richardhal Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei lurer på og skaffe meg et filter til mitt nikond40x, lurer på hva som er bra og ha, hva som er fordelen og ulempen med et filter. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 De mest nyttige filterne er: Polariseringsfilter (sirkulært): Dette fjerner reflekser fra blanke overflater, og gir deg også mer mettede farger og mer kontrast på himmelen når du tar bilder i sollys. Gråfilter: Dette finnes i flere "styrker" og reduserer mengden lys som kommer inn på sensoren. Det gjør at du kan bruke lengre lukkertider enn du ellers kunne ha gjort i sterkt lys. Gradert gråfilter: Samme som over, men det er gradert slik at det gjør himmelen mørkere mens resten av motivet ikke blir det. Noen vil helt sikkert også anbefale UV-filter for å beskytte objektivet, mens andre mener dette er tull. Generelt kan man si at ulempen med filtre er at man gjør den optiske konstruksjonen mer kompleks, og at man kan introdusere optiske feil man ikke hadde i utgangspunktet (flare, feilbrytninger osv). Mitt generelle råd er: Bruk filter for den fotografiske effekten du er ute etter, altså ikke la det stå på uten at du har en bevisst grunn for å bruke det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Gode tips fra arnold_layne. Jeg vil bare legge til at det er viktig å kjøpe dyrt, fordi kvaliteten på filtrene er svært viktig. Setter du på et billig og dårlig filter, så vil det ødelegge bildene dine. Been there, done that. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå