Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hopping(nykking) ved fart. spesielt ved akselerasjon


darkworld

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en audi 100 cs 2.2 quattro 87 mod. Motoren har gått over 350.000. Bilen har innsprøyting. Bilen begynte å hoppe(nykke) i høst. Da skiftet jeg tennplugger (fra mekonomen), rotor (fra mekonomen), fordelingslokk (fra mekonomen), bensinfilter (org.fra v.a.g verksted) og coil (fra mekonomen). Men problemmet ble ikke løst. Er det tennkabelen som går fra fordelingslokket og ut til tennplugger som må skiftes? for dei har ikke vært skiftet på det jeg husker. Noen som vet hva feilen er? jeg har også hørt at tenningsmodulen må skiftes samtidig som man skifter tennkabelen. Greit for meg. Men da lurer jeg på en ting: Hvor sitter nå denne tenningmodulen? For den finner jeg ikke i motoren. I såfall er den meget godt gjemt. Kan jeg da bruker tennkabler og tenningsmodul fra biltema for på mekonomen kostet dei 3-4 ganger så mye. Har ikke skiftet luftfilter for den ser fin ut enda. Bilen nykker om den er kald eller varm. Men er mer nykking når den er varm.

 

Håpe noen der ute har svaret :-)

Endret av darkworld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer dette kun når det er vått i været? Vått på veien?

 

Kan være kondens.

 

Eller det kan være en kabel som ligger under bilen, (var det hos meg). Isoleringen hadde gått av på tokabler til en sånn automatisk luftmåler eller noe. Husker ikke hva den heter akkuratt nå. i alle fall så gjorde vannet at bilen hoppet og hakket noe helt vilt. Hele bilen bare døde liksom. Det ble kortslutning mellom ledningene, vannet leder jo strøm :) Så litt teip og tyggis så var jeg i gang igjen.

 

 

Har en ting til.

 

En kamerat av meg hadde også noe lignende. Der var det hull i topppakkningen, så det kom vann eller falsk luft eller hva det var inn i kammerene. Enkleste måte å sjekke dette på må være å spyle rundt pakningen med vann eller noe, slik at man kan se om det kommer bobler. Eller ja du ser om det er noe galt der.

 

God jul :)

Lenke til kommentar

Det begynte i høst da været ble kaldere. Hadde ikke noe prb i sommer og heller ikke i fjor vinter. Det går ikke noe kabler under bilen som jeg kan se. Toppakningen har jeg sjekket. Helt ok. Har prøvd kondensfjerner uten at det hjalp

Endret av darkworld
Lenke til kommentar
Det begynte i høst da været ble kaldere. Hadde ikke noe prb i sommer og heller ikke i fjor vinter. Det går ikke noe kabler under bilen som jeg kan se. Toppakningen har jeg sjekket. Helt ok. Har prøvd kondensfjerner uten at det hjalp

 

teningsmodulen sitter i fordeleren.Kan være dårlig kontakt eller feil på selve modulen. Ikke uvanlig feil på VAG motorer.

Lenke til kommentar

Jeg fant noe som ligner på en tenningmodul (ivertfall det som ligner på en tenningsmodul lik den på mekonomen) bak et deksel ved siden av der håndtaket for å åpne panseret inni bilen på venstre side. for jeg finner ingen tenningsmodul i fordeleren.så jeg regner med at det er den jeg fant inni bilen. Skal skifte modulen og tennkabel i morgen. får håpe det blir bedre. bilen er desuten treig å starte en gang i blant. går ikke bilen bedre så kaster jeg ut motoren og setter inn en diesel motor jeg har ligende. men da blir det arbeid. hehe.har ikke så veldig lyst å gjøre det pga av høyere års avgifter.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har så veldig peil. på bil. Men, en kompis av meg som har en 93'Escort støtte plutselig på det samme problemet som du beskriver. Han fant ut at pluggene ikke hadde blitt byttet på en god stund, så han byttet de, og vips, ikke nykking. :) Forøvrig var omtrent alle pluggene svarte og små rustne. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...