Gå til innhold

Jeg skal ta bryllupsbilder. Hva bør jeg passe på?

Anbefalte innlegg

Min søster skal gifte seg til sommeren, og nå har jeg blitt spurt om å ta bryllupsbildene deres.

Jeg har relativt grei erfaring med fotografering, men akkurat brudebilder har jeg ikke vært borti før.

Hvilke tips har dere til et slikt oppdrag? Og hvilke fallgruver bør jeg passe meg for?

Planen deres er å ta bildet i en gammel trebåt ute på fjorden, der brudgomen ror og søstera mi sitter fremme i båten og nipper til et glass vin.

Alternativet er å ta en helikoptertur opp til en fjelltopp og ta bildet på fjellkanten.

Utstyrmessig har jeg et trofast gammelt Nikon D50 med blandt annet desse aktuelle objektivene:

* Sigma 10-20mm f/4-5,6

* Nikon 50mm f/1.8

* Nikon 85mm f/1.8

* Kit-objektivet (Nikon 18-55mm f/3.5-5.6)

Endret av Kjeks2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min søster skal gifte seg til sommeren, og nå har jeg blitt spurt om å ta bryllupsbildene deres.

Jeg har relativt grei erfaring med fotografering, men akkurat brudebilder har jeg ikke vært borti før.

Hvilke tips har dere til et slikt oppdrag? Og hvilke fallgruver bør jeg passe meg for?

Planen deres er å ta bildet i en gammel trebåt ute på fjorden, der brudgomen ror og søstera mi sitter fremme i båten og nipper til et glass vin.

Alternativet er å ta en helikoptertur opp til en fjelltopp og ta bildet på fjellkanten.

Utstyrmessig har jeg et trofast gammelt Nikon D50 med blandt annet desse aktuelle objektivene:

* Sigma 10-20mm f/4-5,6

* Nikon 50mm f/1.8

* Nikon 85mm f/1.8

Om man tar seg råd til helikoptertur ville jeg også tatt meg råd til en proff fotograf som har tatt bryllupsbilder tidligere. Bryllupsbildene skal man (kanskje) se tilbake på de neste 50 årene, og da er det et stort ansvar å ta på seg, det er veldig kjedelig om de blir misfornøyde.

Pass på å ikke få utbrent brudekjole! Sterke kontraster kan være en utfordring, særlig utendørs avhengig av været.

Lenke til kommentar
Bruk all tiden frem til i sommer på å trene på perfekt skyting med blits. Sørg dessuten for at de gifter seg et sted med relativt grei takhøyde og ikke minst hvitt tak!

Hvis det er snakk om inne i kirken her, pleier det vel å være snakk om en hinsides takhøyde som forsåvidt ikke er hvit?

Lenke til kommentar

Er du noenlunde erfaren med fotografering, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne klare dette. Du må planlegge og øve, rimeligvis

Noen tips:

Lån et back-up kamera, just in case. To hus med forskjellige objektiver - ltt styr å dra på, men veldig praktisk.

Ekstra batterier, både til hus og blitz, samt ekstra minnekort.

Ta bilder i raw - mange!!!!

Beregn mye tid i etterarbeide og gjør det helt klart (de vet det sikkert allerede) at dette er ditt første bryllupsoppdrag og at de ikke kan forvente grensesprengende oppfinnsomhet og kvalitet.

Ta dette som en erfaring og lykke til!

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Som en annen har nevnt over, blir nok det å få frem fine detaljer i brudekjolen den største utfordringen. Prøv å få lånt en gammel brudekjole fra noen, og ta den med til der bildene skal tas og øv med den. Fortrinnsvis en dag med strålende sol, siden det er de vanskeligste forholdene for akkurat dette.

Lenke til kommentar

Som flere har prøvd å si - å ta brudebilder er faktisk et stort ansvar, dersom de ikke skulle bli 100% fornøyde så er det kjipt å måtte bære den byrden. Prof brudefotograf koster ikke så allverdens, da slipper du å tenke på noe - og du kan nyte bryllupet istedet for å måtte tenke på blitz, lys, minnekort, objektiver, motiv, raw etc etc.

Endret av coban
Lenke til kommentar

Vet om noen som har dritt seg ut på såkallt "profesjonell" bryllupsforograff, type "wannabe-jeg-er-en-trendy-gutt-som

-leker-fotograf"; som kommer for sent til brylluppet for det han er bakfull og "lysassistenten" aldri dukker opp og nekter sende bildene over i RAW for det "han skal fikse dem" (2 mnd etter) - cluet er ikke velg en eller annen trendy drittunge under 30 til å gjøre dette, spesielt om vedkommende ikke har mange opprdag å vise til eller annet velrennomert frima/jobb å vise til. Skal du betale noen for å gjøre dette, ikke kjøp lugubre "freelance" fotagrafer med mindere de kommer anbefalt fra noen du stoler på.

Lenke til kommentar

Seriemodus er en fin ting til bryllupsfoto (egentlig all foto). knips bilder til du blir rød i fjeset. Jo mer bilder = jo mer sannsynlighet for at du får akkurat perfekt uttrykk på samtlige i bildet. Vær aktiv, beveg deg for å få flere vinkler, ikke vær redd for å være frempå, o.s.v... :)

Lenke til kommentar

* Sigma 10-20mm f/4-5,6

* Nikon 50mm f/1.8

* Nikon 85mm f/1.8

Du bør ha to kamera for å lykkes som bryllupsfotograf og da fåreslår jeg slik:

Kamera1 m/ f.eks: 24-70 f/2,8

Kamera2 m/ f.eks: 70-200 f/2,8

- De på mange måter beste bildene vil være de du tar med 70-200, der du kommer tett og nært de gode situasjonene, f. eks. ringene og blikkene når han ser henne med kjolen for første gang osv. (NB: Husk det!!!)

- Med 24-70 får du oversiktsbildene når de går opp kirkegangen osv...

- Under inngangen sitter du fremme ved alterringen, dvs. ved fremste benk og skyter vekselvis med begge kamera, dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

POSISJON 1 - INNGANG

Dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

a) De må få beskjed om å lukke ytterdøra/døra, slik at du ikke får sterkt motlys. Med åpen dør og kameraet i AV-posisjon får du bom-eksponeringer med for mørke eksponeringer av ansiktene.

b) Du må ta noen vide bilder der du får med gjestene som står inne blant benkene - mange fine blikk her! Disse bildene blir best når brudeparet har kommet et stykke inn i kirken, ettersom gjestene da har vendt ansiktene i din retning.

c) Ta tette bilder med 70-200 innimellom hele turen oppover. Bruk gjerne zoomen slik at du beveger deg fra 70mm til 200mm hele veien oppover.

d) Dersom brudesvenner/brudepiker går for raskt oppover kirkegangen, vil med lav blender (som du må ha!!!) ikke få skarphet både på brudesvenner og brudepar. Varier i så fall mellom å ha brudepiker/svenner i fokus og brudeparene, dog med samme utsnitt. Skarpe bilder av brudesvenner med et blurete brudepar bak er også veldig stilig i sammenhengen!

e) Sitt LAVT. Sett deg helt ned på gulvet slik at kameraet er mellom 80cm. og 100cm. fra gulvflaten der brudeparet går. Komponer med luft OVER brudeparet.

POSISJON 2 - De sitter med forloverne

Du sitter først på samme sted som ved inngang og tar: (gjerne i froskeperspektiv)

a) Ansiktsbilder av hver enkelt (nære portrett).

b) Bilder av alle fire, samt av to og to med 24-70

Så beveger du deg litt nedover i kirken slik at du får avstand og skyter bilder av hele situasjonen, samt utsnitt med hver side (og presten) med 70-200. Dersom du ser at det blir dårlig skarphet i alles ansikt kan du til nød gå opp til f/4.0 på 70-200 og kompensere med ISO...

POSISJON 3 - Når de sitter på kne ved alterringen

Du står som i posisjon 2 - skyter med 70-200 - Enkle bilder

Evt. kan du bevege deg til sidene og skyte litt med både 24-70 & 70-200, men ofte er dette en situasjon der det ikke passer å "bråke" så mye.

POSISJON 4

Forfra og da de sier ja? Hmm.... lar presten deg komme inn "forfra", eller mener du fra midtgangen? Den beste posisjonen er fortsatt som i 3, dvs. litt nede i midtgangen.

POSISJON 5

Nå har du det travelt! Det er ofte kort tid fra ringpåsettelsen til de går nedover. Er du ikke kjapp nok, så passerer de deg! Den beste plassen å stå ved utgang er ved døra, slik at du får samme prosedyre som på inngang, der du skyter med vidvinkel der du ser omgivelser og gjester, og 70-200 for nærbilder. Husk å få med hele slepet med vidvinkel, gjerne med bevegelsesuskarphet når de passerer deg i døra.

6, 7 og 8 er det vel liten vits i å kommentere... Veksle mellom vinkler og utstnitt, tett på og oversiktsbilder, eksponer slik at ansiktene blir bra, evt. detaljer i kjolen, men ikke nødvendigvis hele tiden. Jobb med motlys, sidelys og medlys og ikke være redd for å eksponere for lyst, dog sikre deg noen gode bilder til takkekort og avis med perfekte eksponeringer.

For takkekort og avis:

a) Unngå direkte sollys pga. skygger og mysing med øynene

b) Sidelys er flott for å få frem detaljer i kjoloe

c) Stå med litt avstand og bruk 70-200 for å få gode proporsjoner og bruk gjerne lav blender for å separere brudepar fra bakgrunnen.

d) HUSK å skru ned ISO-verdien dersom dere går ut, f. eks. på kirketrappa.

Ta bilder av gjestene. Samle dem gjerne nedenfor kirketrappen slik at du kan ta dem ovenfra fra kirketrappen og få dem til å gjøre morsomme ting, brøle til deg, vinke, juble, bære bruden og brudgommen på gullstol.... få brudgommen til å løfte bruden foran gjesten, osv. Jo sprøere, desto morsommere.

Mvh

Ståle T

Lenke til kommentar

Mye bra råd her Ståle T.

Selv om Kjeks ikke har de anbefalte glassene (og neppe ser for seg å bruke 30k for å skaffe de) kommer han et godt stykke med 50/85 1.8 + vidvinkelen. Et ekstra kamera bør han som sagt definitivt vurdere å kjøpe/låne. En brukt D50 koster ikke allverden. Og selge det kan han gjøre dagen derpå....

Lenke til kommentar

* Sigma 10-20mm f/4-5,6

* Nikon 50mm f/1.8

* Nikon 85mm f/1.8

Du bør ha to kamera for å lykkes som bryllupsfotograf og da fåreslår jeg slik:

Kamera1 m/ f.eks: 24-70 f/2,8

Kamera2 m/ f.eks: 70-200 f/2,8

- De på mange måter beste bildene vil være de du tar med 70-200, der du kommer tett og nært de gode situasjonene, f. eks. ringene og blikkene når han ser henne med kjolen for første gang osv. (NB: Husk det!!!)

- Med 24-70 får du oversiktsbildene når de går opp kirkegangen osv...

- Under inngangen sitter du fremme ved alterringen, dvs. ved fremste benk og skyter vekselvis med begge kamera, dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

POSISJON 1 - INNGANG

Dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

a) De må få beskjed om å lukke ytterdøra/døra, slik at du ikke får sterkt motlys. Med åpen dør og kameraet i AV-posisjon får du bom-eksponeringer med for mørke eksponeringer av ansiktene.

b) Du må ta noen vide bilder der du får med gjestene som står inne blant benkene - mange fine blikk her! Disse bildene blir best når brudeparet har kommet et stykke inn i kirken, ettersom gjestene da har vendt ansiktene i din retning.

c) Ta tette bilder med 70-200 innimellom hele turen oppover. Bruk gjerne zoomen slik at du beveger deg fra 70mm til 200mm hele veien oppover.

d) Dersom brudesvenner/brudepiker går for raskt oppover kirkegangen, vil med lav blender (som du må ha!!!) ikke få skarphet både på brudesvenner og brudepar. Varier i så fall mellom å ha brudepiker/svenner i fokus og brudeparene, dog med samme utsnitt. Skarpe bilder av brudesvenner med et blurete brudepar bak er også veldig stilig i sammenhengen!

e) Sitt LAVT. Sett deg helt ned på gulvet slik at kameraet er mellom 80cm. og 100cm. fra gulvflaten der brudeparet går. Komponer med luft OVER brudeparet.

POSISJON 2 - De sitter med forloverne

Du sitter først på samme sted som ved inngang og tar: (gjerne i froskeperspektiv)

a) Ansiktsbilder av hver enkelt (nære portrett).

b) Bilder av alle fire, samt av to og to med 24-70

Så beveger du deg litt nedover i kirken slik at du får avstand og skyter bilder av hele situasjonen, samt utsnitt med hver side (og presten) med 70-200. Dersom du ser at det blir dårlig skarphet i alles ansikt kan du til nød gå opp til f/4.0 på 70-200 og kompensere med ISO...

POSISJON 3 - Når de sitter på kne ved alterringen

Du står som i posisjon 2 - skyter med 70-200 - Enkle bilder

Evt. kan du bevege deg til sidene og skyte litt med både 24-70 & 70-200, men ofte er dette en situasjon der det ikke passer å "bråke" så mye.

POSISJON 4

Forfra og da de sier ja? Hmm.... lar presten deg komme inn "forfra", eller mener du fra midtgangen? Den beste posisjonen er fortsatt som i 3, dvs. litt nede i midtgangen.

POSISJON 5

Nå har du det travelt! Det er ofte kort tid fra ringpåsettelsen til de går nedover. Er du ikke kjapp nok, så passerer de deg! Den beste plassen å stå ved utgang er ved døra, slik at du får samme prosedyre som på inngang, der du skyter med vidvinkel der du ser omgivelser og gjester, og 70-200 for nærbilder. Husk å få med hele slepet med vidvinkel, gjerne med bevegelsesuskarphet når de passerer deg i døra.

6, 7 og 8 er det vel liten vits i å kommentere... Veksle mellom vinkler og utstnitt, tett på og oversiktsbilder, eksponer slik at ansiktene blir bra, evt. detaljer i kjolen, men ikke nødvendigvis hele tiden. Jobb med motlys, sidelys og medlys og ikke være redd for å eksponere for lyst, dog sikre deg noen gode bilder til takkekort og avis med perfekte eksponeringer.

For takkekort og avis:

a) Unngå direkte sollys pga. skygger og mysing med øynene

b) Sidelys er flott for å få frem detaljer i kjoloe

c) Stå med litt avstand og bruk 70-200 for å få gode proporsjoner og bruk gjerne lav blender for å separere brudepar fra bakgrunnen.

d) HUSK å skru ned ISO-verdien dersom dere går ut, f. eks. på kirketrappa.

Ta bilder av gjestene. Samle dem gjerne nedenfor kirketrappen slik at du kan ta dem ovenfra fra kirketrappen og få dem til å gjøre morsomme ting, brøle til deg, vinke, juble, bære bruden og brudgommen på gullstol.... få brudgommen til å løfte bruden foran gjesten, osv. Jo sprøere, desto morsommere.

Mvh

Ståle T

DU har tydligvis gjort dette før - hvor mye tar du for et slikt opplegg som han skal ha? Avg. pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...