Rata101 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Har jobbet et par år som dørvakt på et utested hvor det gjerne er tre-fire-hundre fulle folk på en gang. I løpet av den tiden var det mange tilfeller av aggresjon, men så godt som alle løste seg uten bruk av makt. Jeg har også sett flere eksempler på folk i samme stilling som tyr til maktbruk før de har skaffet seg skikkelig overblikk over situasjonen og heller ikke gidder å gjøre noen forsøk på å kommunisere. Resultatet ble så godt som alltid en forverring av problemet, samtidig som vitner og pårørende mister tillit. Folk liker å få beholde sin verdighet, selv om de kanskje ikke har alt på det rene selv. Endel folk i maktposisjoner klarer tydeligvis ikke å skjønne dette, og "skal lære folk at ting får konsekvenser". Noe som er rimelig idiotisk når fulle og/eller agressive folk ikke er i skikkelig stand til å se konsekvensene av sine handlinger i en slik tilstand allikevel. Konsekvenser skal komme i etterkant, og skal ikke deles ut av dem som bare er ment å kontrollere situasjonen. Folk som ikke forstår disse enkle reglene burde holde seg til arbeid som f.eks. å banke et par steiner mot hverandre 8 timer per dag. I værste fall lar man dem komme unna med det, og da er man i full gang med å ofre sin egen møysommelige oppardbeiede tillit til fordel for inkompetente folks fantasiverden. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Liker innlegget ditt så mye at hadde jeg bare hatt deg for hånden, så hadde jeg stoppet deg ut! Dritbra! Lenke til kommentar
Fhtagn Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Hvis de ikke hadde dokumentert dette, så hadde vi sannsynligvis ikke hatt denne diskusjonen. Slike utfordringer er det faktisk andre yrkesgrupper som opplever hver dag, og de klager ikke. Så kom ikke her, og her! Hm jeg kan ikke si jeg skjønner hva du mener med dette. I posten min uttrykte jeg kun misnøye med hvordan de som filmet reagerte på politiets henvisninger. Jeg skrev ikke noe om hvorvidt de skulle ha filmet eller ikke. Men back on topic: Det jeg skulle likt og sett, er hva som provoserte politi mennene til og legge vedkommende i bakken. For alt jeg vet så kan han ha vært i full ferd med skade et annet menneske eller noe liknende. Jeg tar ingen sider, jeg bare sier at vi kan ikke bare si at "jammen de er jo så barbariske de skulle satt seg ned og delt sine følelser over en kopp kamille te! (Med ekstra honning så klart.) før vi vet den hele og fulle historien. Endret 21. desember 2007 av Fhtagn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Hvis de ikke hadde dokumentert dette, så hadde vi sannsynligvis ikke hatt denne diskusjonen. Slike utfordringer er det faktisk andre yrkesgrupper som opplever hver dag, og de klager ikke. Så kom ikke her, og her! Hm jeg kan ikke si jeg skjønner hva du mener med dette. I posten min uttrykte jeg kun misnøye med hvordan de som filmet reagerte på politiets henvisninger. Jeg skrev ikke noe om hvorvidt de skulle ha filmet eller ikke. Men back on topic: Det jeg skulle likt og sett, er hva som provoserte politi mennene til og legge vedkommende i bakken. For alt jeg vet så kan han ha vært i full ferd med skade et annet menneske eller noe liknende. Jeg tar ingen sider, jeg bare sier at vi kan ikke bare si at "jammen de er jo så barbariske de skulle satt seg ned og delt sine følelser over en kopp kamille te! (Med ekstra honning så klart.) før vi vet den hele og fulle historien. Okay, du er ikke fokusert da? Men det stopper deg ikke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg tar ingen sider, jeg bare sier at vi kan ikke bare si at "jammen de er jo så barbariske de skulle satt seg ned og delt sine følelser over en kopp kamille te! (Med ekstra honning så klart.) før vi vet den hele og fulle historien. Jeg håper ikke å bli ansett som en nordnorsk torsk du tar med på dine personlige fantasier. Er det plagsomt? Lenke til kommentar
Fhtagn Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Hva I alle dager snakker du om mann? Akkurat nå er det du som er ufokusert. Er det noe du har og utsette på hva jeg har posta så for all del si hva det var eller send en PM til meg istedenfor å gjøre ablegøyer i denne tråden. Endret 21. desember 2007 av Fhtagn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Hva I alle dager snakker du om mann? Akkurat nå er det du som er ufokusert. Er det noe du har og utsette på hva jeg har posta så for all del si hva det var eller send en PM til meg istedenfor å gjøre ablegøyer i denne tråden. Hvis det er vanskelig, så kan jeg anbefale deg å artikulere deg! Lenke til kommentar
Fhtagn Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Må si jeg reagerer litt på hva det står skrevet på VG-NETT om denne saken: "På opptaket hører vi også at Nielsen og en tredje kamerat rolig forteller at vennen er nyoperert, og ber politiet fjerne håndjernene. En bønn som blir ignorert." "Bønnen" ble ikke ignorert, politiet hørte jo etter, og sa jo at de ville ta av håndjernene på 22 åringen hvis tilskuerne som stod der fjernet seg fra området. Noe de ikke gjorde. Man kan si at det var heller politiets "BØNN" som ble ignorert. Endret 21. desember 2007 av Fhtagn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 «Han ønsket ikke å bli med meg til siden, og da jeg tok tak i den ene hånden hans, dro han til seg hånden. Jeg oppfattet kroppsholdningen hans som truende. Jeg la ham dermed ned i bakken», skriver politimannen ifølge politistasjonssjef Brian Jacobsen i Sandefjord. "Jeg oppfattet KROPPSHOLDNINGEN hans som truende" Fornøyelig! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 FORKLAR DEG Som om det hjalp i dette tilfellet. Som jeg også skrev, og mener.. tror IKKE det var ALT de gjorde.. Hadde de vært helt stille, oppført seg og forklart seg, så har ikke dette vært en sak i hele tatt.. Ikke ta ord ut av sammenheng.. Var du til stede? Det virker nemlig som om du var det. Var du? Det virker som om du har tatt de to ungdommenes ord som sannheten. Om jeg da ikke har misforstått. Jeg håper ikke politiet sitter stille i bilen sin om jeg blir overfalt og venter "i tilfelle det er en vennskapelig klem vi gir hverandre". Situasjoner kan feilbedømmes, men for all del. Politimennene var vel ondskapen selv, født av djevelen og oppdratt av Loke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) FORKLAR DEG Som om det hjalp i dette tilfellet. Som jeg også skrev, og mener.. tror IKKE det var ALT de gjorde.. Hadde de vært helt stille, oppført seg og forklart seg, så har ikke dette vært en sak i hele tatt.. Ikke ta ord ut av sammenheng.. Var du til stede? Det virker nemlig som om du var det. Var du? Det virker som om du har tatt de to ungdommenes ord som sannheten. Om jeg da ikke har misforstått. Jeg håper ikke politiet sitter stille i bilen sin om jeg blir overfalt og venter "i tilfelle det er en vennskapelig klem vi gir hverandre". Situasjoner kan feilbedømmes, men for all del. Politimennene var vel ondskapen selv, født av djevelen og oppdratt av Loke. Jeg forholder meg til det som står skrevet, og kjenner ingen av de impliserte. Har du forslag til en mere ryddig måte å forholde seg til saken på? Ellers er dine fantasier i riktig gate, som har navnet "PencilCase Lane". Velkommen etter! Endret 22. desember 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Jeg forholder meg til det som står skrevet, og kjenner ingen av de impliserte. Har du forslag til en mere ryddig måte å forholde seg til saken på? Unngå antagelser og forhåndsømming er en fin bil. Det er ingen automatikk i at de to som utalte seg til media kom med sannheten. Vi vet heller ikke hvordan denne vennskapelige klemmen utartet seg for de som var rundt. For min egen del håper jeg politiet reagerer på det som kan se ut som slosskamp. Politimenn er menneskelige og er ikke allvitende, de konklusjonene flere i denne tråden tar er bygget på veldig mange antagelser. Det er vel greit om noen påpeker akkurat det før lynsjestemningen tar helt av. Atticus is watching you Endret 22. desember 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg forholder meg til det som står skrevet, og kjenner ingen av de impliserte. Har du forslag til en mere ryddig måte å forholde seg til saken på? Unngå antagelser og forhåndsømming er en fin bil. Det er ingen automatikk i at de to som utalte seg til media kom med sannheten. Vi vet heller ikke hvordan denne vennskapelige klemmen utartet seg for de som var rundt. For min egen del håper jeg politiet reagerer på det som kan se ut som slosskamp. Politimenn er menneskelige og er ikke allvitende, de konklusjonene flere i denne tråden tar er bygget på veldig mange antagelser. Det er vel greit om noen påpeker akkurat det før lynsjestemningen tar helt av. Helt enig. Men det forhindrer oss vel ikke å debattere det vi allerede vet, selv om det er bare en part som har valgt å fortelle sin oppfattelse av situasjonen. Kan jo også slenge med at de samme sivilistene valgte å gå ut til media, etter at en annen, og mere aktuell sak er på dagsorden. At poilitiet er bare mennesker, kommer ikke som et sjokk. Får håpe at du selv slipper å få dette bevist ved at politiet tilfeldigvis begår en menneskelig feil, og til slutt håp om at hvis feilen likevel oppstår, at den da ikke medfører varige men, eventuelt en varig død. Fordi sjansen for at du eller din famile får oppreisning er syltynn. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har selv blitt lagt i bakken av politiet grunnet politiets misoppfatning av situasjonen. Men jeg bebreider dem ikke, for på dem kunne det virke som jeg gikk til angrep. Jeg ville bare ha lommeboken min som kompisen (som ble anholdt for urinering) passet på for meg. Smertefult var det også. Men kanskje jeg skulle løpt til avisene og skreket overgrep, fordi politimannen reagerte på en full kar som kom stormende under en pågripelse av en annen? Jeg nøyde meg med å skrive en klage på politistasjonen, men min ikke helt beskjedne promille medførte en A4 side hvor skriften ble skjevere og skjevere, så det ble vel ikke tatt helt seriøst. Like greit, for det var fint lite å klage på egentlig. And now it's juror #8 who is doing the starring. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har selv blitt lagt i bakken av politiet grunnet politiets misoppfatning av situasjonen. Men jeg bebreider dem ikke, for på dem kunne det virke som jeg gikk til angrep. Hadde saken stilt seg annerledes hvis du var nyoperert, edru, og hadde venner med deg som innstendig, men rolig forsøkte å trenge inn i pappen på politigorillaer? Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde gjort. Har en personlig historie, men den passer ikke her. Kan bare ta med slutten. Det er litt begrenset hvor lykkelig man føler seg etter å ha opplevd at egen familie har blitt frosset ut (lite bygdesamfunn ca. 4000 mennesker) i et helt årt. At politiet tapte så det suste, og fikk så ørene flagret i rettsaken, gav en ikke tilbake et helt år med kanossagang. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hadde saken stilt seg annerledes hvis du var nyoperert, edru, og hadde venner med deg som innstendig, men rolig forsøkte å trenge inn i pappen på politigorillaer? Det blir ren spekulering. Nå virket ikke det helt og holdent rolig på den videoen der da, men hver sin smak. Politimenn vet at det er potensielt livsfarlig å fjerne håndjern fra en som er pågrepet, fordi en som er arrestert ofte kun har flukt stående i hodet sitt. Derfor også pågripelse er den desidert farligste delen av en politimanns jobb. Så jeg bebreider ikke at man trener politiet opp til å være ekstremt forsiktig med å gi pågripede mennesker handlingsrom til å gå til motangrep under en pågripelse. Det er ikke annet enn sunn fornuft. At de kan ha uheldig bivirkning i en promille av arrestasjonene får så være, det er en overkommelig pris for å øke sikkerheten til politimennene. Har en personlig historie, men den passer ikke her. Kan bare ta med slutten. Det er litt begrenset hvor lykkelig man føler seg etter å ha opplevd at egen familie har blitt frosset ut (lite bygdesamfunn ca. 4000 mennesker) i et helt årt. At politiet tapte så det suste, og fikk så ørene flagret i rettsaken, gav en ikke tilbake et helt år med kanossagang. Det er derfor også fint om man har Atticus og jurymedlem nr.8 til å stirre på oss alle, også på politifolkene. Jeg regner med du ikke ønsker at politifolk skal bli utsatt for samme urett som din familie? Synd ikke alle politifolk er som Marshal Will Kane. He is watching us all. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hadde saken stilt seg annerledes hvis du var nyoperert, edru, og hadde venner med deg som innstendig, men rolig forsøkte å trenge inn i pappen på politigorillaer? Det blir ren spekulering. Nå virket ikke det helt og holdent rolig på den videoen der da, men hver sin smak. Politimenn vet at det er potensielt livsfarlig å fjerne håndjern fra en som er pågrepet, fordi en som er arrestert ofte kun har flukt stående i hodet sitt. Derfor også pågripelse er den desidert farligste delen av en politimanns jobb. Så jeg bebreider ikke at man trener politiet opp til å være ekstremt forsiktig med å gi pågripede mennesker handlingsrom til å gå til motangrep under en pågripelse. Det er ikke annet enn sunn fornuft. At de kan ha uheldig bivirkning i en promille av arrestasjonene får så være, det er en overkommelig pris for å øke sikkerheten til politimennene. Har en personlig historie, men den passer ikke her. Kan bare ta med slutten. Det er litt begrenset hvor lykkelig man føler seg etter å ha opplevd at egen familie har blitt frosset ut (lite bygdesamfunn ca. 4000 mennesker) i et helt årt. At politiet tapte så det suste, og fikk så ørene flagret i rettsaken, gav en ikke tilbake et helt år med kanossagang. Det er derfor også fint om man har Atticus og jurymedlem nr.8 til å stirre på oss alle, også på politifolkene. Jeg regner med du ikke ønsker at politifolk skal bli utsatt for samme urett som din familie? Ja det er en viss fare forbundet med å roe ned folk, og slik vi lærer det så er det mere snakk om å bruke hodet enn muskler, selv om guttene kan være rimelig rabiate. Fint at vi som helsepersonell har slike verdifulle retningslinjer (i krumme et hår på hodet til de små søte lammene våre). For når de bikker atten år, og får møte Onkel, som er så elskverdig å slå dem til pulver. Da tenker jeg de får igjen for tidligere års omsorgsvikt, og vennelig behandling av oss teite omsorgspersoner. Da tenker jeg det går et lys opp for dem, hvis det da ikke slukkes permanent. Dessuten ser jeg ikke helt nødvendigheten av slik behandling, hvis man vurderer forbrytelsen. Salattjuver, med venner lever jaggu meg farlig i disse tidene. Kan det være frykt for matmangel som trigget den vekteren? Til slutt må jeg si at det er litt dårlig gjort å trekke alle disse hederskarene på vedlagte bilder ned i søla. De var menn, og hestene deres var eneste sengepartneren. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Det er tragisk at politiet ikke gidder å høre på vennene til den arresterte. Istedenfor blir de jaget vekk, tilsynelatende uten noen annen grunn enn at politiet syntes det var slitsomt å høre på forklaringene deres. Hvis betjentene hadde giddet å notere seg hva som virkelig foregikk i etterkant (altså når de hadde situasjonen under kontroll), så kunne de spart de ressursene det koster å kjøre en uskyldig mann i en halvtime fra Sandefjord til Tønsberg for å la ham sitte i glattcelle over natten. For ikke å snakke om andre omkostninger som kommer i kjølvannet av dette. For meg virker det som en "samlebåndsarrestasjon". At politiet ender opp med å sikte mannen for angrep etter avhør vitner om sløvhet. Selvfølgelig er det menneskelig å ta feil i blant, men at politi skal ha immunitet overfor sine egne feiltagelser er en uting som gjør mye skade på sikt. Særlig når det gjelder holdningene som skapes blant politifolk, og hvordan resultatene av disse igjen påvirker samfunnet. Det er rett og slett en ond sirkel, slik jeg ser det. P.S. Når det gjelder spekulasjoner rundt fakta som muligens ikke dukker opp i denne saken, så synes jeg at man i det aller minste burde holde seg til å spekulere rundt indisier, ikke noe mer. Å gå ut fra at politifolk automatisk er ufeilbarlige og uangripelige er ikke et indisie. Det er bare naivitet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hvis ikke politiet er i stand til å innrømme/akseptere egne feil, så har de også små muligheter for å lære. Kan jo hende de har en kultur hvor et av hovedtrekkene er at det aldri gjøres feil, eller at den som gjør feilen blir "hengt opp etter ørene". Begge disse variantene er slett ikke uvanlige ellers i samfunnet, og er ødeleggende for individet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå