DHM Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Nå begynner vel folk å lure litt, så skal utdype meg litt mer. Av og til, når jeg sitter og snakker med en person (samme hvem det er) face to face, hender det at det skjer noe rart med synet mitt og det ser ut som hodet til den jeg snakker med krymper til det ser helt latterlig ut, og jeg får problemer med å konsentrere meg om det personen snakker om. Nå er ikke akkurat dette et stort problem, lurer bare på om noen har hatt noe liknende. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ja jeg har akkuratt samme greia, det skjer meg når jeg sitter og stirrer på en person og er like gøy hver gang det skjer! tror det er ganske normalt(?) Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ytterst interessant. Er det mulig at hjernen mistolker informasjonen, og at ikke bare øynene lever sitt eget liv? Har aldri skjedd med meg, men du kan jo f.eks ta noe tett inntil øynene, og du ser at du vil se "rundt" det. Det vil virke som at tingen blir mindre, men samtidig større. Er det mulig at dette er en mer ekstrem versjon av dette? Lenke til kommentar
DHM Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Ytterst interessant. Er det mulig at hjernen mistolker informasjonen, og at ikke bare øynene lever sitt eget liv? Har aldri skjedd med meg, men du kan jo f.eks ta noe tett inntil øynene, og du ser at du vil se "rundt" det. Det vil virke som at tingen blir mindre, men samtidig større. Er det mulig at dette er en mer ekstrem versjon av dette? Hvis du tenker deg at du sitter og ser gjennom et kamera, du zoomer ut, men bare hodet blir mindre Har også opplevd at det bare skjer i situasjoner der jeg burde følge med (kjeft fra mamma/lærer/andre ting). Det som er rart med det, er at når det først skjer, kan jeg kontrollere det. Så da sitter jeg og krymper og forstørrer hodet til den jeg snakker med istedenfor å høre på hva personen sier Herregud å merkelig dette høres ut når jeg leser gjennom det... Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Fasinerende... Det trenger nødevndigvis ikke å være psykisk eller noe selv om du kan kontrollere effekten selv. Hadde vært kult om du besøkte en øyenlege og fant ut av hva som skjer. Er det bare hodet det skjer med? Ikke noe rundt? Lenke til kommentar
DHM Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Fasinerende... Det trenger nødevndigvis ikke å være psykisk eller noe selv om du kan kontrollere effekten selv. Hadde vært kult om du besøkte en øyenlege og fant ut av hva som skjer. Er det bare hodet det skjer med? Ikke noe rundt? Blir usikker nå som du spør, men med ettertanke blir hele personen mindre... eller noe... ikke sikker Som sagt, skjer det bare i situasjoner der adrenaliner kicker litt inn... Som om du har gjort noe galt, og får kjeft av morra di osv. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Sett fight club, når han får kjeft av sjefen sin? Noe sånt har jeg opplevd når jeg totalt har ignorert noen som kjefter på meg. Føler at alt kommer litt på avstand, og føler liksom at personen forsvinner litt bort og blir mindre. Men for meg er det rent psykologisk og handler kun om persepsjon. Regner med at du bare er nyskjerrig og ikke har noe "problem" med dette? Edit: selvfølgelig ikke, stod i første posten. Jeg tar kvelden nå. Tviler litt på at noen med reell kunnskap sitter her på forumet. Endret 21. desember 2007 av Daehli Lenke til kommentar
DHM Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Har ikke et problem med det nei, bare noe som jeg kom på nå i de sene timer :!: Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg har faktisk opplevd det samme, i samme situasjon. Men også når amn sitter og tenker og blir helt fjern, og sitter å stirrer. Så kan jeg plutselig komme ut av det, men med samme ansiktsutrykk og øyenfokus, og da er det som om jeg kan zoome verden ut og inn, skikkelig merkelig følelse. Nå følte jeg meg plutselig litt.... "Annerledes" Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Merkelig. Er jo ikke rart du har vanskeligheter med å konsentrere deg når sånt skjer! Jeg hadde sjekket dette opp. Og selvfølgelig skrevet tilbakemeldinger her! Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 skjer her og det derre der.. Hmm.. sikkert vanelig. Pleier og gjøre det hvis det er møter eller lignende er jo morrsomt da : Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Here you go: http://www.forskning.no/Artikler/2004/august/1091623264.98 http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_in_Wonderland_syndrome Lenke til kommentar
-Torb Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Opplever dette noen ganger selv. De plassene jeg har opplevd det i det siste har vært i klassen på skola, i en medie-teoritime (utrolig kjedelig, så jeg satt i egne tanker), på mitt eget soverom, mens jeg satt å stirret på tak-lampa (lampa så plutselig ut som den var utrolig langt unna), og opplever det ofte mens jeg leser. De gangene det skjer når jeg leser, så har jeg opplevd å måtte ta en pause, fordi det er utrolig ekkelt å lese bitteliten skrift i lang tid. Sære greier... EDIT: Snakker om sola, osv... Ligger flat å stirrer i taket, snur meg over på siden, laptopen står der, og når jeg tenker over det, så er den stor. Kan nesten si at det er som å se på TVen i stua, hvis man ser bort ifra at hendene mine strekker seg fra kant til kant hvis jeg legger de sammen. Kule greier. Skal se hvor lenge det tar før det går over. Endret 24. desember 2007 av -Torb Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Dette hørtes virkelig snodig ut, kan ikke si å ha opplevd dette selv eller hørt om andre som har opplevd det samme. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Dette hørtes virkelig snodig ut, kan ikke si å ha opplevd dette selv eller hørt om andre som har opplevd det samme. jeg tror ikke det er dette folk snakker om mest... jeg har aldri sakt det til noen, da jeg trodde det bare var jeg som var rar Lenke til kommentar
Sirenacht Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 For meg virker det som du har en form for "integrert photoshop", opplever du svimmelhet når du sitter og manipulerer/vrir om hodene til folk? Har nemlig opplevd at jeg plutselig blir svimmel, og at alt begynner å svaie på en måte, men om dette har noe til feller aner jeg ikke. Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Nå begynner vel folk å lure litt, så skal utdype meg litt mer. Av og til, når jeg sitter og snakker med en person (samme hvem det er) face to face, hender det at det skjer noe rart med synet mitt og det ser ut som hodet til den jeg snakker med krymper til det ser helt latterlig ut, og jeg får problemer med å konsentrere meg om det personen snakker om. Nå er ikke akkurat dette et stort problem, lurer bare på om noen har hatt noe liknende. ----------------- Har sett det samme..... Det ser av og til ut som om enkelte hoder krymper ... Spesiellt hvis de har et lite smalt hode, kjefter de da... så blir hodet gjerne enda mindre..... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg grunnen til at man gjerne opplever sånne ting er fordi man konsentrerer seg veldig sterkt om blikket til noen andre, det er bare mulig å se på et øye om gangen, og dette øyet blir et slags midtpunkt rundt et symmetrisk mønster (ansikt er veldig symmetriske) og da får man lett optiske illusjoner fordi man altså ikke følger med på hele ansiktet, men strirrer ekstra hardt på et midtpunkt som øyet til den andre. Dette forklarer også hvorfor det skjer ofte når man ser på noen som kjefter, for det er en vanlig ting å prøve å "stirre folk i senk" når man er sint på noen. Her er et bilde av en hinduistisk mandala, et redskap som blir brukt i meditasjon for å øke konsentrasjonen. Man vil legge merke til at det lett oppstår optiske illusjoner dersom man konsentrerer blikket på midtpunktet i dette mønsteret. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg opplevde dette i sammenheng med migrene tidligere. Nå er det lenge siden jeg både hadde migreneanfall og opplevde dette syndromet. Det var ikke alltid anfallet kom samtidig, men det var i den samme perioden som jeg tidvis hadde migreneanfall. Det kan tidvis være ganske plagsomt, for man klarer liksom ikke å "zoome" riktig, eller se ting slik man vet at de skal være. Spesielt når jeg satt ved datamaskinen; tastaturet havnet langt unna, armene ble lengre, skjermen ble kjempeliten, tastene lagde en annen, fascinerende lyd.. Ganske sært egentlig. Jeg har egentlig ikke tenkt spesielt over det, men kom på det når jeg leste tråden her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå