JPTvete Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) coban skrev: DU har tydligvis gjort dette før - hvor mye tar du for et slikt opplegg som han skal ha? Avg. pris. Svar: Dette er ganske greie huskeregler som er greit å gå igjennom om man er usikker, eller som en oppfriskning. Jeg fikk selv god hjelp i min gode venn Rolf-Ørjan H. føre mitt første bryllup's oppdrag.. I noen tilfeller så må man ta i bruk 3 kamera, men man kommer langt med to kamera i de fleste tilfeller. Coban: Sendte deg PM. Mvh Ståle edit: fjernet den lange quote'en Endret 1. januar 2008 av Snakenor Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Mange gode tips lenger opp på siden her, les dem - nøye! ;-) Jeg tok bilder for en vennepar som giftet seg for en stund tilbake, det var riktignok et utebryllup så settingen var kanskje noe annerledes. Men jeg gjorde med noen viktige erfaringer med dette: - Snakk med brudeparet på forhånd, og ha et detaljert bilde av hva de ønsker seg i hodet. Og ikke minst si hva du tenker og har lyst til å gjøre. Det skal være lystbetont for deg som fotograf også, i hvert fall om du ikke får betalt for å ta bildene. - Forvent at de andre gjestene kommer til å blande seg opp i bildene dine! Dette er ikke nødvendigvis en positiv erfaring. - Er de veldig gode venner av deg, gi f.. og be dem bestille en proff fotograf. Å ta bilder i bryllup er i hvert fall i mine øyne ganske stress, og du kommer ikke til å få noe særlig ut av bryllupet selv. - Øv på forhånd i tilsvarende omgivelser, skal det holdes utendørs besøk gjerne området flere ganger for å bli kjent med lysforholdene. Ikke for å ta motet av deg, eller noen andre, men personlig kommer jeg ikke til å stille opp som bryllupsfotograf igjen. Det var mye stress, ansvar, og press. Mye mer enn det jeg var komfortabel med i hvert fall. Min erfaring skriver seg tilbake til filmbaserte kameraer, så man blir kanskje litt roligere i dag som man kan få en indikasjon på resultatet med en gang. Lykke til. ;-) Endret 31. desember 2007 av EiSvIn Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Etter det jeg har lest er brudebilder noe av det mest teknisk vansklige innenfor fotografi. Lysmåling med den hvite brudekjolen ved siden av den mørke dressen kan være krevende. Et annet krevende område er forholdet mellom lys og skygger når du tar bilder ute. Å trene på dette er et must. Lenke til kommentar
Art_Vandalay Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Takk for veldig nyttige tips Ståle. Skal selv ta bilder i bryllupet til kusinen min til våren, takk og lov bare på hobbybasis, ikke som bryllupsfotograf. Men får derfor heller ikke tid til å øve på eksponering av brudekjole. Noen konkrete tips der? Få et nærbilde av brudekjolen i kirken, og justere hvitbalanse etter dette bildet? Og +1 til +2 eksponeringskompensasjon? Kirke med godt lys heldigvis. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Takk for veldig nyttige tips Ståle. Skal selv ta bilder i bryllupet til kusinen min til våren, takk og lov bare på hobbybasis, ikke som bryllupsfotograf. Men får derfor heller ikke tid til å øve på eksponering av brudekjole. Noen konkrete tips der? Eksponer helt opp i mot utbrent, bruk histogrammet flittig (ikke stol på skjermen på kamera ditt). Få et nærbilde av brudekjolen i kirken, og justere hvitbalanse etter dette bildet? Hvitbalansen justerer du i ettertid i RAW-fila di. Og +1 til +2 eksponeringskompensasjon? Kirke med godt lys heldigvis. Se på histogrammet ditt.. Kommer det uheldig skarpt lys inn gjennom vinduene så bruk blits til u utjevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå