Moskus Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Hei og hopp! Jeg har kjøpt meg en MaxiBee som lar meg styre 64 utganger via en USB-tilkobling. Spennende! Jeg kunne tenkt meg å koble til LED-lys til disse utgangene. Utgangene gir 5V, og så vidt jeg har fått med meg finnes det ikke 5 volts LED. Tar jeg feil? Hvis ikke, må jeg jo legge til en motstand slik at den totale spennigen blir 5 volt? Det er så utrolig lenge siden jeg har jobbet med slikt... Hvor ville du kjøpt LEDs og motstander? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 HURRA! Takker og bukker. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Leshoppe og BestHongKong har jeg brukt til dioder. Ledshoppe har gratis frakt, mens BestHongKong har billig frakt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Ettersom jeg fremdeles er elektronikk-amatør, så lurer jeg på hva jeg trenger får å kunne bruke LEDs fra ledshoppe.com? Regner med jeg må ha en motstand eller to for å kunne bruke dem med 5V spenning? Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ettersom jeg fremdeles er elektronikk-amatør, så lurer jeg på hva jeg trenger får å kunne bruke LEDs fra ledshoppe.com? Regner med jeg må ha en motstand eller to for å kunne bruke dem med 5V spenning? i følge corcodile physics trenger du ein motstand på 125omh, for ein standard LED på 5v. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 For å finne ut hvor stor motstand du trenger så må du vite strømforbruket og driftsspenningen på dioden. Deretter bruker du ganske enkelt ohms lov (U = RI) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Ohms lov er grei. Men hvordan finner man spenning og strømforbruket på disse LED'ene? Pads, var ikke forholdsvis den motstanden forholdsvis høy? Eller er det jeg som glemmer et desimal et sted? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Er ganske sansynelig at du ikke kan drive LED'ene direkte fra utgangene på controlleren din. (pga. at de ikke kan levere nok strøm) Du må da til med f.eks. en transistor. (har ikke lest noe om MaxiBee) space Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Men hvordan finner man spenning og strømforbruket på disse LED'ene? Går du inn på den enkelte diode finner du spesifikasjoner. Se etter "Forward voltage" og "Max Continuous Forward Current". 125 Ohm gir 24 mA på en 2 Volt LED. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå