Gå til innhold

Kjøpe CD - hvorfor?

haarod

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en del cd'er nå nylig, også kom jeg til å tenke på hvorfor. Kom egentlig ikke på så mange argumenter for annet enn at man får et fysisk objekt som man kan samle på. Det er også fint hvis tekstene står i CD-heftet, men dette er jo langt i fra alltid det gjør.

Ulemper kom jeg på flere av. Det er tungvint og tidkrevende å rippe musikken over til PC-en. Det ligger ingen informasjon i taggene som igjen gjør det mer tungvint å føre det over til MP3-spillere.

Hva er grunnen til at dere kjøper CD'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artisten bør vel få lønn for det han/de har gjort? Og hva med utgiver etc etc?

Jeg er ikke sikker - men når du begynner å arbeide så vil du vel gjerne ha lønn? Det som betaler lønn til artist, musikere, etc, etc er det du betaler for CDene.

Helt enig med deg der, men liker heller å dra på konserter for å støtte artistene da jeg føler at plateselskapene ikke fortjener noe særlig, selv om det er unntak.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en del cd'er nå nylig, også kom jeg til å tenke på hvorfor. Kom egentlig ikke på så mange argumenter for annet enn at man får et fysisk objekt som man kan samle på. Det er også fint hvis tekstene står i CD-heftet, men dette er jo langt i fra alltid det gjør.

Ulemper kom jeg på flere av. Det er tungvint og tidkrevende å rippe musikken over til PC-en. Det ligger ingen informasjon i taggene som igjen gjør det mer tungvint å føre det over til MP3-spillere.

Hva er grunnen til at dere kjøper CD'er?

Å rippe musikken tar omtrent et kvarter, det tar tre sekund å koble opp for å finne artist, album, år for utgivelse og sangtitler som lagres automatisk som mp3 tag til hver sang. Da blir det svært lett. Av og til er det spesielle bilder av bandet eller at det står skrevet noe interessant i cd-heftet. Men føler jo at det er bortkastet innimellom. Cd-samling er jo tøft, er vel derfor mange fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Det er da ikke slik at det bare er to alternativer her, enten å kjøpe en CD eller å laste ned ulovlig. Det er da heldigvis fullt mulig å kjøpe musikk direkte over nett i 2007, om man ikke har fått med seg det enda. ;)

Er fortsatt kun et fåtalls av nettesteder som tilbyr cd-kvalitet på låtene sine. Og til den kvaliteten koster de som regel mer.

Lenke til kommentar

Det finnes nettsteder som bruker flac-formatet og mange andre valgfrie format, men de er ikke få. eMusic.com har for eksempel godt utvalg og uten DRM, dessverre da i 2-300kbps MP3. CDON opererer mer 10kr/sangen, full DRM og dårlig kvalitet. Har sendt e-post til CDON og de sier det er plateselskapene. Jeg kjøper fra eMusic. Plateselskapene kan gå til helvete, "survival of the fittest".

Lenke til kommentar
Artisten bør vel få lønn for det han/de har gjort? Og hva med utgiver etc etc?

Jeg er ikke sikker - men når du begynner å arbeide så vil du vel gjerne ha lønn? Det som betaler lønn til artist, musikere, etc, etc er det du betaler for CDene.

Helt enig med deg der, men liker heller å dra på konserter for å støtte artistene da jeg føler at plateselskapene ikke fortjener noe særlig, selv om det er unntak.

Nå skjønner jeg absolutt ikke hvorfor du ikke vil at plateselskapet skal tjene penger. (dummeste jeg har hørt på lenge)

og det er bare de ALLER største bandene/artistene som klarer å leve av konsertene...

og jeg skjønner ikke hvorfor du er så imot kjøping av CD?

Det er tungvint og tidkrevende å rippe musikken over til PC-en

nei. det tar max 7min med en stor plate. og skal LOVE deg det tar lenger tid å laste ned albummet!

Det ligger ingen informasjon i taggene som igjen gjør det mer tungvint å føre det over til MP3-spillere.

feil. All informasjon som kommer fra rippede CD-er har informasjon om artist, komponist samt albumslogo ++

jeg liker at du sier at artisten burde fått betalt for arbeidet, så jeg skjønner ike hvorfor du er så skeptisk til kjøping av CD-er.

Lenke til kommentar

Hvis du skal rippe cd'er til PC, bruk mediamonkey, der kan du be programmet å finne ut hvilken artist og album som er på den CD-en, og da leter den opp tags på amazon for deg, tar maks 2minutter eller noe.

Og jeg kjøper CD'er utelukkende fordi jeg synes det er bedre å ha CD i et cd anlegg på stua enn å sitte ved en stusselig data og høre på musikk der.

pluss at jeg støtter både artisten OG plate selskapet (hvorfor i helvete blir de alltid fremstilt som den stygge ulven? uten de, ingen masseproduksjon av deilige plater), og man har noe annet i hylla enn filmer og bøker.

Og det er mye bedre å kunne vise til en cd-samling enn til en harddisk..

Edit: og hvis siden du laster ned fra bruker mer enn 7 min for et album, finn en ny side om du likevel skal laste ned uten å kjøpe cdèr.

Tar vel maks 3-4 min på en grei side.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Artistene får mer penger med nedlasting, da de kan kutte et mellomledd - plateselskapet. Du kan fint streame musikken fra nettverket ditt og høre på det i stuen. CD-er fører til unødvendig produksjon og transport. Digitale filer er mye mer praktiske, i tilleg til at du slipper det rotet CD-er er.

Lenke til kommentar
Det er tungvint og tidkrevende å rippe musikken over til PC-en

nei. det tar max 7min med en stor plate. og skal LOVE deg det tar lenger tid å laste ned albummet!

Nja, vil ikke si det. "Worst case" scenario. 20 track CD (veldig få album med så mange sanger) 10MB per sang? 200MB... nedlasting på ca 1MB/s med 10mbit linje = 3.5 minutter...

Lenke til kommentar

Nå er det vel en subjektiv mening at CDèr er et rot.

Man kjøper jo ikke CDèr hvis det er til sjenanse, det sier jo seg selv.

Da kan man jo heller kjøpe på nettet, men personlig føler jeg at CDèr er det beste mediet, og jeg vil støtte både artisten OG plate selskapene.

Jeg synes rett og slett at plateselskapene får unødvendig mye dritt slengt etter seg.

Lenke til kommentar

Simpelt og greit.

Ikke fan: Laster ned musikken ulovlig.

Kanskje halveis fan: Laster ned musikken ulovlig og går på konserter når det er mulig.

Fan: Kjøper CD-er eller laster ned musikken lovlig og går på konserter når det er mulig.

Sånn ser du om du er fan eller ikke.

EDIT: Sorry glemte den delen. Fikset.

Endret av DennisV
Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått noe vesentlig om du tror at plateselskapene kun trykker opp CD og distribuerer dem til butikker. ;)

Tja, det vil bli bedre med musikk om folk forstod at plateselskapene en en inngrodd neggel. Det er nok mange artister vi ikke hører om som kunne komme til markedet ved hjelp av internett. Se på Radioheads stunt. De klarte seg helt fint uten plateselskapet og deres studioer.

DennisV: Nei. Fanen kan og laste den ned lovlig. Fanatikeren av plateselskaper derimot...

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Eg har i alle år lastet ned musikk eg har funnet på nettet når eg har vært på jakt etter noe. Greit nok det, men eg sitter nå igjen med et musikkbibliotek på en del tusen sanger med en kvalitet på musikken som varierer fra 30kbps til 192kbps.

Derfor har eg nå begynt å kjøpe cd-plater av de artistene eg liker av følgende grunner:

- støtte artisten

- cd-kvalitet på lyden

- valgfritt format på lydfilen

- backup

Selve mediet stuer eg bort i boden etter digitalisering. Lydfilen blir lagret i høyest mulig kvalitet i flac-format med artist og albuminformasjon. I tillegg til å få høy kvalitet på lyden får eg også selve albummene som eg har begynt å sette pris på. Dvs, selv om to album av en artist har flere like sanger er albummet i sin helhet unikt. Og det har aldri slått meg før.

Dessuten er det kjekkere å sette på et komplett album av en artist enn en tilfeldig sang i ny og ne... føler eg da. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått noe vesentlig om du tror at plateselskapene kun trykker opp CD og distribuerer dem til butikker. ;)

Tja, det vil bli bedre med musikk om folk forstod at plateselskapene en en inngrodd neggel. Det er nok mange artister vi ikke hører om som kunne komme til markedet ved hjelp av internett. Se på Radioheads stunt. De klarte seg helt fint uten plateselskapet og deres studioer.

DennisV: Nei. Fanen kan og laste den ned lovlig. Fanatikeren av plateselskaper derimot...

Sist jeg sjekka ble Radiohead overrumplet av at bare 1 av 3 faktisk KJØPTE plata?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...