Gå til innhold

Sliter nextgentel for tiden?


Anbefalte innlegg

Kanskje et litt søkende spørsmål, men jeg har en liten historie jeg vil dele.

 

Jeg fikk for en noen uker siden telefon fra min gamle far som fortalte at internett-linja de hadde hjemme ikke hadde helt optimal ytelse lenger. Han fortalte at de har hatt nextgentel siden 2002 og ikke hatt noe nevneverdig problemer. Problemet nå var ikke at de ikke hadde noe nett, men de hadde bare rundt 5% av linjekapasiteten.

De tok riktignok kontakt med nextgentel og fikk beskjed om at linja ble testet og de så ikke noe problemer, dog kunne det være routeren som snart tok kvelden ettersom de hadde hatt samme router så lenge.

 

Greit nok tenkte jeg, da fikk de fiksa det.

 

Også var det meg da. Jeg bor i Stavanger for tiden, og bor da i et kollektiv med 9 andre. Vi deler en 20mbit-nextgentellinje, og det har fungert veldig bra i et halvt års tid. Men så for noen dager siden ble plutselig ned og opp hastigheten forferdelig lav. Målte linja til 134kbps opp og ned. Og der har den holdt seg stabilt siden tirsdag. Jeg har startet routeren flere ganger på nytt. Latt den være avslått en periode osv. I tillegg ringte jeg nextgentel, og de ga meg beskjed om at de testet linja, og det skal ikke være noen problemer.

 

Så hva skjer egentlig? Det er forferdelig kjedelig å sitte her med en "dobbel-isdn"-linje igjen :( Noen med samme eller lignende opplevelser?

 

(Jeg vil bare nevne at selvom nextgentel er litt trege når det gjelder support, har de på ingen måte vært så ille som jeg har fått inntrykk av... såfremt linja kommer til å fungere snart da.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er ikke noe problem med at vi er 9 som deler linja, som jeg allerede nevnte. Jeg har blant annet koblet fra alle de andre brukerene for å sjekke nettopp dette, men samme resultat.

 

Når det gjelder betaling av linja er ikke dette mitt ansvar, så det var faktisk ikke noe dumt forslag. Skal ta det til etterettning. Er det slik at linja "degraderes" når den ikke blir betalt på en stund? Litt rart at ikke nextgentel nevnte det når jeg ringte dem.

 

Men egentlig så var det litt slående at min far fikk et veldig lignende problem, nesten samtidig, og han antar jeg at har betalt linja.

Lenke til kommentar

Jeg har nextgentel, og i de siste dagene har internettet forsvunnet flere ganger til dagen. Er irriterende også, for jeg har lyst til å spille mer CoD4 online, men sist gang datt bare internettet ut.

 

I skrivende stund virker internettet (selvsagt), men ikke nextgentel sin hjemmeside. Alle andre sider virker.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
hvis regningen ikke blir betalt så blir linja KRAFTIG degradert ja... , så du kan jo sjekke opp om det er det som har skjedd..

var en gang jeg glemte å betalte og da kom den ned på modemhastighet..

husker ikke helt nøyaktig hvor mye det var på men det var tilnærmet detn hastigheten jeg hadde da jeg var på analogt telemodem for 10år siden :p

Lenke til kommentar
Altså, det er ikke noe problem med at vi er 9 som deler linja, som jeg allerede nevnte. Jeg har blant annet koblet fra alle de andre brukerene for å sjekke nettopp dette, men samme resultat.

 

Når det gjelder betaling av linja er ikke dette mitt ansvar, så det var faktisk ikke noe dumt forslag. Skal ta det til etterettning. Er det slik at linja "degraderes" når den ikke blir betalt på en stund? Litt rart at ikke nextgentel nevnte det når jeg ringte dem.

 

Men egentlig så var det litt slående at min far fikk et veldig lignende problem, nesten samtidig, og han antar jeg at har betalt linja.

har du routerpassordet, kan du jo sjekke dette selv. bare logg deg inn på nextgentel sine kundesider, der står det om noe er utestående på faktura.

Lenke til kommentar
hvis regningen ikke blir betalt så blir linja KRAFTIG degradert ja... , så du kan jo sjekke opp om det er det som har skjedd..

var en gang jeg glemte å betalte og da kom den ned på modemhastighet..

husker ikke helt nøyaktig hvor mye det var på men det var tilnærmet detn hastigheten jeg hadde da jeg var på analogt telemodem for 10år siden :p

 

Mener den blir satt ned til 52 eller 128Kb/s hvis man ikke betaler regningen.

Lenke til kommentar

Har NGT i Oslo. Linjen har vært fjell stabil. Har makset linjen i 3 uker snart uten noen form for hastighets reduksjoner. Logg inn på routeren og sjekk hvilken hastighet routeren syncer mot sentralen og om det eventuellt er noen feil. Det kan hende at det er mye støy på linjen (av forskjellige årsaker) som fører til mindre hastighet. For å finne ut om feilen ligger i NGT's backbone eller peering. Så er tracert en lur metode for å finne eventuelle flaskehalser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...