Gå til innhold

Trenger anbefaling av 8 ports SATA Raid kontroller

M.H

Anbefalte innlegg

Hei!

Saken er den at jeg har tenkt å mekke meg i hop en slags filserver. Planen er å ha 8 SATA disker. Jeg har resten av maskinvaren fra før, så det jeg trenger nå er en raid kontroller.Jeg er veldig usikker på hvilken kontroller jeg skal gå for, så jeg lurer på hvilken dere vil anbefale? Den må ha 8 porter, og bør ikke koste mye mer enn 3000 kroner. Det er et slikt hovedkort den skal stå på.

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar. :)

Har tenkt tanken. Men er det like sikkert som hardware raid? Litt usikker på dette, men hva skjer om operativsystemet krasjer? Vil jeg da kunne reinstallere OSet (i verste fall) og fortsatt få tak i all data? Tanken er å ha operativsystemet (windows 2000 server) installert på en disk for seg selv som ikke berører noen eventuelle raidkontrollere. De andre diskene blir speilet og stripet.

Lenke til kommentar
HighPoint RocketRAID 2320 er ett bra valg i prisklassen under 3000kr.

Har du vurdert å kjøre RAID5?

Hei og takk for svar.

Jeg vurderte faktisk det kortet, men så ble jeg litt usikker på om det vil passe på hovedkortet som er linket til i første post :blush: .

Hadde ikke tenkt på raid 5, nei. Jeg har funnet ut at jeg vil ha ca. 2 TB lagringsplass. Planen var da og stripe 2 disker slik at jeg får 1 partisjon på 1 TB, og speile disse 2 diskene igjen for å ha litt bedre sikkerhet. Tenkte det samme med de 4 siste diskene. Får da 2 partisjoner på 1 TB hver, noe som er passe for mitt bruk. Beklager hvis det er litt rotete forklart. :p

Lenke til kommentar

Det burde fungere uten problemer på hovedkortet ditt.

Etter det jeg har forstått har du tenkt på 8 x 500GB disker.

Kjører du raid5 med 1 disk som paritet får du 3.5TB plass.

Du kan også kjøre raid5 på 4 disker + 4 disker og da får du 2 partisjoner med 1.5TB plass hver.

Hvis du vil ha en billigere løsning kan du kjøpe 3 disker på 1TB og kjøre dem i raid5 på hovedkortet ditt

Endret av X_plode
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg 100% sikker på dette, men jeg mener alle nvidia SLI chipset har en sperre på PCIe 16X slottene som gjør at du KUN kan bruke gfx kort i dem..

HighPoint RocketRAID 2320 fungerer forøvrig fint på et intel 975 chipset HK.. i 16x pcie slot... Jeg har ett slikt kort og et 2340 i serveren min. Det eneste jeg synes var litt crap med 2320 kortet er at det ser ut til å maxe ut på rundt 180MB/sec transferrate.. (med 7 disker i raid 0, ja jeg prøvde for morro skyld) ;)

Lenke til kommentar

Ok, da blir det nok en slik raidkontroller. Har diskene i hus, så nå mangler jeg bare kontrolleren.

Stemmer det, jeg har 8 x 500 GB.

Nå gjorde du meg litt usikker her igjen :p . Tror nok jeg må vurdere raid 5 alikevel. Plassen blir utnyttet litt bedre. Må vurdere litt frem og tilbake til jeg får kontrolleren. Tusen takk for gode svar så langt. :)

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg 100% sikker på dette, men jeg mener alle nvidia SLI chipset har en sperre på PCIe 16X slottene som gjør at du KUN kan bruke gfx kort i dem..

HighPoint RocketRAID 2320 fungerer forøvrig fint på et intel 975 chipset HK.. i 16x pcie slot... Jeg har ett slikt kort og et 2340 i serveren min. Det eneste jeg synes var litt crap med 2320 kortet er at det ser ut til å maxe ut på rundt 180MB/sec transferrate.. (med 7 disker i raid 0, ja jeg prøvde for morro skyld) ;)

Huffda, må få undersøkt dette før jeg bestiller da.

Hastigheten spiller ikke så veldig stor rolle for min del så lenge det går fortere enn sirup :p . Og så lenge dataen er sikker og jeg slipper og sitte å høre på diskene, så er jeg fornøyd. :)

Lenke til kommentar

jau.. samme her, så lenge diskene klarer å levere mer enn gigabit nettet mitt takler så er det egentlig likegyldig hvor raske de er.. Men ja, google litt etter det med gfx kort og nvidia pcie 16x slots før du kjøper.. raid 5 er vel det jeg ville anbefalt også, selv om en del påstår at 8 disker er litt i meste laget for det..

Lenke til kommentar

Vil bemerke at Nvidia chipset ikke er å anbefale hvis man skal ha raid-oppsett.

Det beste er en Hardwarrekontroller som gir et tryggere og raskere raid-oppsett.

NB! hvis du tenker på å benytte Windows homserver, kan du ikke benytte HW-Raid, men dette har eget system som ivaretar og dupliserer alle filer, samt enkelt å administrere. NB! dette oppsettet formaterer alle disker ved installasjon.

Og WHS liker ikke Nvidia chipset, mye bugg. Anbefales kun på Intel chipset.

Alle andre sytemer (2000, XP, vista) utenom Serversystemer, og linux har begrensning opp til ca 2TB. Og skal du over 2TB må du konvertere til GPT system.

Litt info!

Endret av selervik
Lenke til kommentar

Det beste er en Hardwarrekontroller som gir et tryggere og raskere raid-oppsett.

NB! hvis du tenker på å benytte Windows homserver, kan du ikke benytte HW-Raid, men dette har eget system som ivaretar og dupliserer alle filer, samt enkelt å administrere. NB! dette oppsettet formaterer alle disker ved installasjon.

Alle andre sytemer (2000, XP, vista) utenom Serversystemer, og linux har begrensning opp til ca 2TB. Og skal du over 2TB må du konvertere til GPT system.

Litt info!

Takk for mye bra info.

Blir nok å gå for en hardwarekontroller, ja. Skal benytte Windows 2000 server som nevnt lenger oppi her. Har ikke lisens på annen serverprogramvare. Vurderte Suse Linux en stund siden jeg har arbeidet litt med det, men er ikke så stødig i Linux enda at jeg tør å ha det på serveren.

Har prøvd å søke litt rundtom på nettet etter problemet som ble nevnt lenger oppe i tråden om Nvidia SLI chipset og pcie sporet som kun kunne benyttes til grafikkort, men har ikke klart å finn noe vettig svar på det enda, så om noen har noe mer info om dette, må de gjerne skrive det her. :p

Lenke til kommentar

Litt info!

Hvorfor skulle du ikke kunne benytta HW raid i server windows?

Selvfølgelig vil du kunne det, kontrolleren setter jo sammen diskene til 1 eller flere "disker" som den så "viser" til windows..

Det med 2 TB disker gjelder for så vidt også server versjoner, det er MBR som ikke kan brukes på disker over 2 TB.

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Selv har jeg greie erfaringer med en Promise Supertrack 8350(?) sak i PCIe slot m. 8 sata porter. 4x500 og 4x750 i raid5 paa den. En grunn til aa styre unna software raid5 er at det ikke stoettes i Vista. Kun server OS (2000, 2003, XP via hack og muligens i 2008 server). Fant det ut den brutale maaten etter aa ha handla 4 disker og kobla dem til i Vista... :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen og takk for alle svar.

Kjøpte meg en HighPoint RocketRAID 2320. Har installert det og satt opp diskene slik jeg vil ha dem, og det ser ut til å fungere knirkefritt. :D

Noen nevnte lenger oppe i tråden her at det kunne bli problemer med å bruke noe annet enn grafikkort i den siste PCIe 16X slotten på nvidia SLI kort. Jeg prøvde å søke litt rundt for å se om jeg kunne finne ut noe mer om problemet, men uten resultat. Så jeg tok sjansen på å bestille kortet. Som nevnt så fungerer det utmerket.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...