Gå til innhold

Canon EOS 450D i februar?

Anbefalte innlegg

Kvadratisk sensor hadde vært en fordel etter min mening. Da hadde man sluppet å snu kameraet når man skal ha bilder av høye ting. Bedre utnyttelse av optikken er en annen fordel. Men så er jo ikke sensorareal gratis akkurat. Det er vel den dyreste enkeltkomponenten i et dSLR-hus. Når vi først er inne på sånne betraktninger så kan vel også 6-kantede sensorer være en god utnyttelse av arealet både med tanke på produksjon (utskjæring fra wafere) og utnyttelse av optikken. På toppen av det hele kunne man kanskje valgt et 6-kantet pixelmønster (tetteste kulepakning på en flate).

Men nå har jeg vel sporet diskusjonen langt utenfor spekulasjonene til 450D. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men så er jo ikke sensorareal gratis akkurat.

Det jeg mente var at dersom man ønsker et gitt antall pixler/kvadratmillimeter, og ikke brydde seg om aspektet, så ville kvadratisk sensor sannsynligvis (?) koste i størrelsesorden det samme som en 16:9 sensor, men greie seg med noe enklere/billigere optikk.

Evt andre veien: dersom man insisterer på å ha 16:9 sensor på et kamera så må man leve med dårligere bildekvalitet på sidene for en gitt optikk og pris, enn det en 1:1 sensor med like stort areal ville ha hatt.

I praksis så er ikke fotografer matematikere, og antall pixler/sensorens areal er neppe den eneste "optimaliseringsparameteren", noen vil kanskje ha 16:9, 4:3 eller 0.5*(1+kvadrot(5)):1. For disse vil det ekstra arealet oppe og nede som de aldri bruker kun være en ekstra sensorkost.

Som i alle slike saker så er det komplett umulig å diskutere fordi noen holder bredden konstant og konstaterer at 16:9 er lavere enn 4:3. Andre holder høyden konstant og kommer til at 16:9 er bredere enn 4:3 :-) Det er litt som å diskutere hvorvidt interlacing gir flere fields pr sekund eller færre pixel pr field =)

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eller den 24 Januar :hmm:

Nyheter den 24 januar

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/2007..._ADF586.dbp.asp

Key points:

1. Canon will announce the next big thing on January 24 - the week before PMA starts.

2. Canon will release more photo products in 2008 than 2007.

://http://www.kamerabild.se/ArticlePag...08 than 2007.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer så kommer jeg til å bruke torsdag kveld til å lese tester. :)

Men hvorfor er ikke lanseringsdatoen mer kjent på nettet? Artikkelen ble jo skrevet 14. desember så man skulle jo tro datoen var alment kjent ut over hele det digitale riket nå. Men men, vi får vente å se. Gøy blir det uansett hvilken dag det lanseres.

Lenke til kommentar
Hvis det stemmer så kommer jeg til å bruke torsdag kveld til å lese tester. :)

Men hvorfor er ikke lanseringsdatoen mer kjent på nettet? Artikkelen ble jo skrevet 14. desember så man skulle jo tro datoen var alment kjent ut over hele det digitale riket nå. Men men, vi får vente å se. Gøy blir det uansett hvilken dag det lanseres.

Bortsett fra at det ikke kommer noe særlig med tester før om et par uker.

Lenke til kommentar

Ja, det har du jo rett i. :blush:

Får lese spesifikasjoner og andres engasjerte omtale. Håper ISO-ytelsen forbedres merkbart. ISO 3200 med god kvalitet hadde vært noe :dribble:

Ellers så fant jeg noen bilder som kan være EOS 7D. Det er mulig bildene er manipulerte siden jeg ikke finner noen detaljer i designen som skiller det fra 5D bortsett fra 7-tallet.

post-3851-1201077337_thumb.jpg

post-3851-1201077345_thumb.jpg

Redigert: Jepp, det påstås i diskusjonen at dette er manipulerte bilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja 450D er jo et ganske stort steg fremover i forhold til 400D,vi snakker ikke her om et kamera som bare er flikket litt på.

Eller for å sitere akam:

"Så er endelig Canon EOS 450D offisiell, og vi må forsøke å la være å omtale den som en oppgradering av 400D, for det er det nemlig ikke. Selv om slektsskapet er tydelig, er det så mange forbedringer og endringer at dette kameraet nok bør refereres til som en videreutvikling av 400D."

akam.no/artikler/canon_eos_450d...offisiell/47720

Canon EOS 450D har arvet mye teknologi fra de langt dyrere Canon-modellene EOS 40D og EOS 1D Mark III, og har i tillegg høyere oppløsning enn disse kameraene. Derfor representerer EOS 450D noe langt mer enn bare en moderat oppgradering av forgjengeren, EOS 400D, hevder Canon.

Nettopp derfor er det også rimelig å tro at man vil få minst like god bildekvalitet med «folkemodellen» EOS 450D som med de mer semiproffe og proffe kameraene som 450D har fått teknologien fra. Canons folk nikker bekreftende til dette resonnementet.

http://www.idg.no/incoming/article84325.ece

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Crazysteps: Hele Rebel-navnet høres ikke noe bra ut i mine ører. Nå hører kanskje xxxD like dumt ut i amerikaneners ører og da har vi en forklaring. Men ja, forvirrende og tullete med to ulike navn på det samme produktet.

Jeg forstår dog ikke den helt store interessen. For oss som allerede har DSLR så er vel 450D helt uinteressant annet enn at det blir vanskeligere å få solgt det man allerede har?

Nå er det sikkert en god del av oss som frekventerer akam og denne delen av forumet som ikke har speilrefleks fra før. Jeg har speilrefleks men min Canon EOS 300D føler jeg er klar for en utskiftning. Derfor har jeg ventet på blant annet 450D. Det har vært fristende å gå over til andre merker også men da må jeg kjøpe et nytt sett objektiver. 450D frister faktisk mye mer enn 30D. 450D vs 40D er litt verre å bestemme meg for rent teknisk så der er det prisen som avgjør og totalpakken/prisen til 450D frister mest. 5D og evt 7D osv blir for dyrt.

"Nettopp derfor er det også rimelig å tro at man vil få minst like god bildekvalitet med «folkemodellen» EOS 450D som med de mer semiproffe og proffe kameraene som 450D har fått teknologien fra. Canons folk nikker bekreftende til dette resonnementet."

450D bedre enn 30D, 40D, 5D, 1D-serien ? :lol: Nei, den biter jeg ikke på. Jeg skjønner godt at profesjonelle fotografer velger fra en høyere hylle enn den 450D står på selv om de kameraene ikke passer for en glad amatør som meg. Hverken egenskapene eller prisen. Canon sine folk er nok glade i ros, men dette ble for oppblåst for meg.

Lenke til kommentar
450D bedre enn 30D, 40D, 5D, 1D-serien? Nei, den biter jeg ikke på. Jeg skjønner godt at profesjonelle fotografer velger fra en høyere hylle enn den 450D står på selv om de kameraene ikke passer for en glad amatør som meg.

Det står jo ikke at kameraet er bedre, men at bildekvaliteten er like bra. Dette er det ikke vanskelig å være enig i, for bildekvaliteten avhenger i stor grad av objektivene (om vi da ser bort fra fotografen). Men som kamera er selvsagt 450D nederst på stigen av Canon-kameraene, treg og med middels byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...