Gå til innhold

Har ikke 8800GT HDMI kontakt?


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i god tro og bestilte et 8800GT og tenkte at ingen kort i dag kommer vel uten HDMI kontakt. Men til min store overaskelse ser det ikke ut som 8800GT har dette?

 

Kan noen som eier disse kortene informere meg litt? Det er Asus sitt jeg har bestilt. EN8800GT/GHTDP/512M.

 

Årsaken til at vil ha det er fordi jeg bruker 2 skjermer hvorav en er en 37" LCDTV som har VGA og HDMI inngang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er basicly DVI + lyd. Lyd får du ikke ut av et skjermkort uten å koble kabler inne i PC-en, så du får akkurat samme resultatet av dvi til HDMI adapter og en digital lydkabel. HDMI er ikke et pc-grensesnitt, og er mer ment som en digital form for SCART for å ha enkle tilkoblinger av HD-tv og diverse avspillere og opptakere.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

En HDMI kontakt har i mine øyne ikke noe å gjøre på et skjermkort, like lite som en SCART kontakt faktisk. Bildet overfører du like fint med DVI, eller ved hjelp av et adapter. Angående lyden så er det vel de færreste som kobler pc til TV for å se film, for så å bruke 0.2" høytalerene som er integrert i TV?

Lenke til kommentar

Vel min LG 37" har utmerkede høytalere med rå lyd om jeg trenger det. Den står på et kontor på 9m2 så surround blir man bare svett av.

 

I tillegg når jeg ser film så bruker jeg ofte et godt headsett direkte fra PC-en. Så for ekstern lyd er TV'en mer enn bra nok og ellers bruker jeg headsett.

 

En overgang slik du nevner fordyrer skjermkortet med 100,- + frakt, noe som faktisk gjør kjøpet mye mindre interresant vs. et kort som har HDMI ut.

 

Etter min mening har HDMI alt å gjøre på et skjermkort i 2007 og 8800GT skuffer meg uventet her!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En HDMI kontakt har i mine øyne ikke noe å gjøre på et skjermkort, like lite som en SCART kontakt faktisk. Bildet overfører du like fint med DVI, eller ved hjelp av et adapter. Angående lyden så er det vel de færreste som kobler pc til TV for å se film, for så å bruke 0.2" høytalerene som er integrert i TV?

SCART-kontakten er det jo ikke plass til, så det er vel derfor det ikke har vært så vanlig, kanskje?

 

Det er flere og flere som bruker en PC som lyd & video-kilde i et Home Theater-system, og det blir mer og mer vanlig at surroundforsterkere har flere HDMI-innganger. Da hadde det jo vært greit å kunne koble PC-en til forsterkeren med en eneste kabel, hvis man vil.

 

Jeg har et 8600GT-kort liggende klart med både VGA, DVI og HDMI-utgang. For å få inn lyden, må man bruke en kort coax-kabel fra S/PDIF-utgangen på lydkortet (eller hovedkortet).

Lenke til kommentar

Kobler du S/PDIF inn på skjermkortet eller må den kobles til forsterkeren? Vel coax sier vel at du kobler den til forsterkeren.... men går det å koble det til skjermkortet så alt går over en kabel til utstyret?

 

Synd at de gir HDMI kontakt kun på midrange kortene :/. Det er jo like interessant å spille mot en 37" TV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kobler du S/PDIF inn på skjermkortet eller må den kobles til forsterkeren?

Jeg? Inn på skjermkortet. Hvis du vil.

Eller du kan koble den til forsterkeren - men da får du 2 kabler fra PC til forsterker.

 

Pr. i dag bruker jeg VGA til TV'en og optisk S/PDIF til forsterkeren, og det er vel ikke umulig at jeg kommer til å beholde det nåværende lydoppsettet en stund til. (Mangler HDMI-inn på forsterkeren som står der nå.)

Lenke til kommentar

Japps du :)

 

Jeg ønsker å ha alt over en kabel til TV'en. Trenger ikke forsterker lyd da TV'en gir så mye lyd at selv surround ikke savnes på det lille rommet den står.

 

Headsett fra PC-en gir også god virtuell surround om jeg trenger "lokalisering" på lyden.

 

Jeg bruker også VGA til TV'en i dag, og vanlig minijack lyd direkte til TV'en. Men jeg ønsker å ha alt via HDMI/èn kabel. Dette fordi at strekket også kan bli opptil 5m, noe som fordyrer med mange kabler etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...