Irish Coffee Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Når jeg redigerer bilder og jobber i lag "visker" jeg ut deler av bildet. Hvis jeg feks. tar et protrettbilde og ønsker å gjøre endringer på selve ansiktet gjør jeg dette i et lag og "visker deretter" alt som ikke er ansikt. Og så til spørsmålet: Ofte er det mange like lag som skal endres og da blir det mye jobb og stor fare for unøyaktighet. Finnes det derfor noen enkel måte å lagre eller kopiere lagmasken på. I mitt portretteksempel ville jeg feks. økt saturation på ansiktet. Etterpå skal jeg endre levels og ønsker da å bruke den samme lagmasken(evt. invertert) en gang til. Noen som kan hjelpe en stakkar? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Når jeg redigerer bilder og jobber i lag "visker" jeg ut deler av bildet. Hvis jeg feks. tar et protrettbilde og ønsker å gjøre endringer på selve ansiktet gjør jeg dette i et lag og "visker deretter" alt som ikke er ansikt. Og så til spørsmålet: Ofte er det mange like lag som skal endres og da blir det mye jobb og stor fare for unøyaktighet. Finnes det derfor noen enkel måte å lagre eller kopiere lagmasken på. I mitt portretteksempel ville jeg feks. økt saturation på ansiktet. Etterpå skal jeg endre levels og ønsker da å bruke den samme lagmasken(evt. invertert) en gang til. Noen som kan hjelpe en stakkar? Hold ALT tasten inne og dra layermask til det laget du vil bruke den til. Eller klikk på layermask og klikk Ctrl+A og så Ctrl+C og så gå til det laget du vil bruke den på og ta Ctrl + V...altså..copy and paste. AKIRA Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det er sikkert flere som kan hjelpe deg om du opplyser om hvilket program du har tenkt til å bruke. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Reknar nesten med at det er Photoshop. Alternativ måte til Akira sin: Hald inne Ctrl og klikk på lagmaska. Maska vil verte «lasta» som ei markering, og denne kan du bruke til å lage ei ny lagmaske. Legg du t.d. til eit justeringslag medan ei markering er aktiv, vil maska tilsvare markeringa. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Det er sikkert flere som kan hjelpe deg om du opplyser om hvilket program du har tenkt til å bruke. Ja, det har du jammen meg rett i. Jeg glemte det i starten og tok det kanskje som en selvfølge :-/ PS CS2 Ellers takk for tips og hjelp. Dette blir bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå