tilstad Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) SKJØNNERUNELLE? 1. Flånepomparia 2.Bøkkegiredavøtt 3. Tapræåblima 4. Skarukkeputtrevekk 5. Jælikemække 6. Trudderuderantan 7. Skråppiantasje 8. Dæreværstjaørt 9. Jætitterettera 10. Møterapøstban 11. Mæsjmæsjefera? 12. Mjølharmra? Og for de som tar alt med en gang, si heller det, og la andre få bryne seg litt. Endret 21. desember 2007 av tilstad Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Ser ut som et hellt anna språk for meg:P Er dette veldig gammle ord?? eller er det ord som fortsatt blir brukt? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Det var jo enkelt faktisk, tok alt med en gang. Bare se på det første ordet han skrev. Endret 21. desember 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Rhythm Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Shamaner Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Tror jeg klarer det.. 1. Få låne pumpa di, da 2. Bør ikke gire da, vettu 3. Ta på deg og bli med, da 4. Skal du ikke putte det vekk 5. Jeg liker meg ikke 6. Trodde du det rant av den? 7. Skal du oppi annen etasje? 8. Det er det verste jeg har hørt 9. Jeg titter etter, da 10. Møter henne på østbanen 11. Hvem er det som er sjef her, da? 12. Hvor mye øl har du med deg, da? Noe som er feil der? Endret 21. desember 2007 av Karl-Peder Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Aha nå så jeg faktisk hva alle ordene ble å Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2007 Klarte de fleste.. Karl Peder: tror du har feil på 2, tror det er "bør ikke gi deg da vettu". Men kan jo slå ut begge veier Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2007 trudderudderantavarntvannsbollærn? Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 23. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2007 Klarte de fleste.. Karl Peder: tror du har feil på 2, tror det er "bør ikke gi deg da vettu". Men kan jo slå ut begge veier Aah.. Syntes det var en merkelig setning å komme med også, ja.. Din høres mer logisk ut. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 23. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Hvorvidt man er god i norsk eller ikke er vel helt irrelevant her, siden ingen av disse ordene er norske, men konstruksjoner basert på slurvete Oslo-uttale. Endret 25. desember 2007 av Rocambole2 Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 23. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2007 hadde om akkurat disse orda på skolen for et par år sia. nummer 6 der er det eneste jeg husker fra de timene det året :\ fant den fasinerende Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 24. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2007 11. Hvem er det som er sjef her, da? Hvordan greide du å få mæsjmæsjefera til å bli som nevnt over..? Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2007 11. Hvem er det som er sjef her, da? Hvordan greide du å få mæsjmæsjefera til å bli som nevnt over..? Vanskelig å forklare, men husker det sto på en plakat på videregående.. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 29. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2007 Tipper at det er de av oss som har foreldre fra Oslo øst som tar disse lettest. Det er da virkelig ingen som snakker sånn lengre. Det er jo 60-tallsslang. (Noe som sier en del om det norske skolesystemet, da de fortsatt bruker disse ordene når man skal snakke om slang...) Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 29. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2007 Drammensk er ganske så likt.. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 31. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2007 Tipper at det er de av oss som har foreldre fra Oslo øst som tar disse lettest. Det er da virkelig ingen som snakker sånn lengre. Det er jo 60-tallsslang. (Noe som sier en del om det norske skolesystemet, da de fortsatt bruker disse ordene når man skal snakke om slang...) Mine foreldre kommer fra Verdal og Sverige, så det er nok ikke det som er grunnen for min del.. Dessuten var det vel språkrådet som hadde den plakaten.. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. desember 2007 Det er jo 60-tallsslang. Så du mener altså at man snakker mindre slang øst for Oslo nå enn før? Trodde egentlig det ville vært motsatt jeg men, har egentlig ikke så mye greie på det. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2008 Tipper at det er de av oss som har foreldre fra Oslo øst som tar disse lettest. Det er da virkelig ingen som snakker sånn lengre. Det er jo 60-tallsslang. (Noe som sier en del om det norske skolesystemet, da de fortsatt bruker disse ordene når man skal snakke om slang...) Er du fra Oslo Øst? Både jeg og mine foreldre er oppvokst på her. Det er ikke bare foreldrene mine som prater sånn, selv om de ble oppvokst på 60-tallet. Jeg og alle mine kamerater prater sånn enda. Så du mener altså at man snakker mindre slang øst for Oslo nå enn før? Trodde egentlig det ville vært motsatt jeg men, har egentlig ikke så mye greie på det. Som jeg sa Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 1. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2008 Tipper at det er de av oss som har foreldre fra Oslo øst som tar disse lettest. Det er da virkelig ingen som snakker sånn lengre. Det er jo 60-tallsslang. (Noe som sier en del om det norske skolesystemet, da de fortsatt bruker disse ordene når man skal snakke om slang...) Er du fra Oslo Øst? Både jeg og mine foreldre er oppvokst på her. Det er ikke bare foreldrene mine som prater sånn, selv om de ble oppvokst på 60-tallet. Jeg og alle mine kamerater prater sånn enda. Så du mener altså at man snakker mindre slang øst for Oslo nå enn før? Trodde egentlig det ville vært motsatt jeg men, har egentlig ikke så mye greie på det. Som jeg sa Ja, jeg er fra Oslo øst. Jeg er oppvokst med at man enten snakker wolla-slang eller "normalt". Både jeg og mine venner snakker normalt, men vi har da ting vi sier vi også som ingen andre enn vennegjengen forstår, men poenget mitt var at majoriteten av de jeg kjenner snakker ikke sånn som eksemplene over. Og nei, jeg sier ikke at det har blitt mindre slang. Jeg sier bare at det er annen slang. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 2. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2008 Ja, jeg er fra Oslo øst. Jeg er oppvokst med at man enten snakker wolla-slang eller "normalt". Både jeg og mine venner snakker normalt, men vi har da ting vi sier vi også som ingen andre enn vennegjengen forstår, men poenget mitt var at majoriteten av de jeg kjenner snakker ikke sånn som eksemplene over. Og nei, jeg sier ikke at det har blitt mindre slang. Jeg sier bare at det er annen slang. Wolla-slangen synes jeg ikke noe om. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for mange innvandrere å lære seg perfekt norsk, men nordmenn som bevisst begynner å prate wolla er bare tull. Majoriteten av de jeg kjenner snakker enten wolla eller sånn som eksemplene. Sosiolekter kan variere veldig, selv om det bare er et par km. som skiller folk. Men men, folk er forskjellige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå