Gå til innhold

Canon EOS 450D i februar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke Canon kommer til å bygge bildestabilisering inn i huset. Dette er et designvalg de har gjort på linje med å ha fokusmotoren i objektivet. Dermed kan det tilpasses bedre til det aktuelle objektivets egenskaper.

The Image Stabilizer function [...] will be installed in many more EF lenses as a standard EF lens technology, evolving even further for use in even more lenses in the future.
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Canon kommer til å bygge bildestabilisering inn i huset. Dette er et designvalg de har gjort på linje med å ha fokusmotoren i objektivet. Dermed kan det tilpasses bedre til det aktuelle objektivets egenskaper.

The Image Stabilizer function [...] will be installed in many more EF lenses as a standard EF lens technology, evolving even further for use in even more lenses in the future.

Det skyldes nok helst at de kom med IS da man fremdeles brukte film, og å forandre på det er ikke økonomisk forsvarlig. Da finner de heller på vikarierende forklaringer som at det er mer effektivt, noe Olympus har klart å motbevise. Det er egentlig greit nok, hvis de bare lanserer enda flere rimelige objektiver med IS. Det som er mest dumt for meg er at det neppe kommer i noe fastobjektiv utenom teler.

Lenke til kommentar
Er ikke video litt urealistisk?

Det er godt mulig de sparer det til senere av markedsmessige grunner. Men teknisk sett er det vel ikke helt urealistisk. Live view tar jo allerede en videostrøm fra bildebrikken og videresender det til skjermen. Det kan neppe være mye omprogrammering for å kjøre videostrømmen til fil i stedet for. Aktiv zooming og AF under opptak takles helt fint på videokameraer så det burde være like mulig på et speilreflekskamera. Hvis jeg har gått glipp av noen "uløselige" problemstillinger på det området så setter jeg pris på å få innblikk i det.

Hvor mange bilder per sekund bruker man på 40D sin versjon av LiveView?

For å få bra video bør man minst ha 25 bilder per sekund. Man trenger vel ikke så hurtig oppdatering for LiveView? I tillegg stiller det nok også mindre krav til dynamikk og kvalitet i bildet for LiveView enn det som er nødvendig for video.

Noen mulige "showstoppere" for video på SLR:

- Overføringskapasitet: Bør ikke være noen begrensning, da det helt sikkert blir maks HD-kvalitet på opptaket (1920x1080). (Man kan allerede på 400D ta JPEG i 9 sekunder, med 3 bps i full oppløsning)

- Varmeutvikling fra sensor: Man må vel bruke hele sensoren selv om man kun skal bruke 1/5 av oppløsningen. Varmeutvikling kan bli et problem ved at sensoren brukes over lang tid

- Lysfølsomhet: Kan bli et problem. For 25 bilder per sekund, kan man ikke ha lukkertider under 50. I mørke omgivelser bør man dermed ha et lyssterkt objektiv for å unngå å måtte bruke høye ISO-verdier.

Tror nok at Canon ønsker det skal være god kvalitet på videomuligheten før man implementerer dette.

Jeg er litt skeptisk til at vi får videomuligheter nå, tror det kommer, men kanskje ikke helt ennå(?).

Tilbakevis gjerne mine meninger :)

Det beste for å få video og LiveView på SLR er vel eg. å bruke en separat brikke kun for dette formålet. (Det er vel dette Olympus har gjort for sin LiveView? Kontinuerlig bildesøking)

Lenke til kommentar
Tilbakevis gjerne mine meninger :)

Jeg skal prøve å dytte noen av de litt tilbake i hvert fall. :)

I tillegg stiller det nok også mindre krav til dynamikk og kvalitet i bildet for LiveView enn det som er nødvendig for video.

<..>

Tror nok at Canon ønsker det skal være god kvalitet på videomuligheten før man implementerer dette.

Jeg har ikke noe tro på høykvalitets video på DSLR ennå. Jeg tror teknologien er moden for video men ikke for høykvalitets video ennå. Akkurat som Live View heller ikke er moden teknologi ennå. Likevel har Canon valgt å putte det inn i 40D. Derfor tror jeg det kan være en viss mulighet for at 450D kommer med en fersk/umoden videoteknologi.

Noen mulige "showstoppere" for video på SLR:

- Overføringskapasitet: Bør ikke være noen begrensning, da det helt sikkert blir maks HD-kvalitet på opptaket (1920x1080). (Man kan allerede på 400D ta JPEG i 9 sekunder, med 3 bps i full oppløsning)

Jeg tror ikke på 1920x1080 video, men på enten VGA eller i beste fall 1280x720. De må jo spare noen godbiter til senere kamerautgivelser også.

- Varmeutvikling fra sensor: Man må vel bruke hele sensoren selv om man kun skal bruke 1/5 av oppløsningen. Varmeutvikling kan bli et problem ved at sensoren brukes over lang tid

Varmeutvikling er tydeligvis ikke noe problem for Live view.

- Lysfølsomhet: Kan bli et problem. For 25 bilder per sekund, kan man ikke ha lukkertider under 50. I mørke omgivelser bør man dermed ha et lyssterkt objektiv for å unngå å måtte bruke høye ISO-verdier.

Live View bruker ikke lukkeren i det hele tatt. Lukkeren står helt åpen hele tiden mens Live View funksjonen brukes. Akkurat som på kompaktkameraer og videokameraer. Det er kun like før bildet tas at lukkeren skjermer bildebrikken.

Det beste for å få video og LiveView på SLR er vel eg. å bruke en separat brikke kun for dette formålet.

Det kan godt hende det er optimal rent teknisk. Om det er gunstig kostnadsmessig å ha to bildebrikker er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Live View bruker ikke lukkeren i det hele tatt. Lukkeren står helt åpen hele tiden mens Live View funksjonen brukes. Akkurat som på kompaktkameraer og videokameraer. Det er kun like før bildet tas at lukkeren skjermer bildebrikken.

Men et videokamera må fremdeles ha en begrenset "lukkertid". Sensoren kan neppe integrere over 1 sekund til hvert del-bilde når frame-raten er 50fps.

I så fall snakker vi om dsp-basert temporær støyreduksjon og ikke bevegelser som kan karakteriseres som "video".

-k

Lenke til kommentar

En av de tingene jeg er mest fornøyd med mitt nye 40D (ok, min kone sitt nye da siden det var en julegave til henne) er at jeg ikke har funnet et ord om noen video funksjon i manualen.

Jeg liker tanken på å ha et dedikert foto verktøy, og ønsker meg like lite mulighet for å ta opp video med foto apparatet som jeg ønsker mulighet for å ta stillbilder med videokamera (likte aldri at det var mulig med Sony PD 150. Mulig jeg er litt sær :roll: )

Hvis man vil ha uoptimal video har man jo alltids mobilen...

Lenke til kommentar

Men et videokamera må fremdeles ha en begrenset "lukkertid". Sensoren kan neppe integrere over 1 sekund til hvert del-bilde når frame-raten er 50fps. I så fall snakker vi om dsp-basert temporær støyreduksjon og ikke bevegelser som kan karakteriseres som "video".

Jepp, helt enig i det.

Nå tror jeg ikke det dukker opp videomuligheter før tidligst i 500D (om det blir navnet), men uansett implementering så tror jeg ikke Canon vil glemme at stillbilder er og forblir hovedfunksjonen til kameraet. Video vil nok uansett bare forbli en relativt liten ekstrafunksjon.

Lenke til kommentar

Stabilisering i huset kan kompensere for rotasjon omkring objektivets akse, noe stabilisering i objektivet meg bekjent ikke kan. Når man trykker på utløseren, får man som regel en rotasjonskomponent, da siden med utløseren gir mer etter enn venstre hold som holder i objektivet eller venstre side av kameraet. Så med stabilisator i huset kan Canon få forbedret stabilisering også med IS-objektiver, selv om stabiliseringen i huset isolert sett kanskje ikke er så bra som IS i objektivet.

Dessuten er det fortsatt begrenset hva Canon har av IS-objektiver med kortere brennvidder. Muligens kan det være vanskelig å lage et lyssterkt vidvinkel- eller normalobjektiv med IS, om det da ikke skyldes utilstrekkelig etterspørsel. Til innendørs fotografering uten blitz må vel et lyssterkt vidvinkel- eller normal-objektiv kombinert med stabilisering i huset være ideelt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Canon har tradisjon for å lansere speilreflekskameraer i februar og august med 1,5 års mellomrom.

300D ble lansert i august 2003

350D ble lansert i februar 2005

400D ble lansert i august 2006

450D blir kanskje lansert i februar 2008 ?

Jeg starter denne tråden for å begynne spekulasjonene om kameraet allerede nå. Mine spådommer er at de største forskjellene mellom 400D og 450D vil være:

- Live View

- Økning fra 10 til 12 megapixler

- Opp fra ISO 1600 til 3200

- Støtte for SDHC minnekort i tillegg til CompactFlash (eller kun SDHC)

- Skjermenstørrelsen øker fra 2,5 til 3,0 tommer

Tror dere det kommer i februar som spådd?

Hva tror dere vil bli oppgradert?

Tror det du sier her stemmer bra,kjenner en som jobber i canonsystemet og han har delvis bekreftet at det kommer en etterfølger til 400D samt en til 5D

Lenke til kommentar

Widescreen? I så fall tviler jeg sterkt på at de legger om formatet på bildebrikken tilsvarende. Dvs. at man da får plass til litt bildeinfo eller menyvalg/knapper på siden av bildet når man har kameraet i visningsmodus. Større skjerm tror jeg også på, men widescreen er jeg ikke helt overbevist om.

LiveView er jeg ganske overbevist om kommer.

Lenke til kommentar
Widescreen? I så fall tviler jeg sterkt på at de legger om formatet på bildebrikken tilsvarende. Dvs. at man da får plass til litt bildeinfo eller menyvalg/knapper på siden av bildet når man har kameraet i visningsmodus. Større skjerm tror jeg også på, men widescreen er jeg ikke helt overbevist om.

LiveView er jeg ganske overbevist om kommer.

Jeg lurte også på dette; men 3:2 format er jo også "wide-screen" i forhold til 4:3 ...

Tom

Lenke til kommentar

Er ikke "brede" formater dårlig utnyttelse av optikk som stort sett er like "god" i høyden og bredden?

Dvs, dersom man regner at sensorareal er "gratis", mens optikk koster penger (noe som selvsagt er en vurderingssak), så burde sensoren være sirkulær eller kvadratisk for å gi et størst mulig bilde-areal med fornuftig optisk kvalitet?

-k

Lenke til kommentar
Er ikke "brede" formater dårlig utnyttelse av optikk som stort sett er like "god" i høyden og bredden?

Dvs, dersom man regner at sensorareal er "gratis", mens optikk koster penger (noe som selvsagt er en vurderingssak), så burde sensoren være sirkulær eller kvadratisk for å gi et størst mulig bilde-areal med fornuftig optisk kvalitet?

-k

Du har nok rett i dine betrakninger rundt sensorformat. Det er nok en grunn til at man har formater som 6x6, 6x7 og 8x10 i mellomformat verdenen, og at Olympus valgte 4:3 forholdet til sitt FourThirds format (en digresjon: navnet FourThirds har faktisk ikke noe med 4:3 formatet å gjøre; i følge Olympus).

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...