Gå til innhold

Canon EOS 450D i februar?

Anbefalte innlegg

Canon har tradisjon for å lansere speilreflekskameraer i februar og august med 1,5 års mellomrom.

300D ble lansert i august 2003

350D ble lansert i februar 2005

400D ble lansert i august 2006

450D blir kanskje lansert i februar 2008 ?

Jeg starter denne tråden for å begynne spekulasjonene om kameraet allerede nå. Mine spådommer er at de største forskjellene mellom 400D og 450D vil være:

- Live View

- Økning fra 10 til 12 megapixler

- Opp fra ISO 1600 til 3200

- Støtte for SDHC minnekort i tillegg til CompactFlash (eller kun SDHC)

- Skjermenstørrelsen øker fra 2,5 til 3,0 tommer

Tror dere det kommer i februar som spådd?

Hva tror dere vil bli oppgradert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon har tradisjon for å lansere speilreflekskameraer i februar og august med 1,5 års mellomrom.

300D ble lansert i august 2003

350D ble lansert i februar 2005

400D ble lansert i august 2006

450D blir kanskje lansert i februar 2008 ?

Jeg starter denne tråden for å begynne spekulasjonene om kameraet allerede nå. Mine spådommer er at de største forskjellene mellom 400D og 450D vil være:

- Live View

- Økning fra 10 til 12 megapixler

- Opp fra ISO 1600 til 3200

- Støtte for SDHC minnekort i tillegg til CompactFlash (eller kun SDHC)

- Skjermenstørrelsen øker fra 2,5 til 3,0 tommer

Tror dere det kommer i februar som spådd?

Hva tror dere vil bli oppgradert?

At etterfølgeren til 400D kommer er vel så sannsynlig at det er ingen vits å vedde om det :) Hvis det kun små endringer (som de du nevner), så blir nok navnet 450D; men det kan hende de tar en full overhaling og kaller den 500D.

Det er jo stort sett kun en ting som 350D og 400D kan kritiseres for, og det er størrelsen på grepet. Håper de gjør noe med det.

Ellers så vil jeg tro at Canon holder seg på 10Mp. Og jeg har heller ikke så stor tro på SDHC. Men Liveview og 3" skjerm kommer nok.

Tom

Lenke til kommentar
Det er jo stort sett kun en ting som 350D og 400D kan kritiseres for, og det er størrelsen på grepet. Håper de gjør noe med det.

De kan jo forlenge grepet oppover, slik som på EOS 300X, EOS 300V eller EOS 3000V. Da blir grepet større uten at høyden på kameraet økes. I grunnen er det litt merkelig at Canon ikke har brukt denne løsningen på noen DSLR, når de har gjort det på tre av de fire siste filmbaserte speilreflekskameraene de lanserte.

Lenke til kommentar

Jeg tror også CF består i første omgang, men ser ikke bort i fra at de går over til SD ved 450D eller mer sannsynlig 500D. Min begrunnelse for det er at målgruppen er vanlige folk med ønske om et bedre kamera enn kompaktkamera. De ønsker gjerne at kameraet skal være relativt lite til å være speilrefleks. SD tilbyr for tiden både nok kapasitet og hastighet til slike brukere. 8GB er tilgjengelig med en hastighet på 20 MB/s og det holder nok bra for målgruppen.

At etterfølgeren til 400D kommer er vel så sannsynlig at det er ingen vits å vedde om det :) Hvis det kun små endringer (som de du nevner), så blir nok navnet 450D; men det kan hende de tar en full overhaling og kaller den 500D.

Jeg tror ikke de tar en full overhaling fordi det kan kannibalisere salget av 40D.

Lenke til kommentar

Ved å bytte ut CF til fordel for SD så gir de jo fingern til samtlige som ønsker å oppgradere fra en annen dSLR-model, samt alle som ønsker en dSLR nr to.

At det er kjekt for de som har kompaktkameraer fra før mener jeg er mindre viktig da disse også gjerne har mindre kortstørrelser da kompaktkameraene har mindre bildefiler.

Dessuten er det jo ikke behov for mindre kort for størrelsens skyld. Blir speilrefleksene mindre så mister de jo en viktig del av funksjonen.

Lenke til kommentar

Det var vel å ta litt hardt i? ;)

Minnekort koster jo nesten ingenting for tida. Selv kort til et par hundrelapper gir plass til så mange bilder at man kan reise på lengre ferier uten behov for noe mer. Vel, i hvert fall vanlige folk som er på ferie for ferien sin skyld og ikke på dedikert fotoferie.

Som jeg skriver i første innlegg så tror jeg på CF + SD i 450D og kun SD i 500D. Altså en glidende overgang. Hverken en direkte overgang eller en glidende synes jeg er å gi fingeren til dSLR-eiere. Minnekort er jo uansett så billige.

Jeg skjønner ikke hvilken viktig del av funksjonen du mener kameraene mister dersom Canon går over til mindre minnekort. 16GB minnekort og 45MB/s er det eneste jeg kan skjønne de mister muligheten til men det er ikke lenge til 16GB SD kommer og raskere blir de også. Ikke at jeg tror det er mange som har 400D kombinert med 16GB CF likevel.

Lenke til kommentar
Som jeg skriver i første innlegg så tror jeg på CF + SD i 450D og kun SD i 500D. Altså en glidende overgang. Hverken en direkte overgang eller en glidende synes jeg er å gi fingeren til dSLR-eiere. Minnekort er jo uansett så billige.

Blir nok enten eller. Både og vil ta for mye plass. Et argument for SD er at leser tar mindre plass. Plass som kan f.eks brukes til bildestabilisering i huset - men det tror jeg neppe vi ser enda.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke på bildestabilisering i huset ennå. IS-objektiver er god forretning for Canon.

Tidsmessig kunne man jo drømme om:

450D: CF + SD

500D: SD + bildestabilisering

, men jeg tviler på at Canon kommer med bildestabilisering i huset på mange år.

Ellers så har Nikon og Pentax valgt SD for dSLR i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Jeg tror også Canon vil gå over til SD. Om det skjer på et evt. 450D er vanskelig å si, da det heller skjer på en større oppgradering som 500D. Det faktum at "alle" andre har gått over til SD på DSLR i den prisklassen, gjør nok at Canon gjør det etterhvert også. Alle som har et kompaktkamera, som vil oppgradere til DSLR, setter pris på at de kan bruke sine gamle kort.

IS i huset... ikke utenkelig at det kommer på en 500D. Det virket jo ganske utenkelig at Nikon og Canon skulle komme med Liveview for bare kort tid siden, men nå har alle nye modeller det (D300 og 40D for eksempel). Av den grunn, så er nok Liveview også implementert i 450D.

Blir nok et 450D, eller en relativt forsiktig oppgradering. Også på sin litt større serie (x0D), har Canon en mindre og en større oppgradering annen hver gang. D60 til 10D var en liten oppgradering (ihvertfall på mange måter, blant annet på bildekvalitet og sensor), 20D var en stor, 30D en liten og 40D en stor.

Lenke til kommentar
Blir nok et 450D, eller en relativt forsiktig oppgradering. Også på sin litt større serie (x0D), har Canon en mindre og en større oppgradering annen hver gang. D60 til 10D var en liten oppgradering (ihvertfall på mange måter, blant annet på bildekvalitet og sensor), 20D var en stor, 30D en liten og 40D en stor.

Oppgraderingen fra 300D til 350D vil jeg kalle større enn fra 350D til 400D. Hvis antagelsen om annenhver gang stemmer så er vel tiden inne for en større oppgradering denne gangen. Live view vil jeg kalle for en ganske stor endring siden det innebærer ganske mye ombygging av finmekanikk inni huset. Megapixler, skjermstørrelse og valg av minnekort ser jeg på som bagatellmessige ut i fra et konstruksjonsmessig perspektiv.

Lenke til kommentar
Ved å bytte ut CF til fordel for SD så gir de jo fingern til samtlige som ønsker å oppgradere fra en annen dSLR-model, samt alle som ønsker en dSLR nr to.

At det er kjekt for de som har kompaktkameraer fra før mener jeg er mindre viktig da disse også gjerne har mindre kortstørrelser da kompaktkameraene har mindre bildefiler.

Dessuten er det jo ikke behov for mindre kort for størrelsens skyld. Blir speilrefleksene mindre så mister de jo en viktig del av funksjonen.

Min synsing:

Canon 300D/350D/400D/450D(?) er/vil være massemarkedsmodeller. De selger i bøtter og spann, og 95% av kjøperne har bare hatt kompaktkamera tidligere. De kjøper en pakke på den lokale fotobutikken eller på nett bestående av hus, kit-objektiv, minnekort og en veske.

Jeg tror videre at 75% av disse aldri kommer til å kjøpe spesielt mye ekstrautstyr til kameraet, eller oppgradere det i overskuelig framtid. Kanskje et stativ, en bag eller større minnekort, men ikke flere/bedre objektiv.

Jeg tror at de som har DSLR fra før typisk ikke ser på 400D eller en evt 450D. Du vil sikkert finne mange unntak, poenget er at den typiske "oppgraderen" ser på 40D nå som det er ganske rimelig. 400D er inngangs-modell for førstegangskjøperen.

Den lille promillen som evt kjøper 450D som reserve-kamera til proff-SLR er sannsynligvis så liten at det bryr Canons markeds-avdeling midt i ryggen :-)

-k

Lenke til kommentar

Blir nok enten eller. Både og vil ta for mye plass. Et argument for SD er at leser tar mindre plass. Plass som kan f.eks brukes til bildestabilisering i huset - men det tror jeg neppe vi ser enda.

Tom

Fordi? E-400 og E-410 er betraktelig mindre enn 300D/350D/400D og har plasser for både CF og xD-kort.

IS tror jeg ikke Canon vil bygge inn i husene sine på lang tid. Jeg tror 18-55 IS gir en indikasjon om at Canon vil introdusere flere objektiver med IS, da blir det for dumt av dem å bygge IS inn i huset.

Lenke til kommentar

Ryktene strømmer på:

Rumours and links for Canon's next entry level DSLR

450D in early January

* Live View

* Movie Mode

* DIGIC III and 14 bit processing

* ISO 3200

* Larger LCD screen

* Still 10.1 MP

Canon 450D / Rebel XTi Replacement

LiveView

Video Capability

DIGIC III

3" LCD

ISO 3200

5 FPS

EF-S 18-55mm IS kit lens

10 MP

Same form factor

January 24th

450D in early January

Lenke til kommentar
Ryktene strømmer på:

Rumours and links for Canon's next entry level DSLR

450D in early January

* Live View

* Movie Mode

* DIGIC III and 14 bit processing

* ISO 3200

* Larger LCD screen

* Still 10.1 MP

Canon 450D / Rebel XTi Replacement

LiveView

Video Capability

DIGIC III

3" LCD

ISO 3200

5 FPS

EF-S 18-55mm IS kit lens

10 MP

Same form factor

January 24th

450D in early January

Er ikke video litt urealistisk?

På den andre siden, live-view og video er vel den mest etterspurte funksjonaliteten på denne klassen SLR...

-k

Lenke til kommentar

Det er godt mulig de sparer det til senere av markedsmessige grunner. Men teknisk sett er det vel ikke helt urealistisk. Live view tar jo allerede en videostrøm fra bildebrikken og videresender det til skjermen. Det kan neppe være mye omprogrammering for å kjøre videostrømmen til fil i stedet for. Aktiv zooming og AF under opptak takles helt fint på videokameraer så det burde være like mulig på et speilreflekskamera. Hvis jeg har gått glipp av noen "uløselige" problemstillinger på det området så setter jeg pris på å få innblikk i det.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig de sparer det til senere av markedsmessige grunner. Men teknisk sett er det vel ikke helt urealistisk. Live view tar jo allerede en videostrøm fra bildebrikken og videresender det til skjermen. Det kan neppe være mye omprogrammering for å kjøre videostrømmen til fil i stedet for. Aktiv zooming og AF under opptak takles helt fint på videokameraer så det burde være like mulig på et speilreflekskamera. Hvis jeg har gått glipp av noen "uløselige" problemstillinger på det området så setter jeg pris på å få innblikk i det.

Da må Canon komme med kontrastbasert fokus. Det har de ikke enda.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...