Gå til innhold

Kohinoor årets nordmann 2007 - hva synes du?

Anbefalte innlegg

Kohinoor kåret til Årets nordmann

Synes dere det er riktig at ei av utenlandsk opprinnelse og sjal over huet blir kåret til årets nordmann?

Om noen som var av norsk opprinnelse hadde gjort det samme, hadde vedkommende da fått tittelen?

Hun endret Norges selvforståelse da hun kjempet for samboeren, sannheten og rettferdigheten, heter det i Ny Tids utgave som kommer ut fredag.
Hadde ikke etthvert menneske gjort det? Hva er så spessielt med hva hun gjorde?

Har behovet for likestilling mellom nordmenn med minoritetsbakgrunn og generelle nordmenn blitt så stort at dem må hedres for selvfølgelig innsats?

Denne tråden er på ingen måte rastistisk myntet,

og jeg ber alle å holde rasistiske utsagn for segselv

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Latterlig. Hvis sutring og anklage andre for rasisme er veien å gå hvis du vil bli årets Nordmann må vi bo i et ganske patetisk samfunn.

Nå er også Ny Tid en sosialist avis og absolutt ikke nøytral på noen måte så jeg er egentlig ikke noe overrasket.

Man må da virkelig få lov til å anklage personer for rasister når de er rasistiske. Ellers mener jeg hun er passende som vinner.

Hadde ikke etthvert menneske gjort det? Hva er så spessielt med hva hun gjorde?

Hørt historien om Colombus og egget?

Alle andre kunne ha gjort det, men det var hun som gjorde det.

Endret av IamBored
Lenke til kommentar
Vel. Jeg synes heller at mannen hennes fortjener prisen mer. Det var han som fikk all julinga.

Men spør du meg så er det andre som fortjener prisen mer. Soldaten som døde i Afghanistan feks.

Hvorfor i alle dager skulle han få den prisen? ikke at jeg har den helt store forståelsen for at Kohinoor fikk den heller.

Lenke til kommentar
Vel. Jeg synes heller at mannen hennes fortjener prisen mer. Det var han som fikk all julinga.

Men spør du meg så er det andre som fortjener prisen mer. Soldaten som døde i Afghanistan feks.

Den støttes.

Men det er som sagt Ny Tid som har gjort denne kåringen, og Martine Aurdal gir selvfølgelig ikke prisen til en mann, og ihvertfall ikke en som bidrar i "krigføringen mot det afghanske folk". Antagelig har "kvinne" og "person med fremmedkulturell bakgrunn" vært to av kriteriene for å bli vurdert til prisen.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Men det er i min mening andre som fortjener prisen enda mer. Soldaten som døde i Afghanistan feks.

edit: dårlig språk

Den første setningen er jeg helt enig i, men soldaten gjorde ikke noe spesielt. Å dø er dessverre en yrkesrisiko når man er militær og stasjonert i Afghanistan.

Lenke til kommentar
Den første setningen er jeg helt enig i, men soldaten gjorde ikke noe spesielt. Å dø er dessverre en yrkesrisiko når man er militær og stasjonert i Afghanistan.

Soldaten ofret livet sitt for å bedre afghaneres liv. Ikke bare ofret han livet for folk med annen hudfarge, men også for folk som snakker et annet språk, annen kultur, religion og så videre.

Kohinoor tok igjen etter overgrepet mot hennes mann. Dette passer langt bedre med Martine Aurdals politiske ideologi - derfor fikk Kohinoor prisen.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle han få den prisen? ikke at jeg har den helt store forståelsen for at Kohinoor fikk den heller.

Du bør vel heller spørre Ny tid om hvorfor Kohinoor fortjener prisen. Eller du kan lese artikkelen om hvorfor de har valgt henne. Det er ikke jeg som har stått for kåringa. Når det gjelder mannen til Kohinoor er logikken min den at jeg tror han hadde det enda tøffere enn kona.

Eller mener du soldaten? Han deltok i en krig som ikke er så populær i Norge (jeg er skeptisk selv). Men selv om krigen er kontoversiell, så kan man gi props til dem som staser livet.

Lenke til kommentar
Kohinoor tok igjen etter overgrepet mot hennes mann. Dette passer langt bedre med Martine Aurdals politiske ideologi - derfor fikk førstnevnte prisen.

Vil bare si at ikke alle vi sosialister eller folk på venstresiden er glad i Martine Aurdal. Følte trang til å påpeke det.

Jeg er blodrød selv. =)

Lenke til kommentar
Du bør vel heller spørre Ny tid om hvorfor Kohinoor fortjener prisen. Eller du kan lese artikkelen om hvorfor de har valgt henne. Det er ikke jeg som har stått for kåringa. Når det gjelder mannen til Kohinoor er logikken min den at jeg tror han hadde det enda tøffere enn kona.

Eller mener du soldaten? Han deltok i en krig som ikke er så populær i Norge (jeg er skeptisk selv). Men selv om krigen er kontoversiell, så kan man gi props til dem som staser livet.

Kohinoor måtte jo kjempe mot alle de som hevdet at ambulansefolkene hadde rett, eller at det ikke var rasistisk. Da mannen våknet var det verste blåst over.

Lenke til kommentar
Kohinoor måtte jo kjempe mot alle de som hevdet at ambulansefolkene hadde rett, eller at det ikke var rasistisk. Da mannen våknet var det verste blåst over.

Var det rasistisk motivert? Det eneste man har kommet frem til offisielt, er at det var "rasistiske undertoner" eller lignende. Denne debatten har rast på forumet tidligere, uten å komme til enighet om dette. Akkurat det er ikke så rart, for når ambulansesjåførene ikke ytret noe noe som kan tolkes rasistisk, er det bare de selv som vet om handlingene i seg selv var rasistisk motiverte. Selv er jeg ikke av den oppfatning at vold eller overgrep mot mørkhudede automatisk kvalifiserer som rasisme, selv om det selvfølgelig ofte er en betydelig sannsynlighet for at de er det.

Lenke til kommentar
Kohinoor måtte jo kjempe mot alle de som hevdet at ambulansefolkene hadde rett, eller at det ikke var rasistisk.

For noe tull. Dama hadde et gigantisk haleheng av rasisme-skrålere som støttet henne i alt og hjalp til med å gi henne masse PR for artistkarrieren hennes. Å fremstille kvinnfolket som en ensom heltinne blir som å si at det bare er ett sandkorn i Sahara.

Lenke til kommentar

Var først nå når Pricks nevnte det og jeg leste videre om det at jeg fikk vite at hun var artist. Det har absolutt ikke blitt fremhevet.

Det eneste hun har gjort er å sloss for sin samboer. Og hans rettigheter

No_name_1626705m.jpg

Og hvorfor klage på skaut, la henne gå som hun vil.

– Jeg hadde aldri klart dette kjøret om ikke mamma og pappa hadde stått på for meg, og her må jeg også få ta med tante Marit. I tillegg er det mange enkeltmennesker og organisasjoner som har kjempet sammen med meg. Det er jeg som mottar denne prisen, men jeg vil dele den med dem, sier hun.

Det at andre har hjulpet henne i media betyr ikke at hun fikk hjelp fra dem men av familien.

Lenke til kommentar
Synes dere det er riktig at ei av utenlandsk opprinnelse og sjal over huet blir kåret til årets nordmann?

Ser ikke problemet med det. Hun er norsk, hun er nordmann.

Ellers så er vel ikke denne prisen allverden, feministblekka Ny Tid har sine politiske motiver. Syntes nå det var bra at hun kjempet for mannen sin, men jeg vil nå tro at 90% av alle andre ville gjort det samme for sin elskede, så jeg kan ikke akkurat si at det er noe ekstraordinært over det.

Rent personlig er årets nordmenn å finne i utlandet, hvor de med livet som innsats gjør sitt for å hjelpe trengende i krigsherjede områder. Både soldater, leger og andre sivilarbeidere. De kjemper tross alt for vilt fremmede mennesker, mens kulene flyger over hodet på dem. Jeg vil si det er en større prestasjon. Hvor mange der ute er villig til å ofre sitt liv for en fremmed i et annet land?

Lenke til kommentar
Var først nå når Pricks nevnte det og jeg leste videre om det at jeg fikk vite at hun var artist. Det har absolutt ikke blitt fremhevet.

Joda, det har blitt tatt opp en god del ganger.

Det eneste hun har gjort er å sloss for sin samboer. Og hans rettigheter

Med det vanlige rasismegnålet.

Men mitt innlegg var altså et svar på et som fikk det til å fremstå som om hun var en ensom dame som kjempet en ensom kamp. Sannheten er en helt annen.

Lenke til kommentar

Hva i all verden er rasismegnål?

Det er ingen illusjon at det er mye rasisme ute og går i samfunnet. Jeg er kun 28 år gammel, men det har nå forekommet så mange ganger at jeg ga opp å telle tilfellene før jeg var fylt 12. Ja, det er trist om noen roper ulv når det kun var en hvit sau (eller sort, om man vil). Det skjer helt klart. Men å stemple et rop om ulv automatisk som gnål håper jeg ikke man gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...