etennholm Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei! Kjøpte for et par dager siden mitt fantastiske nye sett med OCZ Special Ops brikker på 800Mhz CL5. De er så store som 2x1024mb Har et slikt identisk sett stående i PC-en min (aka jumbojet'en) som jeg bruker fra før. Etter en lang dag på jobb var tiden inne for å sette inn de nye RAM-brikkene og nyte 4x1GB identiske brikker fra OCZ... Men akk! Fikk ikke bootet maskinen (!) Den peip som vinden selv... Så jeg tok ut den ene av de nye brikkene, og prøvde på nytt. Fikk startet windows, men fikk blåskjerm i et spill. Prøvde å skifte en av de nye brikkene, men samme problemet. Har et veldig flott ASUS P5N32-E SLI hovedkort som det ikke er noe feil på. Så... Har noen den fjerneste anelse om hva som kan være galt med mine nye rambrikker? Hovedkortet støtter opp til 8GB Ram, det er 4 identiske brikker som står i slot'ene. Det er ikke feil med hovedkortet... Frustrerende! Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Har noen den fjerneste anelse om hva som kan være galt med mine nye rambrikker?Hovedkortet støtter opp til 8GB Ram, det er 4 identiske brikker som står i slot'ene. Min anbefaling er: 1) Sjekk RAM'ens offisielle spek (denne finner du på produsentens hjemmeside) og legg inn disse verdiene manuelt i BIOS. IKKE bruk auto-innstillinger: Da kan det hende at brikkene får for lav spenning (noe som kan føre til ustabilitet). 2) Hvis du overklokker bør du først sjekke om brikkene fungerer uten overklokking av bussen. Hvis de fremdeles ikke fungerer er det ikke overklokkingen som er problemet. 3) Bytt om på brikkene slik at du eventuelt kan sile ut de eller den brikken som er defekt. Du kan f.eks. putte inn en brikke om gangen. 4) Hvis mulig: Test brikkene på en annen maskin. Selv om en brikke ikke fungerer på ditt HK, så skyldes ikke det nødvendigvis at brikken er defekt, men at det er et kompatibilitetsproblem mellom brikken og ditt HK. Du vil kunne få byttet inn brikken der du kjøpte den. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Oppdater BIOS, evt. sjekk kompatibilitetsliste. Lenke til kommentar
etennholm Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Oppdater BIOS, evt. sjekk kompatibilitetsliste. Hehe! Brikkene ligger ikke inne på QVL til Asus, men det gjør jo omtrent iiingen brikker. Skal prøve å legge inn manuelle verdier i BIOS. Takk så langt! Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Synes jeg hørte om at det kun er mulig med 3gb ram på 32bits windows. sjekk google.. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Har noen den fjerneste anelse om hva som kan være galt med mine nye rambrikker?Hovedkortet støtter opp til 8GB Ram, det er 4 identiske brikker som står i slot'ene. Tviler på at det er noe galt med brikkene, og ditt problem er nesten helt likt mitt for 2 - 3 uker siden. Jeg har samme brikkene og skulle øke fra 2 til 4 brikker og maskinen nektet å starte med 4 stk. inne. Jeg tok ut en og den startet. Jeg tok ut alle og satte bare inn de 2 nye og maskinen startet normalt. Fikk dermed bekreftet at det nye minnet var ok. Resatte så bios i hardware. Maskinen startet da normalt med alle 4 brikkene inne. Antar ut fra dette at det bare var noe statisk som fikk bios til å klikke med hensyn til mengden av RAM. Min øvrige maskinvare ses nedenfor. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Hejsan, 4 brickor är oftast något helt annat. Här är en del inställningar du kan prova. Sätt minnevolt till 2.1 volt, timings till 5-5-5-15 (alltså inte helt likt bilderna). Innan du gör detta, gör en bios reset, starta up med 2 brickor och gör dessa inställningar. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...amp;postcount=5 Endret 20. desember 2007 av mackanz Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Resatte så bios i hardware. Maskinen startet da normalt med alle 4 brikkene inne. Antar ut fra dette at det bare var noe statisk som fikk bios til å klikke med hensyn til mengden av RAM. Min øvrige maskinvare ses nedenfor. Da jeg oppgraderte fra 2 til 4 brikker (2 x Corsair til 4 x Corsair) for over ett år siden hadde jeg ingen problemer, men jeg brukte EPP-innstillinger (som alle brikkene støttet) og sjekket at disse stemte overens med de anbefalte innstillingene for brikkene. Jeg trengte ikke å resette eller oppdatere BIOS. Det kan høres ut som det var noen BIOS-parametre i din maskin som gjorde at HK taklet to brikker, men ikke fire (for lav spenning på RAM'en?). Etter at du resatte BIOS'en og stilte inn minneparametrene manuelt (?) kan det ha bidratt til at problemet løste seg. EDIT: Jeg oppgraderte tidligere i vinter til 4 x 2 GB OCZ (fra 4 x 1 GB Corsair). Jeg hadde ingen problemer med oppgraderingen og OCZ brikkene (som var relativt billige) har fungert ypperlig. Endret 21. desember 2007 av hal9k Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det kan høres ut som det var noen BIOS-parametre i din maskin som gjorde at HK taklet to brikker, men ikke fire (for lav spenning på RAM'en?). Etter at du resatte BIOS'en og stilte inn minneparametrene manuelt (?) kan det ha bidratt til at problemet løste seg. Det er mulig du har rett, men det kan kanskje oppleves forskjellig fra merke til merke med hensyn til hovedkort. Mitt som er et Asus P5N-E SLI er vanskelig når det kommer til valg av bios versjon. Jeg har eksperimentert mye før jeg fikk til det stabile oppsettet jeg har i dag. Hovedkortet har Auto på det meste, men parametre for minnet blir lest feil av kortet, så der må jeg stille manuelt. Hvis jeg ikke husker feil så ble minnet satt til 5-5-5-18 av Auto. Jeg setter det til 4-4-4-15 manuelt som virker 100%. For øvrig så startet det faktisk både med 2 og med 3 brikker, men først med 4 etter at bios hadde fått en kald restart. Lenke til kommentar
etennholm Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Har fått det midlertidig ordnet nå, takk for all hjelp! Satte timingene 5-5-5-12 manuelt, manuell klokking og satte spenningen til 2.2v, da klarte PC-en å dra i gang minnet. Prøvde først med standard 2,1v men det nyttet ikke. Har enda ikke fått mer blåskjerm, men tid vil vise. Nok en gang, tusen hjertelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå