frostveske, [Nytt Spørsmål!]


Footy

Anbefalte innlegg

Morn morn. Jeg låner denne bilen over Jul i mot at jeg lovte å fylle frostveske på bilen..

"Ikkenoe problem!" sa jeg og kjørte avgårde. kjøpte frostveske, men kom på jeg har egentlig aldri fylt frostveske, og fant heller ikke ut hvor jeg skulle fylle..

 

Hjelp hadde vært godt mottat :)

 

God Jul!

 

EDIT: Nytt spørsmål, se nederst...

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunnen til at bilen må fylles med kjøleveske er at den har stått stille over tid, og det misstenkes at det er veldig lite kjøleveske rundt i systemet. Grunnet bla. at varmeanlegget spyr ut veldig veldig lite varme...

 

Men da har jeg drevet å etterfylt kjøleveske i et par dager nå. Så spørsmålet er, når hele systemet har veske og bilen er full, hvor mye kjøleveske er det plass til?

For jeg har nå etterfylt 5 liter og jeg ser ikke ut til å være ferdig. Ikke finner jeg noen lekasje heller.

Ihvertfall ikke noe som renner ned på bakken. Snøen er like hvit etter at bilen har stått parkert der

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke akkurat denne bilen, men det er vel en tank et sted, med en slange til radiatoren. Det er ofte et nivåmerke i denne tanken. Du ser det ofte når du åpner lokket. Har du forresten valgt riktig type frostvæske? Se denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=261313 Kort sagt skal (må!) du ha rød frostvæske om det er aluminiumsmotor og blå (som er den billigste) for andre.

Lenke til kommentar

OOkay...

For å svare på nivåmerke, joda, er der den, fyller opp til den hver gang. Kjører litt, når jeg ser igjen har det sunket og jeg fyller opp igjen.. Når jeg åpnet lokket kommer det forresten en del luft ut, og det bobler mye i kjølevesketanken (Altså det høres ut som det er luft rundt i systemet som blir presset opp og ut)

 

Rød veske til aluminiumsmotor... jaha? Hvordan finner jeg ut om det er alu.motor?

Har bare brukt vanlig blå fra bensinstasjoner, har ikke sett at de har noe annet engang...

Lenke til kommentar

Da har du luft i systemet. Det fins vanligvis luftenipler rundt omkring på slangene. Hvis du ikke finner noen slike, kan du åpne litt på det høyeste punktet. Ikke uvanlig er det der termostaten sitter. La det være en liten åpning (løsne skruene såvidt) og la motoren gå på tomgang til det ikke kommer mer luft ut. Tett igjen. Fyll opp til nivå merket. Kjør en tur. Fyll opp igjen. Da er det ofte bra. Hvis ikke har du en lekkasje. Det kan være vanskelig å finne små lekkasjer i kjølesystemet, siden bare litt vann som spruter ut fordamper på en varm motor.

 

Du må sjekke i instruksjonsboka hvilken frostvæske du skal fylle. Det er sannsynligvis rød. Har du fyllt feil, er det bare å tømme ut og spyle med vann. Husk at frostvæske er kreftframkallende om du får det på huden. Ikke tøm det på bakken, da dør hunden din om han drikker... Lever inn på bensinstasjonen som spesialavfall.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å tømme systemet for luft enda, skal ut å prøve etterpå... Men jeg har hentet all som er av ragistrering til instruksjonsbok i bilen, står ingenting om hvordan kjøleveske som skal i... Kun hvordan jeg skal skifte den

 

Edit: Lufte nippelen, kan det stemme at den er øverst til venstre rett før selve radiatoren?

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Det stemmer sikkert, dersom det er høyeste punktet på vannslangene.

 

Når det gjelder type frostvæske: Var det blå væske der fra før? Da kan du vel fylle på blå. Om det er feil, er det vel bileier som for ta støyten. Det er vel han som har tømt på feil sist. Med mindre du har tenkt å kjøpe bilen..

Lenke til kommentar

Men kom til å tenke på en ting...

 

Det som har det høyeste pungtet i motoromet er bla. kjølevesketanken...

Vil ikke det si at om jeg lar den stå litt på gløtt vil den dytte all luft it der og tømme systemet for luft?...eller er jeg teit nå?

Lenke til kommentar
Men kom til å tenke på en ting...

 

Det som har det høyeste pungtet i motoromet er bla. kjølevesketanken...

Vil ikke det si at om jeg lar den stå litt på gløtt vil den dytte all luft it der og tømme systemet for luft?...eller er jeg teit nå?

 

Neida, det kan gå fint. For å være helt sikker, kan du finne et lite plastrør av omtrent samme dimensjon som åpningen i tanken, surre litt egnet tape rundt enden på røret, og presse det ned i tanken (poenget er at det skal være tett. Og at øverste punkt på røret garantert er over alle andre deler av systemet. Deretter fyller du frostvæske litt opp i røret og lar motoren gå på tomgang ei stund. Bilen bør stå sånn høvelig plant. Fyll etter dersom væskenivået går ned. Tilslutt, når det har stabilisert seg, tapper du av ned til nivåmerket.

Lenke til kommentar
Kankje veldig OT, sorry for det, men hva er de forskjellige fargene godt for? Jeg brukte blå (fra HydroTexaco) før, men i min nye bil er det grønn frostvæske. Kan dette blandes?

 

Fargene er bare satt til for at man skal kunne se hvilken type det er. Poenget er at vanlig blå væske (diethylenglukol, tror jeg stoffet heter) tærer på aluminium. Den andre typen, rød, er en annen kjemisk sammensetning som skal brukes på alu-motorer. Grønn har jeg aldri hørt om. Jeg vil anta det dreier seg om gammel og skitten blå. Eller en blanding av rød og blå og skitt... Når skiftet du sist? Mer enn to år siden?

Lenke til kommentar
Men kom til å tenke på en ting...

 

Det som har det høyeste pungtet i motoromet er bla. kjølevesketanken...

Vil ikke det si at om jeg lar den stå litt på gløtt vil den dytte all luft it der og tømme systemet for luft?...eller er jeg teit nå?

 

Neida, det kan gå fint. For å være helt sikker, kan du finne et lite plastrør av omtrent samme dimensjon som åpningen i tanken, surre litt egnet tape rundt enden på røret, og presse det ned i tanken (poenget er at det skal være tett. Og at øverste punkt på røret garantert er over alle andre deler av systemet. Deretter fyller du frostvæske litt opp i røret og lar motoren gå på tomgang ei stund. Bilen bør stå sånn høvelig plant. Fyll etter dersom væskenivået går ned. Tilslutt, når det har stabilisert seg, tapper du av ned til nivåmerket.

 

Ingen dum tanke... Så da kan jeg bare fylle konstant på mens motoren er i gang?

Lenke til kommentar

har nå prøvd dette. Vet ikke om det funka... Kjøleveske nivået har ikke sunket på 2 dager nå. så det er vel fult. Men varmeanlegget er ikke helt til å stole på..

Noen ganger kan den blåse "varm" luft, mens andre ganger blåser den kaldt luft...

Er dette indikasjoner på at det fortsatt er luft i systemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...