Gå til innhold

Noen anbefalinger til forsterker?

taese

Anbefalte innlegg

Hei, Eg trenger ein ny forsterker til annlegget mitt.

Eg har:

2 stk. Proson Stratego Top 10 på 350 W.

2 stk. Cerwin Vega CLS-6 Bakhøytalere.

1 stk. Cerwin Vega CLS-6C Senterhøytaler.

1 stk. Cerwin Vega CLS-12SX subwoofer.

Eg har kanskje tenkt å kjøpe Cerwin vega CLS-12 siden.

Så eg må ha ein forsterker som først og fremst klarer drive anlegget mitt med proson høytalerane.

Så viss noen har noen tips så hadde der vert fint.

Eg vil helst ha ein ikkje alt for dyr, og helst 5 kanals.

Har selv tenkt på NAD T744.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAD T744 kan bli litt lite, men jeg tror det vil gå fint som en start.

T754 vil være litt bedre, men det beste vil være en egen effektfrosterker til frontene dine, og da holder det med T744.

Uheldigvis blir det fort dyrt om du skal ha effektforsterker men for hjemmebruk. Tror du må ut med 5000 for en ny NAD C272, kanskje oppimot 2000 kr mindre om du finner en brukt.

Det finnes litt rimeligere PA-effektforsterkere, men de har ofte en del viftestøy i forhold til de laget for hjemmebruk.

I tillegg har noen litt annerledes tilkobling tror jeg, men det finnes jo overganger du kan bruke.

Lenke til kommentar
NAD T744 kan bli litt lite, men jeg tror det vil gå fint som en start.

T754 vil være litt bedre, men det beste vil være en egen effektfrosterker til frontene dine, og da holder det med T744.

Uheldigvis blir det fort dyrt om du skal ha effektforsterker men for hjemmebruk. Tror du må ut med 5000 for en ny NAD C272, kanskje oppimot 2000 kr mindre om du finner en brukt.

Det finnes litt rimeligere PA-effektforsterkere, men de har ofte en del viftestøy i forhold til de laget for hjemmebruk.

I tillegg har noen litt annerledes tilkobling tror jeg, men det finnes jo overganger du kan bruke.

Kan du gi meg noen linker til forsterkere elle effektforsterker ?

Må ha surround forsterker, så alt ifra 5 til 7 kanaler er aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg mener at en NAD T744 og en NAD C272 er den "beste" komboen, i alle fall hos HiFi Klubben, og i den prisklassen.

CLS-6C har to stk. 6,5" elementer, og for å få liv i disse, og ha full kontroll ved høyt volum gjennom hele filmen(e); bør du ha en NAD T744 eller tilsvarende.

"Ingen" gir mer effekt for pengene en NAD, Harman/Kardon må vel være nærmeste konkurent med sin AVR245, som er satt ned 1500 kr og fortsatt er 700 kr dyrere.

Siden du bare skal ha tre kanaler i drift på surroundrecieveren, mest sannsynlig, så kan du klare deg med en mindre strømsterk forsterker, men jeg synes i alle fall det er bedre å ha litt godt med krefter enn å ha akkurat nok :)

NAD T744 + NAD C272 skal kunne få ut potensialet i dine høyttalere, så dersom du har 9300kr å bruke, så mener jeg at det er et trygt og godt kjøp.

Er du heldig finner du en brukt C272 til 3000 kr, og da får du mye lyd for pengene.

Selvfølgelig kan du tråle bruktmarkedet etter andre løsninger og slippe billigere unna på den måten, men det orker ikke jeg gjøre for deg nå.

Lenke til kommentar
Jeg mener at en NAD T744 og en NAD C272 er den "beste" komboen, i alle fall hos HiFi Klubben, og i den prisklassen.

CLS-6C har to stk. 6,5" elementer, og for å få liv i disse, og ha full kontroll ved høyt volum gjennom hele filmen(e); bør du ha en NAD T744 eller tilsvarende.

"Ingen" gir mer effekt for pengene en NAD, Harman/Kardon må vel være nærmeste konkurent med sin AVR245, som er satt ned 1500 kr og fortsatt er 700 kr dyrere.

Siden du bare skal ha tre kanaler i drift på surroundrecieveren, mest sannsynlig, så kan du klare deg med en mindre strømsterk forsterker, men jeg synes i alle fall det er bedre å ha litt godt med krefter enn å ha akkurat nok :)

NAD T744 + NAD C272 skal kunne få ut potensialet i dine høyttalere, så dersom du har 9300kr å bruke, så mener jeg at det er et trygt og godt kjøp.

Er du heldig finner du en brukt C272 til 3000 kr, og da får du mye lyd for pengene.

Selvfølgelig kan du tråle bruktmarkedet etter andre løsninger og slippe billigere unna på den måten, men det orker ikke jeg gjøre for deg nå.

Min far har ein Eltax AVR-900 Receiver som eg kunne få låne av han, vet du om eg kan koble til ein effektforsterker på den ? den er på 6*210 watt i 4 ohm. Eg har prøvd den uten effektforsterker og den klarer ikke drive høytalerane noko spesielt godt :(

Viss går ann å koble til effektforsterker på Eltax'en, kunne "SA850HD" vert eit valg og kjøpt som effektforsterker?

Lenke til kommentar

Den forsterkeren ville jeg sett bort fra, den er ikke mye å skryte av.

Den står oppført med 500watts strømforsyning, noe jeg egentlig tviler på er sant.

Dvs at den yter ca 50watt per kanal. Det er for lite i dette tilfellet.

Her burde du hvertfall ha 150ekte watt. Hvertfall til fronten.

Når du kjøper så store høyttalere må du regne med at det blir en dyr forsterker også...

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Ja, du kan koble effektforsterkere på den Eltax recieveren, men aldri om jeg hadde brukt den på mine høyttalere, selv om jeg hadde fått den gratis.

Det ser ut til å være utgang til alle kanaler.

Alto MAC skrytes det en del av, har sett den bli linka til mange ganger, tror det stort sett er samme person som gjør det hele tida, men den ser helt kurrant ut.

Den er beregnet for PA bruk, så det kan hende den har litt mer viftestøy enn det som er normalt for hjemme-effektfrosterkere, men kan du leve med det så er det ikke noe problem. Jeg aner jo ingenting om hvordan den er, jeg bare antar det er slik.

SLX audio SA850HD Vet jeg ikke helt med. Den har sikkert krefter nok, det er ikke det, men jeg har større tro på Alto MAC.

De har begge krefter nok til å drive det meste, men jeg vil heller anbefale komboen NAD T744 + NAD C272 fremfor Eltax AVR-900 + Alto MAC-2.2 eller SLX audio SA850HD.

Effektforsterkerene har jeg i utgangskpunktet ingenting i mot, men den Eltax recieveren fraråder jeg deg å bruke, for min erfaring med diverse -tax merker er heller dårlig, og spesifikasjonene er helt på jorde i forhold til virkeligheten.

Du vil få det mye bedre med en skikkelig surroundreciever fra en troverdig produsent.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare effekten som betyr noe, men jeg tror ikke du vil merke den store forskjellen.

Som sagt er jeg bekymret for viftestøy.

Mer effekt betyr at det må mer kjøling til for å holde forsterkeren kald, og da er det plutselig ikke like fordelaktig med tonnevis med effekt ;)

Har du råd vil jeg heller anbefale en NAD C272, både fordi den er beregnet for hjemmebruk, og fordi den vil gi et litt mer visuell sammenheng i forsterkerhylla di.

C272 har høyere Signal/Noise Ratio, altså at det er mindre støy, og den har høyere dempingsfaktor, noe som betyr bedre kontroll over elementene.

Det er lite med andre spesifikasjoner jeg kan sammenligne de direkte på, men det jeg mener er at du gjør et mer fornuftig kjøp om du slår til med en C272.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare effekten som betyr noe, men jeg tror ikke du vil merke den store forskjellen.

Som sagt er jeg bekymret for viftestøy.

Mer effekt betyr at det må mer kjøling til for å holde forsterkeren kald, og da er det plutselig ikke like fordelaktig med tonnevis med effekt ;)

Har du råd vil jeg heller anbefale en NAD C272, både fordi den er beregnet for hjemmebruk, og fordi den vil gi et litt mer visuell sammenheng i forsterkerhylla di.

C272 har høyere Signal/Noise Ratio, altså at det er mindre støy, og den har høyere dempingsfaktor, noe som betyr bedre kontroll over elementene.

Det er lite med andre spesifikasjoner jeg kan sammenligne de direkte på, men det jeg mener er at du gjør et mer fornuftig kjøp om du slår til med en C272.

Bluum, se på denne effektforsterkeren da :

gå inn på www.sound1.com

søk oppe til høyre på : STK VS-20.

Den står det har stor dempingsfaktor og ! pluss nok me krefter til de fleste høytalerer.

Lenke til kommentar

Jada, den har høy dempningsfaktor og mye effekt, men jeg skifter fortsatt ikke helt mening. Dersom JEG skulle kjøpt, ville jeg kjøpt en C272 og ikke en PA effektforsterker.

Det er tross alt gutterommet og ikke en nattklubb du skal ha lyd til ;)

Gå nedom nærmeste HiFi Klubben og spør om de ikke kan gi litt rabatt, eller om de har tilgang på noen pent brukte eller demomodeller til nedsatt pris.

Du må nesten velge selv, jeg kan ikke gjøre det for deg, men krefter i haugevis får du uansett, og du vil mest sannsynlig ikke merke noen forkjell uansett hva du kjøper av effektforsterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...