xcitu Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Jeg har da kjøpt meg nye deler til min nye gaming PC. De er følgende: Intel Core 2 Quad 2.4 Q6600 GeForce XFX 8800GT 500GB Samsung Spinpoint HDD Corsair 2x1024 RAM Corsair PSU 620W + Et Asus hovedkort med støtte for dual/quad core. Husker ikke hele navnet. Det er det jeg har, men jeg mangler vifte så jeg lurte på om det er noe stort "must"? Har en gammel vifte fra før av, 3 år elno, og lurer bare på om det vil skade mitt HW hvis jeg ikke har rett/kraftig nok vifte? Takker for svar. - X Endret 20. desember 2007 av xcitu Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hva skal du ha vifte til? Om du tenker på til prosessoren så heter det kjøler, som er en aluminiums/kobber blokk med finner, og gjerne en vifte på. En sånn følger med alle retail/boxed prosessorer. Om du har kjøpt en OEM prosessor så må du kjøpe egen kjøler til den. Det kan du finne her. Skjermkortet har en kjøler med vifte på. Strømforsyningen har en stor vifte. Om du har et kabinett så kanskje det sitter en i kabinettet også. Var det her du hadde tenkt til å sette den? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Regner med at det er kabinettvifte du snakker om og at du har kjøpt en Boxed CPU (dvs. med vifte/kjøler). Du bør ikke droppe kabinettvifte, riktignok drar PSU'en en del luft gjennom PCen, men neppe nok til å holde tempen på et akseptabelt nivå når du belaster CPU og skjermkortet. Det kan godt ende at den gamle vifta duger, det er jo bare å teste og bruke et program som overvåker temp'en på CPU, hovdkort så får du en pekepinn på om det holder eller ikke. Dersom det ikke er nok kjøling vil CPUen automatisk redusere ytelsen for å hindre overoppheting, så det skal en del til for at du skader hw'en, men du risikerer å ikke få full ytelse hvis kjølingen er for dårlig.♠ Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Ah, tusen takk til begge Og ja, det var kabinett-vifte. Skifter den ut om temp'en blir for høy @Pengu Du skrev på en veldig god og forklarende måte. Forstod alt med en gang Vanligvis må jeg lese gjennom slik sånn 5-6 ganger før jeg forstår Takk igjen - X Endret 20. desember 2007 av xcitu Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Kabinettvifter pleier å fungere bra uansett, litt hjelp er bedre enn ingen, tror det meste av datautstyr er laget for å stå i ganske varme omgivelser, vet at mine to 6600gt har varmesperre (de skrur seg av) på 140grader. Og prosessoren gir seg på 90grader, så det burde nok gå fint. Men om ting begynner å bli ustabilt og plutselig krasjer, så kan det være varme, eller dårlige drivere. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Ok, skal ha det i bakhodet Takk - X Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Det som egentlig er mest følsomt for varme er diskene. Jeg ville kjøpt en ekstra vifte til disker, og kanskje kjøpt en ny, litt påkostet (ca 120-150kr) ny kabinettvifte også; en som flytter mye luft, men som er stillegående (jo mindre db jo bedre). Feks. papst (sjekk microplex eller komplett). Stor vifte er en fordel, da denne kan flytte mer luft ved mindre rotasjonshastighet enn en liten vifte. Men kjøp det som passer kabinettet. Viter får før eller siden slitte lager, og billige vifter får det raskere enn påkostede vifter. Jeg har hittil byttet mine vifter ca. hvert 3. år i støybekjempelsens navn, men nå er de jeg har såpass slitte at jeg må ha nye snart igjen. Valg av diskkjøling kommer litt an på hvilket kabinett du har, men tro meg, den hundrelappen ekstra lønner seg. Plassering av vifter og luftstrøm er det sikkert mange som har mer peiling på enn meg, men selv bruker jeg å la diskvifte blåse kaldluft inn og kabinettvifte blåse luft ut. Strømforsyningsvifter blåser som regel luften ut. Endret 21. desember 2007 av JKJK Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det er vel forsåvidt sant at diskene er sensitive for høy temperatur, men de er mye mer sensitive for varierende temperatur, altså store svingninger over kort tid. Men forsåvidt, så lenge det ikke blir for bråkete er det aldri negativt med flere vifter og lavere temperaturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå