Gå til innhold

Kohinoor årets nordmann 2007 - hva synes du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny tid kåret vel henne til årets nordmann for og skape mer debatt rundt rasisme. Noe de forsåvidt klarte. Synes det er tåpelig, og kan ramse opp mangen som fortjener det mer. Synes det er latterlig at hun fikk prisen for noe så "lite". Men det er vel slik det er blitt i norge nå. Jeg blir vel regnet som rasist for å skrive dette....

Lenke til kommentar
Om personer med utenlandsk opprinnelse gjør noe flott, ærverdig og samfunnsnytttig kan de gjerne være "årets nordmann", med eller uten skaut. Problemet i dette tilfellet er at jeg kan overhodet ikke se at denne personen har gjort noe som helst som kvalifiserer til en slik tittel.

Uansett ser jeg bare på det som et patetisk "reklame-jippo" fra ei perifer blekke, laget for å skape blest om seg selv.

Koffor i all verden er at ei dame av utenlandsk opprinnelse blir kåra til årets nordman, ærverdig og flott?

Ehh, god dag mann økseskaft?!

Fine svar du komme med.

Hva i all verden skulle jeg ellers svart til et slikt utsagn ? Enten hadde du ikke lest det jeg skrev, eller du svarte på noen annens post, men quotet min.

Lenke til kommentar
Er det nevnt i denne ærverdige diskusjonen at dama er adoptert fra Bangladesh til en norsk familie, altså oppvokst her og like "norsk" inni skallen som alle oss innfødte hvitinger?

Hun er nok ikke det. Hun ser på Bangladesh som hennes virkelige hjemland.

Kilde?

Næ, finn sjæl, gidder ikke lete. [/julelatskap]

Men jeg veit at adoptivfaren er Nils Nordberg, kjent fra radioteatret i NRK.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Om personer med utenlandsk opprinnelse gjør noe flott, ærverdig og samfunnsnytttig kan de gjerne være "årets nordmann", med eller uten skaut. Problemet i dette tilfellet er at jeg kan overhodet ikke se at denne personen har gjort noe som helst som kvalifiserer til en slik tittel.

Uansett ser jeg bare på det som et patetisk "reklame-jippo" fra ei perifer blekke, laget for å skape blest om seg selv.

Koffor i all verden er at ei dame av utenlandsk opprinnelse blir kåra til årets nordman, ærverdig og flott?

Ehh, god dag mann økseskaft?!

Fine svar du komme med.

Hva i all verden skulle jeg ellers svart til et slikt utsagn ? Enten hadde du ikke lest det jeg skrev, eller du svarte på noen annens post, men quotet min.

Sorry du, leste feil :!:

Lenke til kommentar
Kohinoor kåret til Årets nordmann

Synes dere det er riktig at ei av utenlandsk opprinnelse og sjal over huet blir kåret til årets nordmann?

Om noen som var av norsk opprinnelse hadde gjort det samme, hadde vedkommende da fått tittelen?

Hun endret Norges selvforståelse da hun kjempet for samboeren, sannheten og rettferdigheten, heter det i Ny Tids utgave som kommer ut fredag.
Hadde ikke etthvert menneske gjort det? Hva er så spessielt med hva hun gjorde?

Har behovet for likestilling mellom nordmenn med minoritetsbakgrunn og generelle nordmenn blitt så stort at dem må hedres for selvfølgelig innsats?

Denne tråden er på ingen måte rastistisk myntet,

og jeg ber alle å holde rasistiske utsagn for segselv

Et lite poeng er at invanderere ER forskjellige fra nordemenn. Det er viktig å erkjenne at det er en splid mellom oss, selv om vi ikke liker det fordi det er politisk ukorekt. men fakta er fakta, og det meste som skaper splid er grunnløs fremmedfrykt. Så det er viktig at vi skaper et fellesskap og viser at "vi er ikke SÅ forskjellige fra dere". Så det å bygge broer fortjener absolutt respekt! Jeg er en generelt kald person, så nå får jeg vel late som om jeg har en følelsesmessig trang til å si at han fortjener det fordi an er en god person som gjør vegen mellom innvanderere og nordmenn enklere. Hallalajula.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har observert synest jeg at det norske samfunnet håndterer innvandrere svært bra. Veldig mange mener at de bør dra hjem der de kom fra, mye fordi at et stort antall av kriminelle er farget. At Ny Tid utnevner en innvandrer til "Årets Nordmann" er egentlig både lurt og ikke lurt. De fleste vil nok synest at en innvandrer som får den tittelen er sprøyt, og at hvem som helst ville gjort det samme som hun gjorde. Noe som bl.a. trådstarter mener. Men noen synest nok at Kohinoor er en helt, og det drar opp inntrykket av innvandrere.

Personlig mener jeg at "ekte" nordmann burde fått tittelen, men samtidig er det godt for ryktet til innvandrere.

Lenke til kommentar
Er det nevnt i denne ærverdige diskusjonen at dama er adoptert fra Bangladesh til en norsk familie, altså oppvokst her og like "norsk" inni skallen som alle oss innfødte hvitinger?

Kilde?

Var ikke myntet på deg, men Mynotir.
Lenke til kommentar

Kilde?

Var ikke myntet på deg, men Mynotir.

Det går da ann å være litt snillere? :)

Når hun hadde konsert på skolen vår fikk jeg inntrykk av at hun var alt annen enn nordmann. Hun snakket hele tida om hvor bra Bangladesh var, og at hun var lei seg for at hun ikke bodde der lenger. Men hun ville gjerne dra ned og hjelpe med å bygge landet opp igjen.

Hvis du fortsatt lurte...

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Det vil alltid være drama når EN person blir kåret til noe sånt. Men det skal sies at denne damen var usedvanlig sterk i en sånn trist situasjon og var med på å sette fokus på noe veldig viktig. Det var jo et av årets største mediasaker. Har ingen problem med å se at en sterk kvinne som ikke er etnisk norsk vinner en slik pris. Bare hyggelig det vel, både for henne og hennes familie.

Lenke til kommentar
Det vil alltid være drama når EN person blir kåret til noe sånt. Men det skal sies at denne damen var usedvanlig sterk i en sånn trist situasjon og var med på å sette fokus på noe veldig viktig. Det var jo et av årets største mediasaker. Har ingen problem med å se at en sterk kvinne som ikke er etnisk norsk vinner en slik pris. Bare hyggelig det vel, både for henne og hennes familie.

Bare synd hun overdrev og "utnyttet" situasjonen litt..? :)

Problemet er at mange andre fortjener den mer, og ved å særbehandle innvandrere blir det fort mer fremmedhat enn i utgangspunktet. Jeg tror egentlig Kohinoor har gjort alt annet enn å stille nordmenn med etnisk bakgrunn i et godt lys med rasistpåstandene hennes.

Lenke til kommentar

Hadde mannen min blitt slått ned på åpen gate og ambulansen hadde nektet å ta han med, så hadde jeg nok gjort alt i min makt for å få det fram i media. Fyren lå på sykehuset i koma liksom. Det var ikke et lite kutt det var snakk om her. Føler ikke på noe måte at hun "utnyttet" saken. Hun var med på å dokumentere hva som faktisk hadde skjedd og satte søkelyset på noe veldig viktig. Selv om denne kvinnen ikke satt i en krok og grein foran pressen betyr det ikke at dette var en grusom opplevelse for henne. Noen faller helt sammen i sånne situasjoner, andre blir sterkere.

Dette var en av de største mediasakene i 2007. Hva så om hun var innvandrer? At hun var innvandrer tviler jeg sterkt på var med i begrunnelsen. Det var jo faktisk måten hun taklet situasjonen på som gjorde hun vant prisen. Ikke hudfargen hennes.

Lenke til kommentar

Snublefot,

Hun utnyttet så absolutt posisjonen sin for egen vinning. Hun tok blant annet opp en konsert hun skulle holde når hun ble intervjuet av Dagbladet, og hun viste en musikkvideo når hun ble intervjuet på tv i romjula. Hvis hun kun var ute etter å hjelpe mannen sin, hadde hun ikke nevnt musikk karrieren sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...