Gå til innhold

Kohinoor årets nordmann 2007 - hva synes du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker som enkelte ser på alle norske aviser som sosialistpropaganda. Jeg mener at det stort sett er søppel.

Rent personlig anser jeg at mediebildet blir farget av journalistenes politiske ståsted. At 70% av journalistene i Norge stemmer SV og AP vil ha en effekt, akkurat som det vil ha en effekt om 70% hadde stemt FRP. Jeg ville vært naiv om jeg trodde det ikke ville kunne gjenspeile seg på et eller annet nivå i media. Dette er et synspunkt folk som Frank Aarebrot og endel journalister også deler. Det vil ha en effekt alt fra hvor viktig man anser en sak er, til hvordan man formulerer en setning. Når det i tillegg finnes mange journalister uten utdannelse innen sitt fagfelt så er jeg ikke i tvil om at media ofte gjør en dårlig jobb, jeg trenger ikke annet enn å kjøpe en vilkårlig avis for å se dette. Men hvor mye effekt dette har er jo ikke lett å si.

Her til lands er man merkelig nok veldig opptatt av å rette kritikk mot Murdoch sitt medieimperie og kritisere FOX sin nyhetskanal. Men vi er merkelig stille (mulig uvitende?) når det gjelder den manglende politiske bredden når det kommer til vårt lands journalister. Det er viktig at vi holder et kritisk øye til media. Dette gjelder også om man tilhører det samme politiske landskapet som de fleste journalistene.

Lenke til kommentar

Men folkens...

hvorfor i all verden henger så og si all presse i landet seg på og publiserer utmerkelsen til en liten Oslo basert avis egentlig??

Er 99% av all presse på samme politisk hylle som Ny Tid...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Hun har støttet sin kjære gjennom en hard tid,

Som om ingen andre har gjort det samme? Og det uten å få massiv oppmerksomhet for artistkarrieren sin i media! Mange må faktisk støtte sin kjære ALENE. Dette kvinnfolket fikk støtte fra haugevis av rasisme-gnålere.

og muligens bidratt i noe grad til å sette søkelys på rasisme i samfunnet.

Skal dette være en spøk? Det er en ENSIDIG fokus på rasisme. Så snart livet går en mørkhudet imot så skråles det om rasisme!

Lenke til kommentar

Kunne ikke vert mer enig med Pricks her. Om noen hadde slått ned dama mi og hun ikke fikk nok hjelp hadde selvfølgelig jeg kjempet for henne. Det hadde aldri gjort meg til årets nordmann. Finnes flusst av saker med folk som kjemper for sine kjære som ikke får en hundredel av oppmerksomheten fordi de innvolverte er etnisk norske. Egentlig ganske motbydelig hele denne saken.

Lenke til kommentar
Men folkens...

hvorfor i all verden henger så og si all presse i landet seg på og publiserer utmerkelsen til en liten Oslo basert avis egentlig??

Nesten. Skal du ha god og oppsøkende journalistikk i Norge idag er Finansavisen og Dagens Næringsliv de eneste sikre.
Lenke til kommentar
Men folkens...

Fordi det eneste formålet til de aller fleste medier er å tjene penger? Det at denne tråden allerede er fire sider lang vitner jo om at det sånn sett var et smart trekk. Alt som har med rase/kultur/innvandring osv er gode penger. Hvorfor tror du ellers at det første man nevner i nyhetssaker, er den etniske bakgrunnen til gjerningsmannen?
Lenke til kommentar
Over alle vannvidd at hun ble årets nordmann. Hvem ville ikke gjort det samme for sin partner? Nei, vettu hva!

John Fredriksen = Norges nordmann i min bok!

Hva er det han har gjort i år som gjør han verdig til å være årets nordmann? Endret av Innos
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Tull!

Årets nordmann burde vere NORSK!

Eller burde det blitt kalt "Årets person med norsk statsborgerskap"!

Uansett veddar eg på at den einaste grunnen til at dei ga ho prisen er at ho er utenladsk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Tull!

Årets nordmann burde vere NORSK!

Eller burde det blitt kalt "Årets person med norsk statsborgerskap"!

Uansett veddar eg på at den einaste grunnen til at dei ga ho prisen er at ho er utenladsk.

Mtp. at hun heter "Mari Kohinoor Nordberg" så har hun nok bodd i Norge hele livet sitt. Hvordan kan du da si at hun ikke er norsk? Er hudfarge og religion et kriterie for å være norsk?

edit: Dette er forresten nok et eksempel på det jeg beskrev tidligere, at avisene gjør det tydelig at personen har "innvandrerbakgrunn" allerede i overskiften/ingressen. Hvorfor var ikke "Mari K. Nordberg årets nordmann" overskriften?

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Når hun hadde konsert på skolen vår fikk jeg inntrykk av at hun var alt annen enn nordmann. Hun snakket hele tida om hvor bra Bangladesh var, og at hun var lei seg for at hun ikke bodde der lenger. Men hun ville gjerne dra ned og hjelpe med å bygge landet opp igjen.

Jeg husker at når jeg gikk inn tenkte jeg på Mari Kohinoor Nordberg som en ganske vanlig nordmann med etnisk bakgrunn, når jeg kom ut tenkte jeg på henne som en dame fra Bangladesh som har lyst til å dra tilbake der hun kom fra isteden for å leve i "rasistiske" Norge.

Jeg syns ikke Kohinoor burde vunnet årets nordmann. Årets Nordmann bør være en nordmann som har gjort Norge til et bedre sted, jeg kan ikke forstå hvordan hun klarte å gjøre det. Sette søkelys på hverdagsrasismen i Norge? Nei det tror jeg ikke. Valla satte søkelys på mobbing på arbeidsplassen. Og mobbing på arbeidsplassen er så vidt jeg vet et mye større problem enn rasisme.

Selv om jeg tar feil, og Kohinoor faktisk gjorde noe mot rasisme, så tror jeg ikke hun fortjener prisen allikevel, selv om det er fra en liten sosialistavis. Fordi det er mange andre som fortjener prisen mer!

Lenke til kommentar

Jeg er enig om at det finnes mange andre gode kandidater som burde ha vunnet prisen, men irriterer meg over at folk klager over pga hennes hudfarge.

Uansett så er det vel vanlig at adoptivbarn gjerne søker opp hjemlandet sitt når de har begynt å bli litt eldre og begynner å oppsøke sitt opphav. For de som ikke har fått med seg så har det nettopp vært flom der og flere millioner der er fortsatt hjemløse.

Og mobbing generelt, både på arbeidsplass/skole og andre arenaer er et meget stort problem, dumt at ingen har virkelig satt søkelyset på det i år. Mulig vi kan få et skikkelig mobisasjon til neste år. Men kjenner jeg mediene rett så går det nok i miljø.

Lenke til kommentar

Om personer med utenlandsk opprinnelse gjør noe flott, ærverdig og samfunnsnytttig kan de gjerne være "årets nordmann", med eller uten skaut. Problemet i dette tilfellet er at jeg kan overhodet ikke se at denne personen har gjort noe som helst som kvalifiserer til en slik tittel.

Uansett ser jeg bare på det som et patetisk "reklame-jippo" fra ei perifer blekke, laget for å skape blest om seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...