bwa Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Er redd for at konfigurasjonen på RAID kortet er blitt borte. Konfigprogrammet ser alle diskene, med den vil ikke vise den logiske disken mere. Det vedlagte bilde. Er det noen som har noen tips? Jeg hadde satt opp 4x500GB i et RAID-5. Trodde jeg var sikker med RAID-5.... Dataene er jo der, så jeg må prøve å finne en måte for at kortet skal utføre en re-build e.l. Endret 21. desember 2007 av bwa Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 ser ut som at alt er som det skal ut i fra det bildet i allefall. har du sett etter i diskbehandling, om volumet ligger der? kan hende at en annen enhet har tatt opp stasjonbokstaven eller noe for eks. tror ikke du har mistet noe som helst data i allefall Lenke til kommentar
bwa Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 ser ut som at alt er som det skal ut i fra det bildet i allefall. har du sett etter i diskbehandling, om volumet ligger der? kan hende at en annen enhet har tatt opp stasjonbokstaven eller noe for eks. tror ikke du har mistet noe som helst data i allefalEtter å ha studert diverse artikler, har jeg funnet at GRÅ farge betyr 'tomme' disker, så jeg tipper at jeg har mistet metadatene som ligger inn på hver disk. Den første disken sier Parity RAID, så det er 'bare' å få RAID kontrolleren til å gjenkjenne de andre diskenes metadata. Har sjekket diverse recovery programmer, men problemet er at de 4 diskene er utilgjengelig for Windows, så ingen Windowsbaserte programmer vil kunne gjenopprette noe data. Jeg driver nå å prøve å finne ut om det er mulig å definere opp raidet på nytt og IKKE initialisere det med data. Da skulle det være mulig å få kreert nye metadata, men dette er svært risky. Er det noen som har noen flere tips ? Lenke til kommentar
bwa Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Vel, ha har jeg startet recover. Jeg lastet ned RAID Reconstructor og denne sammen med GetDataBack så driver PC-en nå å analyserer alle data. Svar får jeg om 10 timer, da kan jeg bare kopiere ut de data som ble funnet. Og heldigvis har jeg 3 x 500 GB liggende klar for å kopiere ut. Så kan jeg deretter eksperimentere om det er mulig å sette opp RAID 5 på nytt uten å formatere. Stay tuned, så får vi se hva som skjer .... Lenke til kommentar
bwa Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Ja, da ser det ut som alle data kan bringes tilbake. '1.18 TB in this recovery', fin melding ikke sant ? Jeg driver nå å kopierer tilbake alle data. Ser ut som vi snakker om tilnærmet 100%. Jeg kan bare på det sterkeste anbefale GetDataBack, den har reddet 5 harddisker før denne RAID ble restoret. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Fint det løste seg . Lenke til kommentar
bwa Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Når alle filene er overført til nye disker, skal jeg prøve å lage nytt RAID-5 på samme disker uten formatering og se om jeg klarer å restore på den måten også. Følg med på denne tråden for å se på resultatet. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Dette hendte meg også, men med Software RAID i Windows XP (RAID0). Windows XP lå lå en egen harddisk (ikke i raid selvsagt) som jeg formaterte og installerte Windows på nytt. Etter reinstallasjon så klarte ikke Windows XP å hente inn RAID volumet. Forsøkte mye rart, også i Linux, men fikk det ikke til. Da var alt borte vekk. Ser at dette lett kan skje med slike billige Hardware/software hybrid RAID løsninger som ofte er integrert på hovedkort (inkludert NVIDIA RAID løsningen). Hjelper lite når all metadata ligger lagret på diskene og ikke i et eget minne på selve kontrollern. Vet ikke hvordan dette stiller seg med skikkelig kvalitetskontrollere fra 3ware, LSI Logic eller Adaptec. Lenke til kommentar
zyron Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Når alle filene er overført til nye disker, skal jeg prøve å lage nytt RAID-5 på samme disker uten formatering og se om jeg klarer å restore på den måten også. Følg med på denne tråden for å se på resultatet. Vi venter i spenning. Har selv nvidia raid 5, som gikk til helvete. Tror det er kontrolleren som er døende. Lastet ned alle bartPE, winPE og alle boot cd'er som finnes. Men grunnet raid drivere måtte jeg lage min egen. Kom lengst med UBCD, men fikk aldri nettverket til å virke. Da kunne jeg satt opp HDHost, og tatt recovery over nettverket. Fikk en eureka i natt, og disablet nvraid i bios i dag. Da forsvant driver problemet og jeg kunne bruke raid reconstructor. Jeg kunne kopiert ut all data allerede hadde jeg hatt nøkkel til captain nemo pro, som gjør at man kan mounte raid'et. Men neida, nå må jeg bruke 8 timer på å scanne gjennom 1.5 TB! Kommer nok i mål, dama har heldigvis 159 GB ledig på en estern disk. Var plaget par uker i forveien med degradert RAID. Sist var noe så enkelt som iPod extractor som skapte problemer. Da jeg rebootet, var ikke bare 1 disk borte, men alle 3! Katastrofen var et faktum. Hadde heldigivs tatt backup dagen før. Henter nå ut bare noe ubetydelig dill. Tror jeg gir opp billig RAID etter dette. 25-30% tar dagen i løpet av første året. Holdt 4 måneder for min del. Er ikke slike problem jeg ønsket med RAID 5! For de som har eller vurderer raid, les dette: http://www.pugetsystems.com/articles.php?id=29 http://www.buildyourown.org.uk/forums/topi...amp;whichpage=1 Noen som har noen gode backup-løsninger, som kan virker som en erstattning for RAID? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Dette hendte meg også, men med Software RAID i Windows XP (RAID0). Windows XP lå lå en egen harddisk (ikke i raid selvsagt) som jeg formaterte og installerte Windows på nytt. Etter reinstallasjon så klarte ikke Windows XP å hente inn RAID volumet. Forsøkte mye rart, også i Linux, men fikk det ikke til. Da var alt borte vekk. Ser at dette lett kan skje med slike billige Hardware/software hybrid RAID løsninger som ofte er integrert på hovedkort (inkludert NVIDIA RAID løsningen). Hjelper lite når all metadata ligger lagret på diskene og ikke i et eget minne på selve kontrollern. Vet ikke hvordan dette stiller seg med skikkelig kvalitetskontrollere fra 3ware, LSI Logic eller Adaptec. Tror de fleste dyre kontrollere lagrer dataene på disken også (noe som i mine øyne er en vesentlig bedre løsning). Men det er liten tvil om at slike onboard-raid suger lut, de er ustabile og har ofte helt utilgivelig feil som gjør dataene usikre. Man bør holde seg til "rent" software-raid eller skikkelig kontrollere. Og RAID er ikke backup nei. AtW Lenke til kommentar
bwa Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Vel, jeg fikk tilbake alle data, og prøvde å lage et nytt RAID på nytt, men klarte ikke å få Windows til å bruke den nye stasjonen uten å formatere den, så jeg fikk ikke tilbake noe data på DEN måten, nei. Nå har jeg sørget for at jeg har et par ledige disker liggende klare. Måtte faktisk benytte en i dag. Plutselig lyste det rødt og en av diskene har borte fra RIAD'et. Byttet disk og startet ny rebuild, så alt gikk helt fint det. Ser ut som skriving av metadata til disken ble mislykket. Kjipt. Disken var kun 1 måned gammel. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Vel, jeg fikk tilbake alle data, og prøvde å lage et nytt RAID på nytt, men klarte ikke å få Windows til å bruke den nye stasjonen uten å formatere den, så jeg fikk ikke tilbake noe data på DEN måten, nei. Nå har jeg sørget for at jeg har et par ledige disker liggende klare. Måtte faktisk benytte en i dag. Plutselig lyste det rødt og en av diskene har borte fra RIAD'et. Byttet disk og startet ny rebuild, så alt gikk helt fint det. Ser ut som skriving av metadata til disken ble mislykket. Kjipt. Disken var kun 1 måned gammel. Kjipt, men du får jo en ny på garantien da Lenke til kommentar
bwa Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Kjipt, men du får jo en ny på garantien da Spørs jo det da.... Her er hva jeg fikk fra Komplett.no: Når vi mottar varene fra deg vil vi teste varene grundig. Finner vi ingen feil med varene så blir disse sendt tilbake til deg med en regning for testjobben vi har gjort. Det er viktig at du dokumenterer feilen så godt som mulig. Så hvis de ikke kan gjenskape feilen, vil de ikke bytte ... Lenke til kommentar
bwa Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Pokker som jeg skulle få trøbbel med dette RAID'et. Rebuilden (som tar ca 18 timer) ble avbrutt pga av diskfeil på en annen disk enn den som jeg har satt inn. Alt er Samsung 500 GB disker, kan vel egentlig ikke anbefale disse. Har nå kjøpt 7 stk og 3 eller 4 av den har gitt meg trøbbel .... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Pokker som jeg skulle få trøbbel med dette RAID'et. Rebuilden (som tar ca 18 timer) ble avbrutt pga av diskfeil på en annen disk enn den som jeg har satt inn. Alt er Samsung 500 GB disker, kan vel egentlig ikke anbefale disse. Har nå kjøpt 7 stk og 3 eller 4 av den har gitt meg trøbbel .... Endel kontrollere har problemer med spesielle typer disker. Som tidligere nevnt, hold deg unna slike onboard-kontrollere, det er bare lidelse. AtW Lenke til kommentar
bwa Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Endel kontrollere har problemer med spesielle typer disker. Som tidligere nevnt, hold deg unna slike onboard-kontrollere, det er bare lidelse. AtW Bruker ikke onboard controller .... Jeg har en Sil3114 basert 4 Porters ekstern kontroller-kort. (Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P + 2 eSATA, SiL3114) Lenke til kommentar
zyron Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Pokker som jeg skulle få trøbbel med dette RAID'et. Rebuilden (som tar ca 18 timer) ble avbrutt pga av diskfeil på en annen disk enn den som jeg har satt inn. Alt er Samsung 500 GB disker, kan vel egentlig ikke anbefale disse. Har nå kjøpt 7 stk og 3 eller 4 av den har gitt meg trøbbel .... Endel kontrollere har problemer med spesielle typer disker. Som tidligere nevnt, hold deg unna slike onboard-kontrollere, det er bare lidelse. AtW Jeg hadde også 500 GB WD disker, men brukte vesentlig mindre enn 18 timer. Kanskje 6t. Fikk degraded raid mange ganger før den ble broken. Hadde fin tilgang via runtime's raid reconstructor, så alle diskene er fortsatt gode. med degraded raid, slettet jeg bare den disken det gjaldt, uten å sette inn noen ny. har nå gitt opp raid, og vil holde meg langt unna raid for hjemmebruk. Gir mer problemer enn glede. Tror jeg gir opp billig RAID etter dette.25-30% tar dagen i løpet av første året. Holdt 4 måneder for min del. (se tidligere innlegg) bwa, er stygt redd for at du også har kontroller problemer. jeg kan skrive under på at onboard-kontrollere bare er en lidelse. Jeg mistet opp mot 2 uker i RAID problemer. Og det er jævla kjipt med bare en maskin. Tok meg nesten ei uke å installere windows, måtte til med en faens FLOPPY disk. DA følte jeg meg gammel! Måtte bruke 5-6 forsøk på å få inn vista òg. Hadde ingen glede så lenge det varte heller. Bare en falsk trygghet. Lenke til kommentar
bwa Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Ja, deler alles erfaring med at det har vært svært mye arbeid med å få faenskapet til å fungere. Vurderer å kjøpe meg et 8 portes Adaptec kort istedet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg har heldigvis funnet ut at kvalitet lønner seg, men det koster. Har 2 Adaptec kontrollere , 2 stk LSI, og en rocketraid kontroller. Alle disse har funket smertefritt! Ps. Har en Adaptec 31205 kontroller til salgs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå