Gå til innhold

Bildekritikk av "Vinterbenk"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen tips til en nybegynner???? ;)
Tja, har forsåvidt allerede gitt mitt bidrag, men kan jo si litt mer om hva jeg har gjort. Jeg brukte konvertering til grayscale for å lage sorthvitt-bildet, ikke nødvendigvis det beste alternativet, men fungerer overraskende bra i mange sammenhenger og er kjapt og greit og bruke (viktig for en som jobber i fotobutikk, som meg). Desaturate fungerer også bra i mange sammenhenger.

For å justere kontrasten, brukte jeg curves. Det er to "varianter" du bør eksperimentere litt med, som ofte fungerer godt. Det er å lage en S-form eller en speilvendt S-form. Sistnevnte fungerte best her, gjør ofte det når du har mørke/lyse partier, og ønsker å få frem mer detaljer i dem. Det er noe som kommer med erfaring, men en av de to variantene fungerer svært ofte. Husk at moderate justeringer ofte er det beste, ikke overdriv.

Til slutt gjorde jeg en oppskarping, Unsharp Mask på ca 100%, radius på ca 2.3 tror jeg det var. Pass på at du ikke får glorier rundt objekter i bildet, det kommer fort ved hard oppskarping. Hva som fungerer varierer selvfølgelig også, men rundt 60-110%, radius litt avhengig av størrelsen på bildet fungerer bra for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Du har ikke vært så heldig med de naturlige lysforholdene her, så mitt forslag er å prøve å gjøre noe med dette i lightroom, hvis du har det.
Nei, lyset var ikke like bra her. Det første var faktisk veldig bra etter min mening, sett bort fra noe manglende skarphet. Det ødela ikke bildet, men trakk ned kvaliteten noe. Disse blir for "livløse" i forhold.
Lenke til kommentar

Det er et utrolig kjedelig bilde, som ikke har noen slags kontraster. Selvfølgelig, det er jo noen kontraster mellom svart og hvitt, men bildet består av snø og i svart hvitt er ikke himmelen en gang blå. Dessuten, er bildeutsnittene utrolig dårlige og rotete, samtidig som bildene ikke er klare. Det er en million andre ting som er dårlig med dette bildet, men om dere syns det er bra så gidder jeg ikke engang å forklare det, fordi de som ikke kan fotografi vil alltid finne på en million unnskyldninger hvorfor det burde være slik som det er. når man tar naturbilder og alt er dekket av snø, er det lurt å ikke være for nærme objektet, fordi da ser man ikke former i omgivelsene siden alt er dekket av samme farge. det som kan fungere er et bilde av et ensomt tre mot himmelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...