Gå til innhold

BK: Blader i kulda

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Var ute for noen dager siden og tok noen bilder ute i kulda som jeg ble temmelig godt fornøyd med. Det skal vel sies at jeg er temmelig ustødig på hånden og helt nybegynner i dette feltet, så all kritikk er god kritikk. Si ifra om størrelsen er litt for stor, aldri lastet opp her før, så det er litt vanskelig å si hva som er god størrelse eller ei.

Fujifilm FinePix S9600

ISO 800

1/20 sek

f/2,8

post-78946-1198244780_thumb.jpg

:)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra motiv, dessverre dårlig utført.

Først det positive:

Liker fargene, de skiller seg fra bakgrunnen, plasseringa funka egentlig helt fint, rimen på bladene passet også godt inn.

Så det negative:

Veldig rotete bakgrunn, ingenting i fokus, ville likt litt mer DOF om du skal beholde bakgrunnen, ser ut på det fremste bladet som om du har prøvd å redde deg i etterkant med masse sharpening pga. dårlig fokus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for kritikk. :)

Har forøvrig ikke tatt og skarpet det opp i det hele tatt i Photoshop, bare endret på curves, levels og fargene. Og kameraet har en fokus som er litt fæl i dårlig lys ute, så jeg skylder delvis på det.

Lenke til kommentar

Med et speilrefleks og 50/85/(105)mm f/1.4 eller f/1.8 (2.8) kunne dette blitt riktig så bra! Synd at du bare har et kompaktkamera å leke med. Motivet, fargene og komposisjonen var det ingenting å utsette på, men teknisk sett holder det ikke helt mål.

Slike "nesten makroer" fungerer stor sett dårlig med kompaktkameraer. Been there done that (titt på de første bildene i flickr profilen min så ser du hva jeg mener ;)), og det var litt av grunnen til at jeg gikk til anskaffelse av speilrefleks in the first place!

Sjekk også ut www.flickr.com/photos/eple som du vil ha enda mer inspirasjon til å skaffe deg speilrefleks selv :)

Men du har et øye for det estetiske, det skal du ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...