Gå til innhold

Kondensator-feil, hva skjer når de kollapser ?

Anbefalte innlegg

Nå som det er slått fast at serier av hovedkort og endel skjermkort er påsatt piratversjoner av kondensatorer med begrensa levetid, så lurer jeg på hva som skjer når de 'gir seg' ( har 3 stk. Abit-kort ).

Vet at de buler ut på toppen evt. misfarges/ irrer, men er det noen som kan si hvordan maskina oppfører seg når sånt skjer:

Blir OS og hardware ustabilt smått om senn ?

Kan man risikere tap av data, og det ganske kjapt ?

Blir backup viktigere enn før ?

Vil overklokking være mere risikabelt enn normalt, og guffa sprute ?

Er det noe kjennetegn/ produsent-logo som viser hvordan de skrøpelige ser ut ?

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som det er slått fast at serier av hovedkort og endel skjermkort er påsatt piratversjoner av kondensatorer med begrensa levetid, så lurer jeg på hva som skjer når de 'gir seg' ( har 3 stk. Abit-kort ).

Vet at de buler ut på toppen evt. misfarges/ irrer,  men er det noen som kan si hvordan maskina oppfører seg når sånt skjer:  

Blir OS og hardware ustabilt smått om senn ?  

Kan man risikere tap av data, og det ganske kjapt ?  

Blir backup viktigere enn før ?

Vil overklokking være mere risikabelt enn normalt, og guffa sprute ?

Er det noe kjennetegn/ produsent-logo som viser hvordan de skrøpelige  ser ut ?  

.

Kondensatorer har som regel høy levetid. Hvis de er koblet feil kan elektrolytter sprenge. De etterlater seg da en vond lukt (VELDIG vond lukt) og spruter en del syre rundt omkring.

Når de kollapser, noe jeg aldri har opplevd skul.e jeg mene systemet ditt blir enten ustabilt eller slutter å funke. Mye mulig annen hardware blir grilla. Om maskinen ikke slutter å funke, vil du i det minste se en betydelig stabilitetsendring. Det elektroniske signalet vil jo endres, frekvenser kan endres. Hele signalbildet vil bli helt annerledes, så...

Lenke til kommentar

Jeg var ute for et HK hvor en kondensator "ga seg". Det som skjedde på det hovedkortet var at VCore (CPU-spenninga) var komplett umulig å få stabil. så fort CPU (eller noe annet) ble litt varmt så slo maskina seg av. Og samme hva jeg stilte VCore på så stod spenninga godt under den spenninga CPU'en skulle ha. (1,5 - 1,6 istedenfor 1,75V).

Det eneste som var skjedd med kondensatoren var en liten sprekk i toppen.

Lenke til kommentar

Enig med sedsberg. Hadde selv et Abit kort som av merkelige grunner, helt uten videre slo seg av og boota opp på nytt. Noen ganger med kun et par min mellomrom. Leverte kortet inn til Komplett og fikk nytt. Viste seg da at en kondensator hadde tatt kvelden. Som du sier, det er et kjent på problem på enkelte Abit-kort.

Fred.

Lenke til kommentar

Det som ofte skjer er at kondensatorer tørker ut, Jo dårligere kvalitet, jo raskere skjer det. Dermed slutter de rett og slett å fungere som kondensatorer. Tror neppe at det skjer noe annet enn at pcen kræsjer ofte og til slutt ikke booter. Dette kommer selvfølgelig an på hvilke kondensatorer som streiker, men elektrolytter står ofte i forbindelse med power og filter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg bare skulle bumpe denne tråden litt siden jeg her om dagen oppdaget at 3stk like kondensatore buler på mitt hovedkort.

Jeg bare lurte på hvor farlig dette kan være, og hvor lang tid de har igjen før de tar fullstendig kvelden. Men en annen ting, jeg trodde de allrede var ødelagte når de bulet jeg, men kan jo være det siden hovedkortet forsatt fungere. Og jeg opplever ingen problemer.

Her er et bilde for de som har lyst å se, er kanskje ikke så tyelig siden jeg ikke tok bildene med tanke på å ta bilde av de.

Lenke til kommentar

Mitt gamle Aopen kort har X spor oppå ettpar kondensatorer, nå ser X sporet på en av dem ut som X'en i logoen til Xbox, sprukket opp og lekker no guffe, ikke mye men litt...Skal lodde av en kondensator av samme type som har vært i en skjerm og se om den også blåses, men det tviler jeg på.

(Så var det om å holde seg unna den kondensatoren i skjermen som det sto 400volt på denne gangen :lol: det klarte jeg ikke sist og da fikk jeg rimelig vondt i hele armen av støtet :D )

Lenke til kommentar
fUsiOn: Du må forvente at hovedkortet ditt vil blir ustabilt i den nærmeste framtid.

Jeg har et Abit BE6 her, ikke noe tegn til kondensator feil her. Kortet er nesten 4 år gammelt, så ikke alle kort er berørt virker det som.

Bra jeg skal kjøpe nytt hovedkort om en måned eller to da... Jeg vet heller ikke hvor lenge kondensatorene har vært sånn.

Ryker de så kjøper jeg bare nye, dette er et hovedkort jeg gjerne vil beholde, har liksom ikke planer om å kaste det med det første.

Korte er forresten 2 år gammelt. Det er voltmoddet også, men trodde ikke det ville ødelegge noe. Men men.. hovedkortet har jo hverfall vært veldig stabil så lenge jeg har hatt det.

Lenke til kommentar
of topic:

Elektro-linjeforeningen på NTNU har et glansnummer under første kvelden av loddekurset sitt:

Middelsstor elektrolyttkondensator + 500Volt i feil polaritet. :D

(Søk dekning!)

Au...

Det er de små kondensatorene som smeller mest... :D (Dont ask... :p )

Hmm... Elektro på videregående eller.no? (neida, jeg vet ingenting om sånt noe... Benekte benekte :D :D :D )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...