knut Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ny teknologi skal muliggjøre inntil ti ganger så mye energi i hvert batteri. Les mer Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Det ville ihvertfall vært på høy tid å finne en bedre løsning enn dagens batterier. Spørsmålet er da bare om de lager de i samme standar størrelsene så man kan erstatte dagens batterier... og om man kan bruke de samme ladere osv. Endret 21. desember 2007 av Dingy Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det ville ihvertfall vært på høy tid å finne en bedre løsning enn dagens batterier. Spørsmålet er da bare om de lager de i samme standar størrelsene så man kan erstatte dagens batterier...og om man kan bruke de samme ladere osv. Man kan nok helt sikkert ikke bruke dagens ladere Men om de lager batteriene kompatible med dagens, slik at vi foreks kan bytte ut dagens bærbar Pc batteri haddet det jo vært knall Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Leser en slik artikkel ca. hver andre måned. Har aldri sett snurten på noen dramatiske forandringer i min batterihverdag. Car Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dingy: Hvis batteriene kan bli elektrisk kompatible med dagens ladere og elektronikk så vil de sikkert bli laget i de samme fysiske størrelsene. Dersom de ikke blir elektrisk kompatible så er det mest fornuftig å velge en annen form og størrelse for å idiotsikre batteriene. Jeg lurer litt på hvordan de har tenkt å lage disse silisiumtrådene og hvor stor renhet som skal til. Og hvordan blir oppbygningen av det? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Kan de resirkuleres da? Og takler de store strømmer eller må de ha en stor indre resistans slik at de kun kan brukes med små strømmer? Det hadde vært jævlig kult med 200 mil på et batteri med en elbil. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 hvis de skulel kunne brukes som bilbatteri, må de også kunne levere store mengder strøm på kort tid, så jeg vil ikke tro at det skal bli noe problem. Lenke til kommentar
!alex! Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg lurer litt på hvordan de har tenkt å lage disse silisiumtrådene og hvor stor renhet som skal til. Og hvordan blir oppbygningen av det? er bare å lese artikkelen det; http://www.nanounion.net/modules/newbb/dl_...mp;post_id=8202 Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Leser en slik artikkel ca. hver andre måned. Har aldri sett snurten på noen dramatiske forandringer i min batterihverdag. Car Enig. Leser ofte om slikt i utenlanske magasiner/nettsider. Det mest realistiske på kort sikt (1-2 år) er Panasonic sin nye batterier i størrelse HR6. Tester viser at disse batteriene klarer ca 50 % økning i kapasitet i forhold til dagens batterier..... Lenke til kommentar
oyvindne Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Leser en slik artikkel ca. hver andre måned. Har aldri sett snurten på noen dramatiske forandringer i min batterihverdag. Car Problemet er vel, til en viss grad, at strømforbruket til dingser øker like mye som batterikapasiteten. Dessuten blir endel av gevinsten borte i at batteriene og dingsene er mye mindre idag enn tidligre. Kan garantere at et batteri fra en 5 år gammel laptop har mindre kapasitet enn dagens, til tross for større fysisk størrelse. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Derfor noen konservative bærbare klarer 5 timer på et halvparten så stort batteri som andre som bare klarer 2,5 - slik som min asus med utstikkende 9-cellers batteri Endret 21. desember 2007 av tommyms Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 en ting som egentlig er like interessant er disse såkalte LI-POLY batteriene... til dels samme egenskaper som dagens li-ion, men de er "myke", så man kan ha hvilken form man vil på de... Lenke til kommentar
Tempus Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Kan de resirkuleres da? Og takler de store strømmer eller må de ha en stor indre resistans slik at de kun kan brukes med små strømmer? Det hadde vært jævlig kult med 200 mil på et batteri med en elbil. I teorien så skal de fint skulle brukes til elbiler også. Det er i hovedsak snakk om rett "oppbygging" av systemet; seriekoble nok celler for å få riktig spenning og parallellkoble cellene for å få nok strøm. Sammen med kondensatorer for å kompensere for ugjevn effektbruk og spenningsregulering ut i fra kondensatorer. Det vesentlige er egentlig hvor mange joules som kan trekkes ut i fra batteriene mellom hver opplading (men selvfølgelig også ladetid, antall drifttimer, antall mulige oppladinger, om batteri burde utlades før ny opplading, osv.). Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 De finnes allerede batterier med ekstrem kapasitet, men de er ikke populære, bl.a. pga. at de er eksplosive. Dersom noen virkelig greier å bringe et produkt på markedet slik det bilr presentert i artikkelen, tror jeg det blir forbudt ganske raskt. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Nanoteknologi er dessverre enda såpass nytt at prosessene for å produsere produker rundt det er fremdeles på eksperiment-stadiget. Men denne artikkelen og de andre dere leser annenhver måned har noe for seg. Nano-teknologi har gjort oss i stand til å lage strukturer med mye høyere overflate og dermed større lagringskapasitet. Denne teknologien er jo prototypet for en stund tilbake, og da med el-biler i siktet. Det interessante er at denne også tillater svært hurtig opplading (som en kondensator) ved høy volt. Det er bare et spørsmål om tid før vi ser denne teknologien. I følge det jeg har lest til nå har den heller ikke de "farlige" elementene som f.eks. Li-Poly har noe som har sterkt begrenset omfanget av bruk for denne teknologien. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Endelig en god nyhet for damene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå