Gå til innhold

Kjøpe CD - hvorfor?

haarod

Anbefalte innlegg

1. Du får mye bedre lydkvalitet (med mindre du laster ned lossless da).

2. Du har frihet til å rippe musikken din i hvilket som helst format du måtte ønske (konverterer du mp3-filer taper du masse lyd).

3. Du støtter artisten/bandet; de fleste artister/band tjener ikke så veldig mye på live-opptredner og turneringer, det er heller mer for å promotere bandet.

4. Personlig syns jeg det er mye mer stas å ha en cd-samling enn noen filer lagret på PCen. :)

I mediaspillere som feks. iTunes og Winamp så er det kun snakk om å sette inn cden, velge format å rippe til og klikk "Ripp" e.l. Vil nok si at det tar lengre tid å laste ned via feks. torrent.

Endret av dir3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om at artisten kanskje får 10% eller mindre fra plata, så betyr jo ikke det alt. Hvis alle som likte et band hadde kjøpt plata så hadde jo de vært skyhøye på hitlistene. Plateselskapet vil selvfølgelig fortsette å satse på det bandet. Og du får enda mer bra musikk fra det bandet. Get it?

Lenke til kommentar
Hvilke uavhengige artister nå til dags er det som kan vise til et faktum at de tjener mer enn hvis de hadde vært signet?

Tror nok for eksempel Gary Jules ville tapt en del om han ikke solgte på CDBaby.com. Mine favorittband har jeg aldri sett i butikkene, men det er fremdeles god musikk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper for å få det fysiske albumet som jeg kan lete frem på tungvindt måte fra hylla og fysisk måtte flytte inn i cd-spilleren for å få hørt på det. For den ekstra sjarmen det er med å gjøre det til noe mer spesielt enn bare å klikke på en låt på pc-en. Men det er ikke alt jeg vil ha på et fysisk album heller, det er bare musikk jeg er veldig glad i. Dessuten liker jeg å traske rundt på platekompaniet og iblant plukke med meg en artist jeg aldri har hørt om fordi coveret var fett.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke laster ned musikk. Det vil jo helt klart være bedre for miljøet osv om digital distribusjon ble mer utbredt. Jeg heier helt klart på det, men ikke på bekostning av fysiske plateri sin helhet. Noen vil ha et cover med cover-art og full pakke, noen vil bare ha en musikkfil, det er rom i verden for begge denne typen mennesker.

At Radiohead klarer å selge sin musikk på nett er ikke et eksempel som betyr så mye da de er et av verdens aller største band, men det er et viktig signal de sender ut som nettopp et stort band.

Lenke til kommentar
Om du ikke kjøper CD-en sender du kanskje et signal om at CD-en er unødvendig når du egentlig bare vil ha flac-filen. Kjøper du CD-er sender du feil signal, da er CD-er ok. Du sier backup er et pluss. Det er bare å kopiere det til en ekstern harddisk og sette den på hylla.

Joda, eg skulle gjerne sluppet å kjøpe cd plater både mtp at det er i grunn unødvendig og bortkastet plass.

Men eg har til dags dato ikke funnet en nettbutikk hvor eg kan kjøpe flac filer av all den musikken eg er på jakt etter.

Så da blir det å kjøpe.

Lenke til kommentar
Hvilke uavhengige artister nå til dags er det som kan vise til et faktum at de tjener mer enn hvis de hadde vært signet?

Har dessverre ikke noen eksempler, men for eksempel: En skive koster 150 kr. En avhengig og uavhengig artist gir ut en skive hver og begge selger 10 stk. Den avhengige får 150 kr fra plateprodusenten, mens den andre tjener 1500 kr, og kan bruke den til hva som helst fra promotering til leie av studio.

Selv om at artisten kanskje får 10% eller mindre fra plata, så betyr jo ikke det alt. Hvis alle som likte et band hadde kjøpt plata så hadde jo de vært skyhøye på hitlistene. Plateselskapet vil selvfølgelig fortsette å satse på det bandet. Og du får enda mer bra musikk fra det bandet. Get it?

Har da vært uttalelser som at enkelte plateprodusenter vil endre artistens musikk og utseende slik at den blir enda mer tilgjengelig for massene.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker store plateselskaper er at de ofte blander seg inn i musikken, manipulerer listene, stenger ute mindre kjente artister og at det meste av pengene går ned i på plateselskapene.

Det er nok langt under 10% det er snakk om, men synes utviklingen går i riktig retning med tanke på at det popper opp små plateselskaper rundt om kring hele tida.

Lenke til kommentar

Plateselskapene er oftast nokre år bak resten av verda. Internett er i ferd med å gjere deira rolle overflødig. No kan band marknadsføre seg sjølv mykje betre og fildeling over internett gjer det mindre naudsynt med platesalg i butikkar.

Clutch, eit band som har hoppa frå plateselskap til plateselskap (8 ulike selskap på 16 år) og er for tida ikkje under kontrakt med nokon, har ikkje kunne leve av platesal åleine. Frontmann Neil Fallon har uttalt at merch-sal på konsertar er det som reddar bandet og gjer det mogleg å leve av på fulltid. Det er ikkje eit spesielt lite band, den siste plata hamna som nr. 52 på Billboard-lista, men sjølv slike middels store band har ikkje moglegheit til å leve av platesal åleine. Poenget med å nemne dei er å vise at det er ikkje mangelen på kjøpekraft eller vilje til å nytte kjøpekraften, men at pengane hamnar andre stader enn hjå artistane. Det er lite vits i plateselskapa dersom dei skal sitje att med pengane, for utan artistar får også plateselskapa lite arbeid.

EDIT: På fredag var det ein kronikk i Bergens Tidene om fildeling skrive av Tarjei Heggernes frå det nyleg oppløyste bandet Lost at Last, den kan vere eit interessant supplement i debatten.

Endret av noodles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...