Gå til innhold

Canon EOS 450D i februar?

Anbefalte innlegg

Canon EOS300D - Digital Rebel

Canon EOS350D - Digital Rebel Xt

Canon EOS400D - Digital Rebel Xti

Canon EOS450D - Digital Rebel XSi

Why?

Why not?

Neste blir vel Digital Rebel XTc

Så lenge de er konsistente i Europa, så skal vi kanskje ikke klage...

Tom

Det jeg lurte på er altså hvorfor de går fra Xt til XS.

Hva står disse bokstavene for?

EOS xxxD høres forsåvidt ti ganger så bra ut som Digital Rebel Xt/Xti og XSi (regner med dette fort blir forvirrende for den gemene hop)

450D bedre enn 30D, 40D, 5D, 1D-serien? Nei, den biter jeg ikke på. Jeg skjønner godt at profesjonelle fotografer velger fra en høyere hylle enn den 450D står på selv om de kameraene ikke passer for en glad amatør som meg.

Det står jo ikke at kameraet er bedre, men at bildekvaliteten er like bra. Dette er det ikke vanskelig å være enig i, for bildekvaliteten avhenger i stor grad av objektivene (om vi da ser bort fra fotografen). Men som kamera er selvsagt 450D nederst på stigen av Canon-kameraene, treg og med middels byggekvalitet.

Nederst om man ser bort ifra 300D, 350D og 400D selvfølgelig. I tillegg ville jeg vel også heller kjøpt 450D enn 10D og 20D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurte på er altså hvorfor de går fra Xt til XS.

Hva står disse bokstavene for?

De bruker vel en datamaskin med en random generator for å generere ny bokstavkombinasjoner.

Nederst om man ser bort ifra 300D, 350D og 400D selvfølgelig. I tillegg ville jeg vel også heller kjøpt 450D enn 10D og 20D.

Hadde det vært en 2.5" skjerm på 20D, så tror jeg faktisk at den fortsatt hadde vært et bedre valg.

Tom

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten varierer ikke så mye med fotografen (så lenge fotografen i det hele tatt VET hva eksponering er). Men det er mer til et bilde enn den skarpheten du kan lese av grafer og så videre. At bildet avhenger av fotografen er jeg med på. Men at selve bildekvaliteten avhenger mye med fotografen, den er jeg egentlig mer skeptisk til. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet så tror jeg de aller fleste skal få store problemer med å skille et bilde tatt med et 400D- 450D- D80- 40D eller et D300, jeg vil påstå at det klarer ingen forutsatt at alle bruker samme/tilsvarende optikk, dermed står vi igjen med andre kvaliteter som en må vurdere.

Byggekvaliteten nevnes,vel for gjennomsnittsbrukeren betyr den lite,da kvaliteten på en 450D holder i massevis, eos 400D har jeg flere kompiser som har og det har holdt uten problem på mange harde og lange turer med scooter på Svalbard,som har medført både velt og utforkjøringer. Men skal en bruke kameraet mye ute i tøft vær og under krevende forhold så er det klart at et kamera med værtetting er å foretrekke.Utover det så er det faktisk de tekniske duppeditter en må se på, trenger en et kamera som feks tar 5-6 bilder i sek ja da må man se på de som har det, men som sakt til mannen i gata som er ute etter et kamera som gir meget bra bilder er 400D/ 450D midt i blinken noe også salgstallene skulle indikere.

Lenke til kommentar
CF-kort består. 100% sikkert!!!

Så mye for denne bombastiske påstanden :)

Er mye bra med 450D: Bedre grep, større viewfinder, Bedre AF, liveview, spot metering, iso i viewfinder, Auto Lighting Optimizer, Highlight Tone Priority, bedre batteri, bedre skjerm, My Menu, etc.

Absolutt en bra oppgradering fra 400D :)

Endret av Madmax500
Lenke til kommentar
CF-kort består. 100% sikkert!!!

Så mye for denne bombastiske påstanden :)

Er mye bra med 450D: Bedre grep, større viewfinder, Bedre AF, liveview, spot metering, iso i viewfinder, Auto Lighting Optimizer, Highlight Tone Priority, bedre batteri, bedre skjerm, My Menu, etc.

Absolutt en bra oppgradering fra 400D :)

Ja, hehe.

100% sikkert! Lurte på når noen skulle trekke frem den.

Tipper at byttet til SD og beslutningen om å beholde grepstørrelsen er meget gjennomtenkte og godt besluttede avgjørelser.

Dette skaper nemlig et kjempesterkt skille mellom 450D og 40D.

Bortsett fra kort og grep er det nemlig ikke så store foskjeller lenger.

Jeg, og sikkert brorparten av eksisterende Canon dSLR-eiere kunne aldri tenkt seg å bytte til 450D, av tre grunner:

oppgraderingen fra 350/400D er ikke stor at det rettferdiggjør flere tusen kroner

grepet er bedre på 30D, 40D og oppover

vi må bytte minnekort (hva med den pene, lille haugen av Sandisk Extreme III kort?)

Smart av Canon, altså

Lenke til kommentar

Minnekort er jo nærmest gratis nå for tida. Man får kort som er både raske nok til lange serier med seriebilder og som er store nok til en måned ferietur uten at det koster nevneverdig. "tapet" av bunken med Sandisk Extreme-kort er altså ikke noe folk kommer til å savne. (Noe forsåvidt bare en liten del av kjøperne har siden de mest sannsynligvis kjøpte sitt forrige kamera for minst 2 år siden og 512MB var bra på den tiden. Det forrige kameraet var også mest sannsynligvis et kompaktkamera med SD-kort fra før. Nå hører riktignok jeg til unntaket som har Canon 300D fra før, men jeg vil ikke savne bunken med 128MB CF-kort og heller ikke det nye Sandisk Ultra II 2GB-kortet. Det koster uansett under 5% av kameraets pris å kjøpe bedre minnekort.

Når det gjelder grepet så kan jeg ikke bortforklare at 30D og 40D har et bedre grep, men så er de også merkbart større og tyngre. Noe som gjør at det blir litt mer tiltak å ta de med på tur og statistisk trolig tatt med på færre turer av den grunn. 350D, 400D og 450D er lettere, krever mindre plass, mindre kameraveske og får dermed trolig plass i ryggsekken på flere turer enn ellers.

Jeg tror mange førstegangskjøpere av speilrefleks tenker spesielt mye på de praktiske ulempene det er med et stort og tungt kamera, samt mangel på live view. Derfor tror jeg Canon son 450D vil bli foretrukket av de fleste førstegangskjøpere av speilrefleks fremfor 30D og 40D.

Selv synes jeg størrelsen er et betydelig hinder for å ta med kameraet så jeg vil absolutt foretrekke 450D fremfor 40D. Live view har begge kameraene. Det er noe jeg har savnet av og til på min 300D og er villig til å betale noen hundrelapper ekstra for. 350D, 400D, 450D er mindre enn 300D så det kommer også som et pluss.

Lenke til kommentar

Enig i det du her skriver og derfor ble jeg svært forundret da Nikon kom med D60 uten  live view og jeg tror de vil merke det på salget fremover, førstegangskjøpere vil heller velge 

Canon eller andre merker som har  live view.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Å gå fra 350D eller 400D til 450D skjønner ikke jeg heller. Det blir som å oppgradere fra Core 2 Duo 2,4 GHz til Core 2 Duo 2,6 GHz. Marginal forskjell og bortkastede penger å oppgradere så lite. Da bør han heller enten vente flere år til det dukker opp noe vesentlig bedre (500D, 550D ?) eller kjøpe kamera i en høyere prisklasse (minimum 40D, helst opp i klassene til Nikon D300, Canon 5D eller noe sånt).

Kjøpere av 450D tror jeg hovedsaklig vil være folk som har hatt et kompaktkamera i den øvre klassen fra før (f.eks Olympus Ultrazoom-serien eller tilsvarende) og de som har hatt analogt spelrefleks og sånne som meg som kommer fra Canon 300D.

Lenke til kommentar

Enig,spranget rett opp til D300 eller til 40D kan nok virke for stort og for dyrt for nybegynneren og dermed vil 450D, D60 eller D80 føles mere riktig, man får et rimelig kamera med suveren bildekvalitet å starte med og så kan en eventuelt oppgradere kamerahuset etter hvert som behovet skulle melde seg, mange vil nok forbli på dette nivået da hensikten ikke var å bli "proff" men å anskaffe seg et greit speilreflekskamera som er lett å ta med. Størrelse/vekt betyr her mye for mange, for de av oss som så ønsker å gå vidre så er det jo ingen problem å få solgt slike kamera eller gi dem til våre tenåringsbarn som startkamera og innvie dem i speilrefleksens verden, eller rett og slett beholde det som et nr 2 kamera .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...