Gå til innhold

Kohinoor årets nordmann 2007 - hva synes du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Underlig at slike ting skulle hende folk med annen hudfarge da.

Hvorfor? Det skjer med hvite også. Hvorfor er det automatisk rasisme hvis det er noen med en annen hudfarge?

Rasisme foregår overalt i samfunnet, er bare rett at noen tar tak i det og sier ifra.

Så du mener det er rett å gnåle om rasisme hver gang noe negativt skjer med en "farget" person? Målet helliger middelet?

Hvis det ikke interresserer deg så får du bare lese andre nyheter.

Hvor tar du dette fra?

Lenke til kommentar

Rasisme foregår overalt i samfunnet, er bare rett at noen tar tak i det og sier ifra.

Så du mener det er rett å gnåle om rasisme hver gang noe negativt skjer med en "farget" person? Målet helliger middelet?

Hvor har du ifra at det blir gnåling hver gang noe negativt skjer med en farget person?

Lenke til kommentar

Hvor har du ifra at det blir gnåling hver gang noe negativt skjer med en farget person?

Hele denne ambulansesaken viste jo det klart og klinkende, etter uker med oppslag og grining om rasisme så skjedde akkurat det samme med en hvit etnisk nordmann. Dette fikk en bitteliten notis. Det ble tatt fram her også, men det var tydeligvis ikke interessant.

Lenke til kommentar

Og hvor mange andre tilfeller har vi der det kan se ut som om det har vært en rasistisk hendelse og det ikke har vært mediedekning?

Poenget mitt er at det ikke har vært så mange saker i mediene når det virkelige antall er så stort. Mulig hun ble valgt siden hun kanskje representerer et standpunkt mot hverdagsrasisme?

Trådstarter har ikke linket til originalartikkelen der hele begrunnelsen er oppgitt.

Lenke til kommentar

denne kåringen føyer seg egentlig inn i rekken av kåringer hvor jeg som "etnisk" norsk "bør" være flau over å ikke ha "korrekt" hudfarge, og må fores med nyheter om at jeg bor i et land hvor våre nye landsmenn er så mye bedre mennesker en oss som var her når isen sprakk...

Jeg personlig synes det er totalt hinsides å kåre Kohinoor til årets nordmann...

For det første så kjemper hun en kamp for sine egne, ikke "oss nordmenn".

I dette tilfellet så kjempet hun en kamp for sin mann, og fikk masse pressedekning på kjøpet, og hvordan denne uretten som ble utført mot hennes mann skal kvalifisere henne til noen pris stiller jeg meg meget undrende til...

Nei fan folkens.... kanskje venstre fløyen hadde vært fornøyd vist vi hadde hatt et etnisk "mangfold" hvor vi etnisk "norske" var i så fåtall at du måtte sette ut kontaktanose på forsiden av VG for å klare å spore opp en med "korrekt" hudfarge...

Da hadde vi nok endelig fått fred i stuen igjen...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Fordi det er det som skjer.

En farget blir myrdet av hvite: Fakkeltog og enorme avisoppslag.

En hvit blir myrdet av svarte: En liten notis.

En farget får ikke hjelp av ambulansen: Fakkeltog og enorme avisoppslag.

En hvit får ikke hjelp av ambulansen: En liten notis.

Lenke til kommentar
En farget blir myrdet av hvite: Fakkeltog og enorme avisoppslag.

En hvit blir myrdet av svarte: En liten notis.

Yeah right. Kjekt å forholde seg til virkeligheten? :roll:

Ontopic: Jeg synes det er helt greit at hun kåres til årets nordmann, da jeg ikke ser så mange kandidater som jeg ville finne mer verdig. De fleste som er i media, er der for publisitetens skyld, det tror jeg ikke hun er. Jeg er egentlig ikke så glad i slike priser, enten det er det ene eller det andre.

Når det gjelder Ny Tid, så finner jeg det å være en av de få kildene til kritisk politisk journalistikk i Norge, om man ser bort fra de to sidene med ledere i avisene, noe jeg ikke gidder å kjøpe en hel avis for. Jeg er ikke alltid enig, men å avskrive magasinet som sosialistisk virker veldig forutinntatt/basert på tjue år gamle erfaringer. Jeg har vanskelig for å se for meg hvilken sosialistisk institusjon den skulle støtte, da de fleste får så hatten passer. Den har mange ulike skribenter og gjesteskribenter fra forskjellige politiske og akademiske miljøer i inn og utland og ofte diskuterer de med hverandre så busta fyker. I tillegg belyser den forskjellige konfliktområder i verden, noe som ofte etterlyses her på forumet.

Synes enkelte farer med konspirasjonsteorier når det gjelder norske medier.

Lenke til kommentar

Avien: Nå har jeg til gode å se en eneste konspirasjonsteori om norske medier, lyst til å friske opp for meg litt? Ser ikke hvordan Pricks ikke forholder seg til virkeligheten. Vi kan den dag i dag fortsatt ikke vite om det var rasisme under ambulansesaken, det vi kan si med sikkerhet er saken fikk utrolig mye oppmerksomhet i forhold til lignende saker der etniske nordmenn dør på grunn av lignende ommstendigheter noe som ble poengtert i tråden som ommhandlet hendelsen. For å nermest understreke dette er det vell ganske åpenbart at hadde begge de innvolverte vert etnisk norske hadde heller ikke Kohinoor blitt kåret til årets nordmann da det ikke hadde passet like godt inn i bladets politiske profil.

Forøvrig synes jeg denne kåringen er litt pinelig. Som noen sa her tidligere, hvem hadde vell ikke gjort det samme? Har da vert fullt av saker med folk som kjemper for sine kjære, mødre som mener deres pleietrengende sønn får for dårlig behandling av helsevesenet osv. Det ser ikke ut til å være ett like populært tema, og å opptre i det offentlige kan etterhvert vise seg ganske risikabelt om rasismebeskyldningene sitter så løst. Minner litt om tillstander man har hørt om i Amerika der alle er redde for å bli saksøkt.

Lenke til kommentar
Avien: Nå har jeg til gode å se en eneste konspirasjonsteori om norske medier, lyst til å friske opp for meg litt? Ser ikke hvordan Pricks ikke forholder seg til virkeligheten. Vi kan den dag i dag fortsatt ikke vite om det var rasisme under ambulansesaken, det vi kan si med sikkerhet er saken fikk utrolig mye oppmerksomhet i forhold til lignende saker der etniske nordmenn dør på grunn av lignende ommstendigheter noe som ble poengtert i tråden som ommhandlet hendelsen. For å nermest understreke dette er det vell ganske åpenbart at hadde begge de innvolverte vert etnisk norske hadde heller ikke Kohinoor blitt kåret til årets nordmann da det ikke hadde passet like godt inn i bladets politiske profil.

Forøvrig synes jeg denne kåringen er litt pinelig. Som noen sa her tidligere, hvem hadde vell ikke gjort det samme? Har da vert fullt av saker med folk som kjemper for sine kjære, mødre som mener deres pleietrengende sønn får for dårlig behandling av helsevesenet osv. Det ser ikke ut til å være ett like populært tema, og å opptre i det offentlige kan etterhvert vise seg ganske risikabelt om rasismebeskyldningene sitter så løst. Minner litt om tillstander man har hørt om i Amerika der alle er redde for å bli saksøkt.

Det virker som enkelte ser på alle norske aviser som sosialistpropaganda. Jeg mener at det stort sett er søppel. Min kommentar til prick var utelukkende en kommentar til hans påstander om drapsnyheter. Forøvrig synes jeg du i liten grad svarer på innegget mitt. Jeg håper du aksepterer min labre interesse for kåringer. Er ikke interessert i å forsvare dennes konklusjon, annet enn at jeg konstaterer at enkelte ikke liker å se fargede i media. :p

Lenke til kommentar
Jeg personlig synes det er totalt hinsides å kåre Kohinoor til årets nordmann...

Jeg tror du har misforstått, hun kjemper bare en kamp for å bli likebehandlet, ikke at det skal være et dem og oss, men bare oss.

Lenke til kommentar
Er det i det hele tatt noen som bryr seg om hva Ny Tid mener?

Hva hjelper det når alle andre medier henger seg på og påstår implisitt at det stemmer? La oss heller si: Årets sutresuppe, gratulerer!

Skjønner ikke poenget med slike kåringer uansett.

Personlig synes jeg at jeg selv er årets nordmann.

En militær skal i alle fall aldri bli årets noe som helst. For det er bare noe tøv.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått, hun kjemper bare en kamp for å bli likebehandlet, ikke at det skal være et dem og oss, men bare oss.

Men hun vet ikke om mannen blir likebehandlet eller ikke. Allikevel påstår hun at det var rasisme. Er det riktig at hun er årets nordmann fordi hun antar at mannen ikke blir likebehandlet?

Lenke til kommentar
Er det i det hele tatt noen som bryr seg om hva Ny Tid mener?

Det som furundrer meg er at denne Oslo avisen med politisk ståsted godt plantet på venstre siden får så bred medie dekning av sin kåring?

Det sier jo litt om hvilken fokus restrerende media har i sånne saker da...

Hun kjempet først og fremst en kamp for mannen sin (thats it).

Og det ville de fleste andre også ha gjort tror jeg...

...og hun sier det selv at hun kjemper for sine (les: etniske gruppe).

La meg sitere en annen frustrert mann:

Dama har bare vist seg som en pittbull som glefser rabiesbefengt i alle retning fordi noe skjedde med hennes egne.

Hun påpekte til og med i et intervju at hun kun passer på seg og sine. Hun har ikke påpekt et rasismeprolem heller, men hadde en gyllen sjangse til å avsløre stor svikt innen helsevesenet.

Det eneste Kohinoor har gjort er å skrike og mase om rasisme så fort en farget person blir rammet av det samme som hvite, etniske nordmenn blir (var et nøyaktig likt tilfelle faktisk, enda mer graverende egentlig, det dreit avisene i), og det skal hun bli berømmet for?

Kohinoor har ikke gjort noe godt for rasismesaken, rasismeutsatte mennesker, svikten i helsevesenet eller mørkhudede/innvandrede. Det eneste hun har gjort er det hun sa selv: MEG OG MINE.

Tror jeg finner meg ei Nigeriansk kone, og endelig blir akseptert av samfunnets bedrevitere...

Er man uheldighvis etnisk Norsk er man ikke mye verd om dagen...

Lenke til kommentar

Det er i seg selv tabloid og tåpelig å kåre "årets nordmann." Det minner litt om de fjortiskåringene vi hadde på ungdomsskolens nyttårsball. At det er Ny Tid som gjør dette, er ikke så overraskende. Magasinet prøver å holde en litt småradikal linje, og det er i og for seg ikke så ille; men det er ikke akkurat sjokkerende at en utlending vinner kåringen. Det er jo helt og holdent politisk korrekt, og helt i tråd med etablissementet og den rådende konsensus. Nesten besteborgerlig, faktisk. Og ikke bare det: Jeg føler meg litt hensatt til 1997 eller deromkring. Det var vel senest på den tiden en slik kåring ikke ville blitt ansett som temmelig mainstream. Nå er vel slike tullete forsøk på å rokke ved det nasjonale i ferd med å bli passé?? Pendelen er nok i ferd med å snu, og det har altså ikke Ny Tid fått med seg. De burde kanskje tenke på å skifte navn..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...